olijfolie

• askan

Hallo allemaal

Neemt iemand wel eens olijfolie mee uit Kreta?

Ik weet nu dat de raki in glazen flessen moet maar hoe zit dat met de olie?

Kan ik die in de plastic fles laten zitten?

Groeten Askan..

• leo

Beste askan

van een bevriende tavernahouder krijgen wij elk jaar wel een fles mee

het is beter o thuis direct in glas over te doen olie en plstic isgeen goede combinatie vr gr leo

• Marian

alle olijfolie die de boeren voorzichzelf opslaan zit in kunststof vaten , als het maar donker bewaard blijft, overigens ishet opvallend dat de Gieken zelf de olie van een jaar oud of ouder prefereren boven de eerste persing , ze vinden hem dan , net als wijn meer op smaak

zelf neem ik het ook in plastic flessen mee en zet het donker en koel weg,

altijd heerlijk.

• GvE

Olijfolie kan door invloed van licht en lucht ranzig worden.

Oijfolie kan je mist goed afgesloten op een donkere plek op kamertemperatuur wel zo'n 15 maanden bewaren. Om verkleuren te verkomen in blik,donkere glazen fles of aardewerk kruik.

Staat olijfolie op een te koude plaats kan het wit vlokkerig worden wat niet ten nadele van de kwaliteit is. Bij normale temperatuur wordt de olie weer vloeibaar.

Er gaat niets boven goede olijfolie van Kreta!

Wel wat prijzig in Nederland maar beslist de moeite waard.

• Xander

Ik gooi altijd plastic jerrycans en/of waterflessen met olijfolie in mijn koffers.

En daar laat ik het ook inzitten. Beveelt mijn Griekse man ook aan. Wel tjokvol afvullen zodat er geen lucht meer inzit. Wel goed plastic nemen. Bijv waterflessen of speciale jerrycans. Er zijn nl. redelijk wat plastic jerrycansoorten die een vieze smaak afgeven.

Ik ben nu bezig met een fles olijfolie van zeker 2,5 jaar oud, en de smaak is nog steeds prima. Volgens mijn Griekse man kan je olijfolie ook prima bewaren, ook meerdere jaren.

• askan

Nou…met deze adviezen kan ik goed uit de voeten! Bedankt allemaal..

Askan :-))

• Marilia

Wij hebben heel wat olijfolie te koop, van eigen pluk. Moet je het wel zelf op komen halen ;). Regio Rethymno.

• eleni

Zet een berichtje op het Rethymnon biz forum, dat lezen heel wat lokale expats en die kunnen het met jerrycans van je afnemen.

www.rethymnon.biz

• Baukje

Ook in Nederland is heerlijke olijfolie te koop uit Kreta, en ook uit de buurt van Rethymnon. Kijk maar even op http://members.home.nl/barbaraki/ De halve liters zijn helaas al op maar we hebben nog wel de liters en 5 litersblikken.

Groeten, Baukje

• Patrick

Ook bij Pat kan je olijfolie krijgen….