Olympic dan toch geprivatiseerd?

• Henk

Bron; Luchtvaartnieuws

ATHENE - Uit protest tegen regeringsplannen om het door schulden geteisterde Olympic Airlines te privatiseren, heeft de grootste Griekse vakbond GSEE woensdag (8 oktober) een 24 uur durende landelijke staking in de vervoerssector afgekondigd. Olympic Airlines heeft honderd vluchten moeten annuleren, waardoor honderden reizigers zijn gestrand op het vliegveld van Athene.

Doordat ook het openbaar vervoer volledig is platgelegd werden duizenden forensen gedwongen met de auto naar hun werk te reizen. Dat zorgt voor grote problemen op de wegen in en rondom Athene. GSEE vertegenwoordigt zo'n twee miljoen Griekse werknemers.

De Europese Commissie gaf vorige maand groen licht voor een plan van de Griekse regering om het noodlijdende Olympic Airlines te privatiseren. Het plan komt erop neer dat het bedrijf wordt opgeheven, en de activa worden ondergebracht bij een nieuw op te richten private carrier.

• Bart

Já Henk,

Dus eigenlijk zit de Griekse overheid met OA in een vergelijkbare situatie als het Italaanse ‘Alitalia’ in haar maag! Is e.e.a. vergelijkbaar?

• Henk

Hi Bart,

Wellicht dat er treffende overeenkomsten te vinden zijn in;

# Het ontbreken van de financiële verantwoording voor het gevoerde beleid,

# Onvoldoende implementatie en opvolging van een kwaliteit-zorgsysteem,

# Sterk bureaucratisch opereren,

# Verouderde organisatiestructuur, type jaren 70, (de baas dicteert)

Oplossing;

# Herstructureren van het management,

# Financiële verantwoordelijkheid invoeren door de gehele organisatie,

# Zorgsysteem implementeren waarbij de klant centraal staat,

# Mentaliteitsverandering proces in gang zetten,

Het huidige hoger - en middenmanagement zullen de veranderingen waarschijnlijk tot de dood bevechten omdat het waarschijnlijk het wegvallen van functies met zich mee zal brengen.

Ik heb dit afgelopen 20 jaar meer gezien in mijn functie als Dir. QA bij diverse luchtvaartondernemingen.

Ik wens ze veel wijsheid toe in het belang van de klant.