Kidoni

• René

Kan iemand mij vertellen wat de Nederlandse vertaling is van het Griekse woord KIDONI?

In het Grieks wordt het geschreven als KYSONI (ongeveer op deze manier, want ik heb geen Griekse letters op mijn toetsenbord).

Het zou een vrucht moeten zijn, maar ik kan er niet achter komen welke.

Ben benieuwd.

• Patrick

Beste René,

Kidoni is een kweekpeer. Hier kennen we het gerecht Kidoni gliko, is in dit geval op basis van kweekperen. De kweekperen worden in repen gesneden en in een pan gedaan samen met suiker, citroensap etc. Dit alles word samen aan de kook gebracht. Hier in Griekenland word er ook een beetje ambaroriza toegevoegd ( is een aromatische plant). Als alles voldoende is gekookt moet het afkoelen waardoor het geheel een beetje opstijfd. Daarna kan het de koelkast in en worden gegeten als zoet dessert. Er bestaan meerdere variaties met andere soorten fruit.

Groeten uit Kreta,

Patrick.

• Iris

Helemaal goed alleen is het kweepeer en niet kweekpeer :-)

De kweepeer of kwee (Cydonia oblonga) is een plant uit de rozenfamilie (Rosaceae). De soort komt oorspronkelijk uit het gebied rondom de Kaspische Zee en is een algemeen bekende vrucht in veel landen, vooral in de zuidelijke landen van Europa en in Japan. In Nederland wordt deze vrucht weer steeds vaker aangeboden op markten, in groentespeciaalzaken en in toko's. Vroeger stond bij veel boerderijen een kweepeer. De boom kan 4-6 m hoog worden. De kweepeer bloeit in vergelijking met de appel en peer laat, namelijk van mei tot in juni. De kweepeer is nauw verwant aan de appel, de peer en de lijsterbes.

De botanische naam is afkomstig van de Griekse stad Kydonia, tegenwoordig Chania, dat in het noordwesten van het eiland Kreta ligt.

• René

Dag Patrick en Iris,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie op mijn vraag betr. KIDONI.

Van 22 t/m 29 september j.l. waren wij een weekje op Kreta (Platanias, inderdaad het noordwesten) en daar kochten wij o.a. als souveniertje een Kidoni, een kleine metalen vorm van een vrucht met een rood koordje rond de kroon.

Volgens de winkelier zou deze vrucht op Kreta symbool zijn voor “geluk brengen”.

Vandaar mijn eerdere vraag naar de vertaling van dat woord kidoni, en wie weet, brengt het niet alleen symbolisch geluk, maar ook in werkelijkheid, als je er maar in gelooft……

Groeten,

René

• GvE

De kwee is bij de Grieken al vanaf de zevende eeuw voor Christus bekend en waren een symbool van liefde en geluk.

De ‘'gouden appels’' waren zo waardevol dat ze beschermd moesten worden door goddelijke nimfen.

Venus/Aphrodite die vaak afgebeeld werd met een kwee in haar rechterhand.

De bruid kreeg tijdens het huwelijkfeest een kweepeer als geschenk,

ze kon aan de hoeveelheid pitten in de vrucht zien hoeveel kinderen ze zou krijgen.

Dit alles en nog veel meer staat hier te lezen, sla de inhoudsopgave er maar eens op na….heel interessant!!!

http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/culinaria/DeGoudenAppelsVanVergilius.pdf

Toevallig kocht ik vandaag wat kweeperen.

De vruchten staan leuk als decoratie op 'n schaal en verspreiden een frisse geur in huis.

Maar vanavond ging ik er mee aan het kokkerellen…..

Fijn weekend!

Gerry

• Tom

En lekker dat het is, mijn lievelings jam

• argos

Ik ken een vrouw op Kreta die kookt de kweepeer met ingrediënten tot moes. Dit laat ze flink inkoken en dan wordt het op marmer gestort om af te koelen. Dan wordt het in 1 cm dikke repen gesneden en wordt het opgerold en doet ze een houten prikkertje door het geheel. Het kan heel lang bewaard worden.

Ik maak er moes/compote van met suiker en kaneel erdoor.

• GvE

Culturen met een voorkeur voor lekkere zoete zaken daar mag je Griekenland/Kreta zeker onder scharen.

Soms heb je de neiging om je neus tegen de etalageruit te drukken om maar goed te kunnen zien wat voor lekkers de banketbakker te bieden heeft.

De snoepjes die de mevrouw op Kreta maakt argos doet me denken aan het bekende Loukoumia ,Turks fruit .

• argos

Deze kedoni rolletjes zijn niet zo kleverig/taai als Loukoumia. Het is gewoon ingedikt Kweepeer gelei. Het smaakt erg lekker en is voedzaam. Ik zal haar eens vragen hoe ze het maakt en zal het recept dan plaatsen.

• GvE

Heel graag!! argos ik ben altijd ‘'in’' voor recepten vooral die je niet in elk kookboek of kookprogramma tegenkomt.

Deze vond ik ook wel aardig:recept van kweepeer snoepje

http://notitievanlien.blogspot.com/search/label/sweets%2Fsnoep

Groet van Ger die dit weekend niet gaat kokkerellen…

Maar nog even gaat genieten van de misschien wel laatse warme najaars zonnestralen