hoi,
wij zijn een jong koppel, en zouden graag een huis of een appartement kopen op kreta, om het te verhuren.
heeft iemand hier ervaring mee?
mvg
christof
Nou, ervaring niet helemaal, maar ik hebt het een jaar of 5 geleden wel allemaal een keer uitgezocht.
Ik heb zelf een huis op Kreta.
Een huis kopen is supermakkelijk. Helemaal geen punt, zeker wanneer het een al gereed huis is. Als je wilt gaan bouwen wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar dat blijkt niet uit je vraag.
Als je je huis voor permanente bewoning wilt verhuren is er niets aan de hand. Gewoon doen.
Als je een huis wilt verhuren aan toeristen, dan is de wereld ineens helemaal anders.
Dan moet je een vergunning van de EOT hebben. Vooraleer zo'n vergunning wordt afgegeven wordt eerst gekeken of het huis of appartement wel aan de criteria voldoet. Dat heeft ook te maken met de afmetingen van de kamer(s), grootte van de badkamers, het aantal badkamers en de afmetingen daarvan, dikte van de muren, aanwezigheid van balkon(s) of tuin, etc., etc..
Dus daar moet je goed rekening meer houden, want voldoet je huis niet aan (één) van de criteria, dan kan je aan het verbouwen slaan, of je krijgt je vergunning niet.
Een vergunning van de EOT kost vele duizenden Euro's. Het laatste bedrag dat ik heb gehoord was 7000 euro. Maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.
Wanneer je enigszins succesvol in de verhuur wilt zijn, dan heb je zeker een zwembad nodig voor je gasten. Ook dat zwembad moet weer aan allerlei regeltjes voldoen met betrekking tot oppervlakte, diepte, etc. Bedenk ook dat wanneer het zwembad meer dan een bepaalde diepte heeft (ik dacht 120 cm), je verplicht een badmeester moet hebben om toezicht te houden. Een vergunning om een zwembad te mogen aanleggen kost al snel 6000 euro, en dan moet je het nog laten aanleggen wat ook weer vele duizenden euro's kost.
Als je dat allemaal op orde hebt, komt het beheer van je huis…
En dat is waarschijnlijk nog het lastigste. Je moet sleutelbeheer hebben, iemand die de boel schoonhoud, iemand die je beddegoed en handdoeken wast, iemand die de boel in de gaten houdt en die ook (kleine) reparaties voor je regelt. Het zwembad moet dagelijks worden gereinigd. Bij iedere wisseling van gasten moet iemand de inventaris opnemen of er geen spullen stuk zijn gegaan of zijn kwijtgeraakt.
Er zijn genoeg bedrijven die dat allemaal voor je willen regelen. Maar, dat doen ze niet voor niets !
Wil je succesvol zijn in de verhuur, dan moet je jezelf ergens in onderscheiden. Er is immers heel erg veel concurrentie.
Je moet bijvoorbeeld een fantastisch uitzicht hebben, of pal aan het strand zitten, of een schitterende tuin bij het huis hebben, of een combinatie daarvan, noem maar op. Daarnaast zul je enige luxe moeten bieden. In alle kamers airconditioning zeker, een satelliet TV met DVD speler ook, stereo installatie, internetaansluiting is tegenwoordig aan te bevelen, volledig geoutilleerde keuken, noem maar op.
Als je jezelf niet onderscheidt van de anderen, dan ga je ten onder in de massa. Massa is immers al meer dan genoeg te huur op Kreta.
Toeristen willen dat je huis er goed uitziet, dus dat betekent voor jou ieder jaar alles binnen en buiten schilderen. Mensen hebben namelijk de neiging (het is toch maar een gehuurd huis) om bijv. muggen tegen de muur dood te meppen, en de (bloed)sporen laten ze gewoon zitten.
Ook ploffen ze met een helemaal met zonnebrandolie ingesmeerd lichaam, zo mogelijk met het zand van het strand er nog op, in de kussens van jouw mooie stoelen……
De Griekse belastingdienst komt ook z'n hand bij je ophouden.
Er zijn genoeg mensen die hun huis illegaal verhuren. Dan kan je doen, moet je helemaal zelf weten.
Echter, er hoeft maar één (jaloerse) persoon in de buurt te zijn die je het niet gunt, en je hangt. Hou er rekening mee dat Grieken het niet leuk vinden als jij mogelijk klanten van ze afpikt….
Grieken / Kretenzers zijn fantastische mensen, maar als je op een of andere manier een bedreiging vormt (door hun concurrentie aan te doen bijv.) dan zijn ze nogal eens in een keer niet meer zo aardig voor je. En wanneer iemand je ‘verlinkt’ dan hang je dus.
En dan kan je ècht gaan afrekenen met de Griekse Belastingdienst !
Dan stelt de Belastingdienst je huurinkomsten op een enorm hoog bedrag, bijvoorbeeld 20 of 30 keer je werkelijke huurinkomsten.
En dan mag jij gaan bewijzen dat het minder was. Ga er maar aanstaan, en dat alles natuurlijk in het Grieks.
Reken alles heel goed door voordat je er aan begint. Je moet erg veel (extra) kosten maken, en die moet je ook allemaal terug zien te verdienen !
Het lijkt allemaal heel makkelijk en leuk, maar de realiteit is nog wel eens anders.
Het kan echter wel.
Een kennis van me verhuurt zijn huis op Kreta ook, en hij houdt er een leuk bedrag aan over. Hij heeft wel een behoorlijk aantal extra's (outillage is perfect, uitzicht is briljant, mooi en goed meubilair. zwembad is meer dan perfect, etc.) waarmee hij zich onderscheidt van anderen, waardoor hij een hoge bezettingsgraad heeft. Keerzijde is wel dat hij er nooit zelf in kan tijdens het seizoen, omdat het altijd bezet is. Hij heeft immers maar een paar maanden de tijd om het te verhuren en z'n centen terug te verdienen, zeg maar van mei tot en met oktober. Althans, dat zijn de maanden waarin je een mooie huurprijs kan vragen. Daarna is het seizoen weer voorbij.
Dus als de man zelf wil komen in het seizoen, huurt hij voor zichzelf ergens een goedkope studio !!!
Hij moet immers omzet maken om te verdienen. De vaste kosten lopen immers door, dus die kan hij niet beïnvloeden. En dus pakt hij alle omzet die hij pakken kan.
Majorie,
Kennelijk ben jij een toerist die af en toe op Kreta komt. Met zekere respect neem ik aan, dat jij het goede voor hebt. Echter U doet mij niet redelijk maken, met het zaken doen op Kreta. Blijf vooral toeritst en geniet van het geen Kreta te bieden heeft. (kort: je weet niets van zaken doen op Kreta)
Uw Sytze
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?