mayonaise

• askan

Hallo, in mijn grieks receptenboek staat voor mayonaise maken slaolie aangegeven.

Weet iemand of dit ook kan met olijfolie en zo niet waarom niet?

Alvast bedankt, groeten askan..

• chris

Kan prima met olijfolie. Kan met alle soorten olie, behalve babyolie.

• gerrari

Kruipolie is ook niet aan te raden.

Nee, zonder gekheid, met olijfolie is veel lekkerder, wordt in sommige supermarkten wel kant en klaar verkocht, is veel duurder, maar gaat nooit boven zelfgemaakt.

gr. Gerrari

• lies

Dit kan inderdaad: maar heeft wel een andere smaak: sterker en minder zacht dan mayonaise gemaakt met slaolie of maiskiemolie…Probeer maar eens!

Er bestaat trouwens een pittige variant met veel look klaargemaakt (lekker op geroosterd brood bij de aperitief): aïolie

Ingredienten(voor ongeveer 5 dl)

4-6 knoflooktenen (maar u mag natuurlijk meer gebruiken)

een mespuntje zout

3 eierdooiers

5 dl olijfolie

citroensap naar smaak

een beetje water of dunne room (naar believen)

Bereiding

Snijd de knoflook fijn en stamp het met wat zout erbij nog fijner. Roer er de eierdooiers doorheen. Voeg de olie erbij, eerst druppel voor druppel, tot het mengsel glanst en gebonden is, en daarna in een dun stroompje.

Voeg er naar smaak citroensaus aan toe. Is de saus naar uw smaak iets te veel gebonden, verdun dan met een beetje water of dunne room. 4 Om geen vel over de Aïoli te krijgen dekt u haar af met een stuk cellofaan direkt op de saus zelf.

Voor uw gewone mayonaise inderdaad best geen babyolie, maar liefst ook geen zonneolie gebruiken….

• Andre

Deze vind ik lekker maar er gaat niks boven zelfgemaakte

lies schreef:
  • askan

nou, ik heb de mayonaise gemaakt met olijfolie en je proeft een duidelijk verschil.

maar mijn huisgenoten hebben helaas toch een voorkeur voor de mayo met een sla of zonnebloemolie…

bedankt voor jullie recties, groeten van askan

• GvE

Er gaat idd nix boven zelfgemaakt.

Het belangrijkste bij zelf mayonaise maken is dat je kakelverse eieren gebruikt(ivm salmonellebacterie die in en op het ei kan voorkomen)

Bewaar deze mayo hooguit enkele dagen in afgesloten pot in de koelkast,schep met schone lepel de hoeveelheid eruit die je denkt nodig te hebben.

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn als je aan de bereiding begint.

Slaolie,zonnebloemolie,arachideolie,sojaolie,maiskiemolie zijn door hun neutrale smaak geschikt voor het bereiden van mayonaise.

Wat ook heel lekker is als dipsaus (ipv mayo) in combinatie met Griekse gerechten; scorthalia een pittige knoflooksaus.

8 tenen knoflook puree mengen met 2 koppen gestampte gekookte aardappel,1tl zout,voeg er beetje bij beetje en onder voordurend kloppen met de garde 70ml olijfolie en 35ml witte wijnazijn aan toe tot dat het een luchtig geheel is.

Kali Orexi!

Gerry