Op de valreep/decoder

• Karel

Nog net op de valreep want volgende week gaan we naar Nederland.

We zijn van plan een decoder te kopen met zo'n kaart om Nederlandse televisie te kunnen ontvangen op Kreta. Moet zo'n decoder nog aan bepaalde voorwaarden voldoen, moet ik ergens nog goed op letten? En zo'n kaart, hoe kan je die activeren? En moeten we behalve een decoder en kaart nog meer mee nemen om Nldse tv te kunnen ontvangen? (De schotel kopen we natuurlijk ‘hier’).

Groet,

Karel

• Henk

Karel,

Koop de decoder gewoon hier. Weet je zeker dat je service hebt als je dit nodig hebt.

Canaldigitaal kaartje vanuit NL meenemen en via internet of telefonisch activeren.

Koop hier wel een flinke schotel. Wij hebben hier in Chania een zeer goed adres voor dit soort zaken. Alle buitenlanders kopen bij George. Uitstekende service!

Succes,

Henk

• Dik

Karel,

wat Henk schreef klopt als een zwerende vinger!

koop de kaart in NL, en de rest hier, nu de meeste kanalen via de nieuwe Astra

worden uitgezonden kan je met een kleine schotel af, maar koop hem niet bij

die grootgrutter uit Duitsland, maar lokaal, dan ben je verzekerd van een goede

service. Tenminste hier in Rethymon in ieder geval wel.

Succes Dik

• Karel

Gek, want die man met antennes (winkel) enzo hier in Rethymno die raadde ons juist aan om een decoder in Nederland te kopen. Scheen veel goedkoper te zijn. En hoe zit het met zo'n kaart, waar koop je die? Want als je zo'n kaart in Nld koopt en een decoder in Grl, hoe weet je dan zeker dat ze op elkaar zijn afgestemd? Ben niet zo thuis in dit soort dingen maar dat begrepen jullie al ;)

• Dik

Karel,

de geeft toch niks, wij moeten alles leren of zien uit te vinden, dat is het mooie van dit forum, vragen staat vrij.

je meldt je aan bij Canaal digitaal, moet wel een adres in NL hebben en een bankrekening. dan krijg je hem automatich thuis gestuurd in NL, dan sturen ze de kaart door naar hier, kijk op de website, aktiveer de kaart en als je geluk hebt

heb je binnen 2 minuten beeld, soms iets langer.

van het voorjaar met al de problemen met de oude sateliet wilde ik ook hier een nieuwe decoder kopen of laten meenemen., heb nu een uit kroatië van 120,–

dacht dat dit rotzooi was, maar de winkelier WILDE mij geen dure nieuwe verkopen

ligt niet aan de decoder, en hij heeft gelijk gekregen, nu met de nieuwe sateliet

is alles perfect. als je me mail, geef ik de gegevens van die winkelier in Rethymon door.

Dik

• Karel

Ik bel je vanavond wel effe, Dik ;) Dan kan je me het een en ander uitleggen. Waarom al die Nlders dan zo'n decoder uit Nederland halen snap ik ook niet. Ik moet voor 2 mensen al zo'n ding meesjouwen terug uit Nederland….vandaar dat ik van plan was om er dan ook maar eentje te kopen.

• Iakovos

Waarom een decoder in Nederland kopen ?

Omdat deze gecertificeerd is door Canal Digital.

Zie : http://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen.aspx?ekmensel=e1d7314f_38_40_166_1

InTros Radar was vanavond in het telefoonteam een onderwerp over de problemen met aantal zenders die te ontvangen zijn.

Kijk op www.uitzendiggemist.nl

Uitzending van 22-12-2008.

Dus kopen van een Canal Digital decoder in buitenland wees kritisch.

Iakovos

• Henk

Gecertificeerd door canaldigital??

Waarom noemen we het beestje niet direct bij naam. Dat zijn gewoon afspraken met fabrikanten die vervolgens de op de wagen van Canaldigital mogen meerijden. Financieel gewin kan de achterliggende oorzaak daarvan zijn. Ergens klinkt de term prijsafspraken door mij hoofd.

Canaldigital geeft deze fabrikanten specifieke informatie over het signaal wat andere fabrikanten onthouden wordt.

Certificeren houdt in; dat het product voldoet aan strikte productie eisen. Het houdt zeker niet in dat alleen een kleine groep producenten het volledige Canadigital signaal kunnen doorgeven.

Ik gebruik hier een ‘niet gecertificeerde decoder’ en kan gewoon alles ontvangen.

Maar, zoals Takovos terecht zegt; wees kritisch.

Henk

• Nieke

“Gecertificeerd” door Canal Digitaal heeft één voordeel maar meerdere nadelen.

Het voordeel is dat de ontvanger door Canal Digitaal wordt ondersteund. Bij softwareaanpassingen (zoals bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuwe coderingssystemen) zorgt het bedrijf ervoor dat het apparaat correct blijft werken d.m.v. softwareupdates.

Nadeel is dat veel van deze “gecertificeerde” ontvangers veel minder mogelijkheden hebben. Zo hebben ze vaak minder zenderopslag en kan men de installatie naderhand moeilijker uitbreiden doordat het apparaat maar beperkte Diseqc-mogelijkheden heeft. Ook is het vaak zo dat men absoluut een Canal Digitaal kaartje moet invoeren ook om alleen de FTA-zenders te kunnen ontvangen.

Koopt men het toestel alleen om naar de CD-zenders te kijken is het een goede en degelijke aanschaf. Wil men later echter de installatie uitbreiden met andere satellietposities zou ik voor een universeler toestel gaan.

Let er dan wel op dat het een SECA/Mediaguard- kaartlezer aan boord heeft. Een CI (Common interface kan ook volstaan maar daar moet men dan weer eerst een module inplaatsen waar vervolgens de CD-kaart weer in kan.

Tip: koopt men het toestel in Griekenland kan men een toestel kopen dat het Griekse NOVA-pakket aankan. Canal Digitaal en NOVA hanteren namelijk hetzelfde coderingssysteem, SECA.

Ger

http://www.wageral.nl/schotel/nlzendersingriekenland.htm

• Ger

Naschrift:

Het laatste zinnetje “Tip: koopt men het toestel in Griekenland kan men een toestel kopen dat het Griekse NOVA-pakket aankan. Canal Digitaal en NOVA hanteren namelijk hetzelfde coderingssysteem, SECA.” is ongelukkig geformuleerd.

Nova gebruikt net als Canal Digitaal het Irdeto-2 systeem. Canal Digititaal gebruikt dit systeem echter alleen nog op 19,2 graden oost náást het SECA-2/Mediaguard systeem.. Op 23,5 alleen nog maar Seca-2/Mediaguard.

Volgens de laatste informatie zal Canal Digitaal in de loop van het jaar overschakelen op een nieuw systeem: Seca-3/Merlin.

Let er bij aanschaf dus op dat de kaartlezer in ieder geval SECA aankan. De meeste moderne ontvangers kunnen dat trouwens gewoon. Koop je een oudere (Griekse) NOVA-ontvanger met een CI-slot kan men de nieuwere SECA-kaarten m.b.v. een module gebruiken.

Ger