Solar- en windenergie

• Franz

Hallo allemaal,

Hebben jullie misschien informatie hoe er door de Griekse overheid wordt omgegaan met het opwekken van electriciteit door particulieren? Wordt het plaatsen van zonnepanelen en/of windmolens gestimuleerd? Kunnen tijdelijke overschotten in op die manier opgewekte stroom, ongestraft terug worden gestuurd in het electriciteitsnet?

• Bart

Hoi,

Van Kretenzer vrienden heb ik gehoord dat als je particulier met een eigen installatie stroom aan het electriciteitsnet gaat terugleveren, je als energieproducent wordt beschouwd. Je zou dan volgens de Griekse wet ondernemer zijn met alle ‘gevolgen’ van dien………!

• briesje

Sorry hoor, maar volgens mij kun je op Kreta helemaal niet terug leveren aan het energie bedrijf. Alleen voor eigen gebruik. Het is daar allemaal wel veel voordeliger om aan te schaffen, maar je moet er wel goed over nadenken hoe je het gaat gebruiken. Je kunt het zelf alleen opslaan op een soort accu's. Maar voor warm water of buitenverlichting moet het goed te doen zijn. Ga daar eens naar een groothandel en laat je informeren!

• Bart

Hallo Briesje,

Ik denk dat Franz met z'n vraagstelling het volgende bedoelt. De huidige technologie levert apparatuur waarbij windmolens en/of zonnepanelen 220 volt kunnen opwekken. Door een simpele verbinding met het elec-net in het huis, kan dit dus een besparing gaan opleveren. De meter draait langzamer en….., het telwerk dus ook. Kassa!

Het kan voorkomen dat de meteropnemer een lagere meterstand constateert als je een maandje niet thus bent geweest….! In veel Europese landen zijn hier al regels voor…., maar ook in het zonnige Griekenland?