Erwtensoep.

• jaap

Gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven, en ik ben geen jonkie meer, ERWTENSOEP gemaakt. En dat terwijl het op Kreta 18 graden plus was overdag.

IK heb het ook opgegeten natuurlijk en de soep was HEET & HEERLIJK.

Natuurlijk heb ik de basis ingredienten bij de Eurowinkel hier in Rethymno gehaald.

Spliterwten, spek, en rookworst. De groente bij Champion.

Vanavond Krautboy zuurkool uit het vat met worst en dat terwijl het vandaag zelfs 19 graden is.

• GvE

Je schrijft voor het eerst erwtensoep gemaakt in je leven maar als je het ook voor de eerste keer gegeten hebt……..dan heb je wat gemist joh!

Traditionele Hollandse erwtensoep daar mag de rookworst niet in ontbreken.

Net zo min als de hamschijf,knolselderie,prei en de groene(split)erwten natuurlijk.

Het is in Nederland een echte winterkost en heeft de afgelopen weken weer menig maagje gevuld aan de koek en zopie tentjes op natuurijs.

En leverde weer eens die oerhollandse gezellige tavereeltjes op.

Toch is erwtensoep niet typisch Nederlands en staat in vele kookboeken en recepten beschreven uit evenzovele landen,ook uit landen waar het altijd warm is.

De Griekse keuken kent ook heerlijke stevige gerechten van peulvruchten waaronder bonensoepen (Fassolatha) en de groene Fava is dan wel geen soep…..maar je kan er je lepel wel rechtop in zetten.

Zo lees ik onlangs in een posting dat er geen rookworst op Kreta te koop is………en dan plotseling zit jij toch maar lekker aan dat kommetje snert+worst

En zeg nou eerlijk…niks lekkerder dan zelf gemaakt!

Vraag me wel eens af: wat was er eerder ‘'snertweer’' of ‘'snert’' ;-)

Dat het je mogen bekomen Jaap, kali orexi!

kleindochter(links) aan de erwtensoep en roggebrood met zult en katenspek.

Groet,

Gerry

• Arthur

Es ‘t keul en nat is, of es ’t reegent'

of wen ‘t wingd ’ns flink, dan zegke ze ‘wat is ’t toch mar snjertweer"

Ich haot neet van reege en neet van wink'

mar ertesoep… lus ich waal twee kier.

Ze moage van november bis ‘t eng van meets’

mich jieekere week doamit ploage,

en och nog jieereke daag'

'hoof dan och gee “sjnertweer” te zien'num ‘t mar "ertesoepdaag’.

"Fien makt 't kloar, mit poor en mit unne,

mit moere en get van 't verke,

mit sellerie, rookwoeesj en ich weet neet wat

mar op zoeene pot, doa kins 'te op goa wirke

doa bloas ‘te van en sjtinks ’te van

mar dat maag de pret neet drukke

dan zet ‘ste t vinster of de duur op ’n sjpleet

dan zal 't waal lukke.

Sjpinaat en buuntjes, andief en sjlaat,

Ich krieg 't allemoal uever mieng lippe

't sjmakt allemoal, en 't sjmakt mich hieel good,

mar 't kin aan ertesoep neet tiepe

kalo orexi ( de vertaling komt) haha

Arthur

• GvE

Ha, ha, Tuurke;-)

Dit vind ik leuk! en ik heb geen vertaling nodig hoor.

Ben gek op dialecten.

…..maar is dit nou Broenssems dialect?

Het is niet van Remunj, dat ken ik.

Groetjes,

Gerry

• Ans

Jaap,

Het hoeft echt niet koud te zijn, om bepaalde gerechten lekker te vinden, hoor!

Mijn man is stapelgek op boerenkool en als hij daar zin in heeft, maak ik dat gewoon klaar!

Over 10 min. is hij jarig en wordt hij 65 jaar. Dus was het vanavond, voor hem, oudejaarsdag en heb ik vanmiddag 2 schalen oliebollen gebakken, omdat hij dat ook nog eens heerlijk vindt.

En het recept voor erwtensoep ligt al klaar, voor volgende week, dus wordt het wéér genieten!

GvE : wij wonen in het oosten van het land, maar óók ik kon je rijmelarij prima lezen, al lijkt het me véél mooier, om het te horen uitspreken.

• Ella

@ Arthur, ik mag dan uit het Westland komen, maar ik versta het goed. Mooi verhaal!

@ Gerry, wat een hartstikke leuke foto en mooie kleindochter! Leuk zeg die kids in de keuken aan de erwtensoep. Goud waard!

@ Jaap, kolere, ik ben stikjaloers en ga morgen ook een grote pan erwtensoep maken!!

Als er nu nog iemand op dit PB begint over verse haring ….ik ga naar bed, morgen is erwtensoep dag.

• Xander

Ik mag op Kreta ook graag een bordje fava als voorafje bestellen. En inderdaad de smaaksensatie van erwtensoep (als je de knoflook en olijfolie wegdenkt).

Smaakt ook midden in de zomer bij 25 graden of meer perfect,

• Arthur

Het is Broenssems dialect maar ik krijg de trema's niet er boven, bv. bij reegent meets enz, hier moet telkens bij de tweede E een trema.

Grz uit nu nat zuid Bourgondie

• gerrari

Alt plus137

Dat bedoel je toch Arthur?

gr. Gerrari

• gerrari

Arthur ik lees je berichtje verder en zie dat je in Bourgondië zit, realiseer me dat je hoogstwaarschijnlijk met een laptop werkt zonder nummeriek toetsen bord.

Dan gaat die vlieger natuurlijk niet op. :o

gr. Gerrari