auto na 6 maanden het land uit?

• henk

Is het nog steeds zo dat je met je auto na 6 maanden weer het land uit moet of is de wet op dit punt al veranderd? Of is er ook een andere manier?

groet Henk

• Xander

Er is niets veranderd.

Buitenlandse auto's moeten na 6 maanden het land uit. Of je moet ‘m alsdan invoeren in GR, of je moet ’m vanaf dat moment in ‘ quarataine’ geven bij de douane voor de duur van 6 maanden.

Dat de buitenlandse auto na 6 maanden het land uit moet is overigens geen GR regeltje, maar een EU regel.

• henk

Hallo Xander,

weet je waar ik dit kan vinden op het internet?

groet Henk

• chris

Lijkt me in de praktijk toch moeilijk te bewijzen dat je auto langer dan 6 maanden in het land is.

• Ella

Hoi Henk,

Misschien kun je hier de info vinden die je zoekt.

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=120905&location=

Als je meer vragen hebt kun je me mailen als je wilt.

Groetjes, Ella

• Ella

Hallo Chris,

je moet het andersom zien.

Als de politie je aanhoud met een auto met buitenlands nummerbord moet je kunnen bewijzen dat je niet langer dan 6 maanden in Griekenland bent.

Gr Ella

• Xander

@Henk

Helaas, dat weet ik niet meer. Ik heb dit maanden geleden een keertje uitgezocht.

@Chris

Ella zegt het goed.

Het is omgedraaide bewijslast. Wees zuinig op je ticket van de boot wanneer je vanuit Italie bent overgestoken. Of bewaar een parkeerbon die je kort geleeden hebt opgelopen in een ander land. Of laat een formele aantekening maken wanneer je met de auto over land bent binnengekomen. Creativiteit kent geen grenzen !

Overigens zijn ze in GR ook bij de tijd. Ze kunnen zo in de computer zien of je per boot vanuit Italie bent gekomen, daar is eigenlijk geen ticket meer voor nodig, maar als je die toch hebt zou ik er zuinig op zijn !

• chris

Ella, dat heet omgekeerde bewijslast.Ik kan helemaal niets bewijzen wanneer ik over land griekenland bereik. Een bonnetje van een ferrie is ook geen bewijs, want ik kan zo een ticket kopen zonder dat de auto mee aan boord gaat.

• Ella

Hoi Chris,

Xander gaf al aan wat je kunt doen om aan te kunnen tonen wanneer de auto Griekenland in kwam.

In de praktijk doen veel mensen dit niet, tickets bewaren of zich even melden bij de douane.

Hetzij omdat ze niet van plan zijn om 6 maanden te blijven, of omdat ze denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, of uit onwetendheid.

Als je met de auto naar het buitenland gaat moet je dit melden bij je verzekerings maatschappij om ook in het buitenland gedekt te zijn bij eventuele schade. De groene kaart geeft aan wanneer je eigen land verlaat en wanneer je van plan bent terug te komen. Deze groene kaart is dus ook een “bewijs”.

Hoewel je natuurlijk 5 maanden in Italie kunt blijven en dan voor een maandje naar Griekenland komen, hoor ik je zeggen.

Wettelijk gezien moet je je met auto melden als je Griekenland in komt bij het douane kantoor.

Je krijgt daar een kaart met datum van aankomst.

Dit kan een boel ellende besparen want de politie is bevoegd om de auto van de weg te halen als je niet aan kunt tonen wanneer je het land inkwam.

In de praktijk zullen ze alleen een aantekening maken als je aangehouden word, en vanaf die datum gaan de 6 maanden in (die je eventueel met 3 maanden kunt verlengen na betaling van een bedrag aan wegenbelasting)

Als je dan toch na die 6 maanden door blijft rijden loop je het risico dat de auto in beslag wordt genomen en is de boete voor het overschrijden van de wettelijke 6 maanden €60 per dag.

Gr. Ella

• chris

OK. helder verhaal.