geboekt

• janny

Ja we hebben geboekt en gaan van 29-6 tot 13-7 naar Marino's beach in Rethymnion Dit wordt onze 3e vakantie naar Griekenland

Na Rhodos en Corfu gaan we dus nu Kreta ontdekken.

Hebben er veel zin.

Dus als er iemand is die ons ideeen kan geven voor wat we zeker moeten zien .

Waar we lekker grieks kunnen eten en een auto kunnen huren.

Alvast bedankt voor de tips

Ik wens iedereen een goed begin van 2009

Hans en Janny

• Adrie

wat jullie beslist moeten doen is op een zondag naar Drosia gaan, dit is een klein dorpje aan de oude weg van Réthimno naar Iraklio.

Hier zijn 7 restaurants die op zondag door de plaatselijke bevolking bezocht worden en waar speenvarken en lam aan het spit gebraden worden.

Wij zijn daar dit jaar geweest, je zit er echt tussen de kretenzers en de gastvrijheid en het eten is geweldig.

Als je er heen gaat, zorg dan dat je er rond 12 uur aankomen, want het is er heel druk.

Graag zie ik jullie reactie als jullie er geweest zijn.

fijne vakantie,

Adrie

• Adrie

kom op jongens, jullie zijn allemaal gek van Kreta en niemand geeft informatie aan iemand die voor het eerst jullie eiland wil bezoeken.

Er zijn toch zoveel mooie plaatsen op jullie eiland is het niet.

Janny en Hans, bezoek ook eens Achlada, een verschrikkelijk oud vervallen dorpje in de buurt van Fodele. Echt de moeite waard om eens door heen te wandelen.

Ook het palmenstrand van Préveli is een bezoek waard.

Huur een auto en ga het binnenland in, het is er echt verschikkelijk mooi.

Als je een huurauto wil, kan je mij mailen voor een adres waar jullie voor een redelijke prijs geheel verzekerd een auto kunnen huren.

met vriendelijke groet,

Adrie

• Xander

Ga eens eten in Maroulas, bij taverna Fantastico.

Het eten is gewoon goed Grieks en lekker, maar niet bijzonder.

Wat wel bijzonder is, is het uitzicht dat je er hebt. De taverna ligt bovenop een berg, en het uitzicht is werkelijk adembenemend. Zorg dat je er bent wanneer het nog licht is, zoek een mooie plek uit, en wacht op de zonsondergang. Je weet niet wat je ziet !

Fototoestel vooral niet vergeten.

Maruolas ligt ten zuidoosten van Rethymnon, een stukje het binnenland in. Rij naar Platanes. Net na platanes ga je rechtsaf richting Maroulas. In het dorpje aangekomen rij je gewoon door, links door een klein steegje heen (het ziet er uit alsof het niet mag, maar het mag dus wel, zelfs in twee richtingen). Dorpje uit, en dan na 1 of 2 km ga je links de berg op. Dan kan je het niet meer missen, je ziet het al liggen.

• Ans

Bedankt Xander,

Ook wij gaan dit jaar (12 juni) voor het eerst naar Kreta, ná Karpathos, Chios en Lesbos en ik zit al van alles te vergaren, náást alle informatie uit de boeken. Maar juist deze tips vind ik fijn.

Bedankt.

• Xander

Nog eentje.

Rij richting Chania over de snelweg. Neem iets van 10 km buiten Rethymnon de afslag naar Episkopi, rij door naar Agryroupoli Stop daar evt om de watervallen te bezichtigen, leuk maar niet bijzonder vind ik. Wel de terrassen onder de bomen.

Rij door richting Asi Gonia, en dan naar Kalikratis. Wat je langs die goed uitgebouwde weg aan natuur ziet is fantastich. Prachtig berglandschap. Rij door naar Asfendos. Het stuk van Asi Gonia tot Asfendos is landschappelijk gezien het mooist. Je rijdt een bergkam over. Zoals gezegd een uitstekende weg. Bij Imbros kom je op de doorgaande weg van Sfakia naar Vrysses. In Vrysses hebben ze de lekkerste Yoghurt van Griekenland zeggen ze. Ook hier leuke terrasjes onder de bomen aan de rivier (met in de zomer maar weinig water er in). Vanit Vrysses ban je zo weer op de weg naar Rethymnon terug. Leuker nog, rij na Vrysses onder de snelweg door en sla rechtsaf naar Georgioupolis. Georgioupolis is een heel leuk dorpje aan de kust. Vanuit Georgioupolis ben je in een hlafurrtje weer terug in Rethymnon.

Dit tripje is in op een ochtend prima te doen, en erg leuk. Vooral onderweg veel stoppen en kijken !

• Xander

Vooruit, nog eentje dan.

Kan je combineren met het vorige tripje, hoeft natuurlijk niet. Ik zou het in twee keer doen.

Vanuit Georgioupolis rij je over de brug richting Vamos. Je gaat de berg op. Vlak voor Kalamitsi Agmidali sla je scherp rechtsaf omhoog richting Selia. Let goed op de weg, maar ook op het uitzicht, prachtig. Aan het einde van de weg, een T-kruising, ga je Rechtsaf. Rij door Selia heen, naar Likotinara, en Kefalas. Kefalas is nog echt een dromerig Kretenzer dorpje. Rij door naar Drapanos, Kambia, Plaka, en kom in Almerida weer aan de kust. Tijd voor een drankje/duikje ?

