Invloed Engelse Pond op toerisme Kreta

• Kretafan

Het Engelse Pond is in een paar maanden tijd in waarde gezakt ten opzichte van de euro: deze zomer stond de pond nog 1,25 euro, nu staat hij bijna 1 op 1.

Voor Engelse toeristen zal het waarschijnlijk zo'n 25% duurder zijn om naar Euro-landen op vakantie te gaan deze zomer, dus ook naar Kreta.

Wat voor invloed denken jullie dat het op het toerisme op Kreta zal hebben? Minder bezette kamers, lagere prijzen of andere toeristen naar Kreta?

• ruud

beste kretafan

de kosten voor de engelse gasten zullen dramatisch stijgen,en zullen daarom hun heil ergens anders gaan zoeken, bv spanje.

persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, hun positie zal over genomen worden door mensen uit Noorwegen en finland, en mensen uit rusland

de laatste hebben geen goede naam in europa, turkije, en zullen hun stappen gaan zetten op kreta.

ik kom al 18 jaar op kreta rethymnon,miimaal 2 keer in het jaar

mijn griekse vrienden.bezitten een hotel aldaar en dat is de reden dat ik kan reageren op jou stelling, zeker is dat eenieder een probleem zal ondervinden met de wereldwijdse problemen ,dus ook kreta.

mijn visie is dat de vliegprijzen zullen dalen,prijzen van kamers zullen zakken en veel onderlinge concurrentie,waar de toerist zijn voordeel uit kan halen.

beste wensen 2009

ruudKretafan schreef:

>

> Het Engelse Pond is in een paar maanden tijd in waarde gezakt

> ten opzichte van de euro: deze zomer stond de pond nog 1,25

> euro, nu staat hij bijna 1 op 1.

>

> Voor Engelse toeristen zal het waarschijnlijk zo'n 25%

> duurder zijn om naar Euro-landen op vakantie te gaan deze

> zomer, dus ook naar Kreta.

>

> Wat voor invloed denken jullie dat het op het toerisme op

> Kreta zal hebben? Minder bezette kamers, lagere prijzen of

> andere toeristen naar Kreta?

• Martine Prest

Ik ga al jaren op vakantie naar Malia. Iets minder Engelsen daar zou ik niet erg vinden. Met name de jeugd wil het daar voor andere toeristen en gasten nog wel eens verpesten. Maar ik hoop voor de Grieken dat het toerisme niet helemaal terug zal zakken, voor velen is het hun broodwinning.

• eleni

Heel veel toeristen komen al uit de oostbloklanden naar Kreta. Cijfers bewijzen dat al. Rusland, Roemenie, Ukraine, Polen, Lithuania, Estonia, Latvia, Bulgarije, enz. De Chinezen gaan bij Timbaki een grote haven bouwen en vorig jaar is er ook een toeristische samenwerking gestart. Wat denk je als die Chinezen gaan reizen, dan komen we kamers te kort op Kreta, want bekend is dat vooral uit landen waar een andere cultuur is, er bij de Aziaten een grote belangstelling bestaat voor de Europese roots, die op Kreta liggen. Dus misschien zal het een jaartje wat minder zijn met de engelsen, maar dat word ruimschoots aangevuld met andere landen, dat zul je zien. Het probleem is niet de bezettingsgraad van de hotels op Kreta, het is eerder het besteedbare vakantiegeld van de gasten. Ze geven steeds minder uit en zoeken hun heil in all inclusive hotels om zo makkelijk de vakantie te kunnen “budgetteren” Je komt aan alles is betaald en je hebt alleen wat geld nodig voor de souvenirs en de postkaarten. De bedrijven die het steeds moeilijker krijgen zijn degene die buiten de hotels werken, behalve de supermarkets.

• Desiree

Hallo Kretafan!

Misschien is het nog te vroeg om dit te schrijven, aangezien ons seizoen nu pas sinds 3 weken begonnen is. Ik werk bij een reisorganisatie in Oostenrijk en mijn man heeft een restaurant hier. Goed, vele Engelsen die komen hadden al geboekt, maar toch krijgen wij zeer veel nieuwe boekingen binnen elke dag bij de reisagent. En in het dorp waar het restaurant is, komen normaal 80% Engelsen, die niet hoeven te gaan uiteten. (ze kunnen ook goedkoop eten halen in de supermarkt of in het hotel blijven). Maar mijn man zei dat het echt storm loopt bij hem!!!!! Niets van crisis te merken. Wat ik wel absolut merk bij ons bij de reisagent: de russen laten het massaal afweten!!!! die hebben blijkbaar heel zwaar te lijden onder de crisis. Maar de toekomst zal het leren. Zoals gezegd, het is pas begin 2009, maar momentaan kan ik echt niets zien van een crisis. Parkeerplaatsen overvol, pistes overvol, hotels overboekt, etc. dit heb ik in de laatste 10 jaar niet meer meegemaakt hier! Misschien dat de mensen zoiets hebben van: ach, zolang ik geld heb, geef ik het uit!

Laten we hopen dat het voor Kreta ook 100% mee gaat vallen komende zomer!

Groeten uit Oostenrijk!

Desiree

• Wil

In Spanje hebben ze net zo goed de euro.

• Kretafan

Wil schreef:

>

> In Spanje hebben ze net zo goed de euro.

Klopt, maar wat wil je zeggen met die opmerking?

• Kretafan

Dat die ticketprijzen en de pakketreizen moeten gaan dalen is iets wat zeker is. 400-500 euro voor een ticket is gewoon te gek. Vanuit Engeland is er heel veel concurrentie op vluchten dus is de kans groter dat je goedkopere tickets hebt natuurlijk.

• Kretafan

Als je het over de Chinezen hebt, denk je niet dat die meer eventjes Europa zullen doen in 3 of 4 weken maximaal met alle hoogtepunten?

Londen, Parijs, Barcelona, Athene, Rome, Venetie, Amsterdam etc. etc. ?

• Kretafan

Misschien dat dat Engelen zijn die toch wat meer te besteden hebben? Denk dat veel van de Engelsen die naar Kreta komen slechts één keer per jaar op vakantie gaan en daarvoor gemiddeld diep in de buidel moeten tasten.