rustig plaatsje op kreta gezocht

• lenie

Vorig jaar waren we voor het eerst op vakantie in Kreta.

Dit is schitterend meegevallen.

We houden van wandelen, rust, zon, zee en bergen en natuurlijk een rustig terrasje.

We zijn eerder allergisch aan overvolle toeristische plaatsen.

Vorig jaar verbleven we in het zuid-westen van Kreta (dicht bij Mirtos) en hebben we dus ons hart kunnen ophalen.

Dit jaar willen we ergens anders heen:

we twijfelen tussen

- matala

- agia galini

- rhetymnon

- of ghania

Kan iemand ons een tip geven?

We zouden reizen in mei, dan is het nog nergens superdruk…

Zonder arrogant te willen klinken: sowieso geen chersonissos-toestanden met verschrikkelijk volgebouwde dorpen…maar liefst een rustig plaatsje met veel plaatselijke bevolking en wij (toeristen) in de minderheid.

• Arthur

Dat vind in alle 4 de plaatsen niet, moet je in de winter gaan of ergens in de bergen tussen de locals

• eleni

Denk ook aan Plakias, zeker in de Meimaand een heerlijke bestemming. Bovendien is het weer er wat warmer.

• Thera

lenie.

ik kan je noord-oost kreta aanbevelen. met name het dorp palekastro (20 km. na sitia) aanbevelen. leuke hotelletjes, goede restaurants. En biedt een leuke uitvalshaven voor wandelingen in de natuur en ruige bergen. Deze regio is nog heel rustig en zeker in mei. Ik zal daar ook weer zijn.

Klein nadeeltje is, dat het ver rijden is vanaf heraklion.

succes!!!

• Arthur

Jongens even goed lezen ze willen niet arrogant klinken maar wel als toeristen in de MINDERHEID zijn en dat op Kreta, zelfs begin mei breek je de benen over de toeristen.

Dan kies ik toch voor het dorpje Mirthios net boven Plakias maar ook daar vind je het niet er zijn in het hele dorp 3 taverna's en die zitten s'avonds ook stampvol met jawel toeristen, of Loutro of Finikas veel geluk met zoeken

• Xander

Kijk eens naar Vamos, in het noordwesten van Kreta in de streek Apokoronas, tussen Chania en Rethymnon in.

Vamos ligt niet aan zee, maar daar 9 km vandaan in een werkelijk prachtige omgeving.

Je kan vanuit Vamos uitstekend wandelingen maken, en het leent zich ook heel goed als uitvalsbasis voor tripjes (sie ook mijn triptips in een eerder draadje onder het kopje: Geboekt….)

In Vamos zitten heel weinig toeristen. Er zijn ook niet zoveel accomodaties. Er zijn genoeg taverna's, waarvan er twee zelfs uitstekend zijn. Ze horen beiden tot mijn favorieten in de streek. Men komt van heinde en ver om in een van deze twee taverna's te gaan eten. Vamos heeft een regionale functie, en daardoor is er altijd leven in de brouwerij.

Op de Plateia zitten leuke traditionele terrassen (geen fauteuils, maar traditionele stoeltjes en tafeltjes) waar 's avonds de lokalen een hapje en een drankje nemen. Erg gezellig allemaal. Alle winkels die je maar nodig kan hebben zitten er, maar geen toeristenwinkeltjes.

's Avonds zijn er wel toeristen die er komen eten of borrelen, maar weinig. En dat zijn dan meestal buitenlanders die in de buurt zijn gaan wonen. Je moet het weten, toeristen denken er niet snel aan.

Wanneer je wilt gaan zwemmen moet je wel de auto in, het strand van Georgioupolis ligt 9 km verder, en het strand van Almerida ongeveer 12 km.

Maar daar krijg je wel een boel rust en gemoedelijkheid voor terug.

Chania is plm. 40 minuten rijden, en Rethymnon plm. 30 minuten.

Kijk ook eens op www.vamossa.gr. De website van een collectief van Griekse Vamos liefhebbers.

Ze hebben zich ten doel gesteld Vamos voor zover dat kan te restaureren. Ze kopen huizen en andere panden en herstellen die in oude luister. Vervolgens kan je (een aantal) van deze huizen huren (ook voor vakanties). Prachtige huizen zitten er tussen.

Ook promoten ze het culturele erfgoed en de regionale (landbouw) producten in een eigen winkel. Ze drijven ook een restaurant (alleen lokale producten) en een heel leuk café met prachtig uitzicht over de bergen.

Het ‘kan’ wel degelijk op Kreta !

• Harry

Ik was eind oktober 2008 in het Aghas hotel in Paleochora: rustig gelegen met de locals “om de hoek”.

• leonardus

Ik zou dan Sougia gaan!! Even Googlen.

L.

• lucy

Als je Mirtos leuk vond (wij ook, waren er in 2000!) vind je Plakias ook errig leuk, nog redelijk kleinschalig toerisme, strand heel mooi. Wij waren hier in '07, gaan komende zomer naar Matala, ook een heerlijk oord!

Georgioupolis in het noorden tussen Chania en Rethymnon ook leuk, wel wat drukker. Maar geen Chersonissos toestanden of zo.

• Wil

Ga naar Rodakino ( westelijk van Plakias) : een groot prachtig strand bijna voor jou alleen, een geweldige bergachtige,bosrijke omgeving en slechts een paar appartementen, restaurantjes en een winkel.Zelfs in juni zagen we daar nauwelijks toeristen.Nadeel : om meer mensen te zien of winkels te kijken zul je naar Plakias moeten en dat is ong.een half uurtje rijden.