Rij vanuit Almerida naar Gavalochori. Erg leuk dorpje. Museum(pje). Rij door naar, Vamos. Vamos heeft een centrale functie in de streek (Apokoronas). Ja kan er heel erg lekker eten in taverna Marouvas.

Dan door naar Kaina, en over de snelweg heen rijden naar Fres. Door naar Tzitzifes. In Tzitzifes, of beter er net na, zit een fantastisch restaurant. Echt leuk voor de lunch tussen 14 en 15 uur, 's avonds is er nooit veel te doen.

Vanuit Tzitzifes door naar Vafes, Vrysses, Rethymnon.

Dit tripje is kris kras door de streek Apokoronas gegaan. De Apokoronas is een heel groene streek, en heeft daardoor mooie beplanting en bebossing. Er is daar geen gebrek aan water. Het water komt vanaf de Lefka Ori, en komt er ook overal zo uit de bergen lopen. Het is kraakhelder en schoon drinkwater. Je kan er zo je waterfles onder houden en opdrinken. Lekker fris en koud ! Op verschillende plekken zijn vulplekken aangebracht door de gemeentes.

De Apokoronas is ook populair onder de Engelse pensionado's die er veel huizen hebben gebouwd. Vooral rond Plaka, Kokkini Chorio is het bar en boos. Maar ja, ga er maar eens kijken, het is een werkelijk prachtige streek.

Mijn favoriet op Kreta.

• Xander

En wederom eentje voor op het einde van de middag:

Rij naar richting Georgioupolis, maar sla 1 km voor Georgioupolis linksaf slaan naar Lake Kournas. Rij naar lake Kournas, het enige natuurlijke meertje op Kreta. Leuk om eventjes te kijken en evt meteen bootje het meer op te gaan.

Rij terug richting Georgioupolis, en sla na plm 2 km linksaf richting Mathes. In Mathes zitten 2 taverna's. In ‘Taverna Mathes’ kan je goed traditioneel grieks eten met een mooi uitzicht over de baai van Georgioupolis. Ook hier leuk om met licht te gaan zitten, en het donker te zien worden.

Rij na het eten door naar Georgioupolis, en neem een kop koffie o.i.d. op een van de terrasjes op het centrale plein.Gezellige drukte.

Overigens vind je de mooiste stranden van de streek bij Georgioupolis.

Wanneer je de boulevard (richting oost) af rijdt, zet je aan het einde je auto neer, en loop je vervolgens nog 5 minuten door over het strand. Het strand wordt dan heel breed, en er zijn leuke plekken met strandtenten er op. Bedjes en parasols zijn te huur. Met kinderen is het uitkijken geblazen. Let op de groene vlag. Wanneer er een rode vlag hangt, ga dan ook echt het water niet in, er staat daar een sterke onderstroom. Vooral met kinderen dus oppassen geblazen. Als de rode vlag hangt, kan je ook aan de andere kant van het dorp, over de brug rechts naar Kalivaki beach gaan. Daar is nooit gevaarlijke stroming omdat het een kleine baai is. Kalivaki is ideaal met kleine kinderen omdat het er niet diep is. Maar het water is er wel kouder omdat er twee bergbeekjes in zee uitkomen.

Het smalle strand langs de boulevard in Georgioupolis is waardeloos.Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is, want het zit er wel altijd stampvol…….

Komt ook omdat hotels er hun gasten gratis bedjes aanbieden denk ik.

• Xander

Als je een keertje gek wilt doen in Rethymnon, ga dan eens eten in Avli.

Avli is het beste restaurant in Rethymnon wat mij betreft.

Lijkt heel duur, en dat is het ook naar Griekse maatstaven, maar naar Nederlandse maatstaf het zeker niet duur.

In een goed restaurant in NL ben je heel veel meer kwijt dan bij Avli !

Je eet er de sterren van de hemel !

Adres:

Xanthoudidou, in het oude centrum van de stad

www.avli.gr

• Xander

Okee, nog eentje.

Neem niet de snelweg, maar de Old Road naar Chania. Sla in Vrysses rechtsaf op de T-kruising. De weg alsmaar volgen. Je rijdt parallel aan de snelweg door de bossen heen. Erg mooi. Eventueel bij de afslag Vamos linksaf slaan voor een omweggetje naar Pemonia. In Pemonie de weg doorrijden de berg op. Prachtige uitzichten en omgeving. Zefde weg weer terug, en de weg vervolgen. Hou Stylos aan. Uit Stylos komt veel bronwater, waaronder het water dat je in deze streek overal kunt krijgen: Samaria. Op het plein zitten heel veel leuke taverna's. Veelal is er live muziek ‘s avonds. Wij eten altijd bij ’opa en oma'. Helaas weet ik de echte naam van deze taverna niet eens.

Ook een leuke trip voor achterin de middag met als afsluiting lekker eten.

Ja, ik heb het vaak over taverna's. Komt omdat ik gek op lekker eten ben…..

Overigens, de Taverna in Tzitzifes uit een paar postings eerder heet ook Tzitzifes.

Mijn tips gingen vooral over het westen, en dan met een focus op de streek Apokoronas en direct daaromheen.

Laat anderen eens meer leuke trips opschrijven !