huurprijs appartement

• chris

Wie weet wat van huurprijzen voor een geheel ingericht appartement ,met airco/vverwarming, aparte slaapkamer, ingerichte keuken, wasmachine, medegebruik zwembad, drie balkons. Ligging: een klein dorpje in de Apokoronas.

Vijf kilometer van zee, zicht op de lefka-ori en zeezicht.

• Xander

In welke maand(en) en voor hoe lang ?

Kijk eens op www.annashouse.gr om een idee te krijgen.

Dit zijn zeer goede en nieuwe appartementen. Niet goedkoop, maar je krijgt er ook wat voor.

Bedoel je zoiets ?

• chris

Ik denk dat ik wellicht wat onduidelijk ben. Ik heb zelf een appartement en vraag me af wat ik er voor kan vragen in de verhuur. Anna's house geeft een goede richtprijs.

• Karel

Als je een prijs moet bepalen heb je niets aan prijsvergelijkingen met anderen. Iedereen heeft andere vaste kosten, variabele kosten e.d. Je moet gewoon uitrekenen wat het op moet brengen anders ben je niet goed bezig. Dit is gewoon belachelijk.

• Xander

Nou nou, dat kan ook wel iets genuanceerder denk ik.

Je gaat wel erg kort door de bocht.

Natuurlijk moet je uitrekenen wat het moet opbrengen.

Maar je moet ook naar de markt kijken. Dat punt kan en mag je niet uit het oog verliezen.

Want stel nou eens dat de markt 100 doet, en volgens je eigen berekeningen moet je 60 hebben om uit de kosten te komen.

Dan zou ik erg graag weten dat de markt 100 doet voor een vergelijkbaar appartement omdat ik anders te goedkoop zou zijn.

Andersom kan ook natuurlijk. Dan moet je een andere afweging maken. Die afweging zou dan kunnen zijn dat je verlies moet nemen. Maar iets is altijd meer dan niets nietwaar ?

En daarom is het absoluut niet belachelijk dat iemand wil weten wat er zoal wordt gevraagd.

• Maris

Hangt er natuurlijk vooral vanaf of het vakantieverhuur betreft of permanente huur.

• Xander

Wanneer je er puur commercieel naar kijkt, en dus zegt dat het meer moet opbrengen dan dat het je zelf kost, dan ligt het anders. Dan is het een bron van inkomsten. Dan ben je niet geïnteresseerd in een verliespost.

Zou je dan verlies draaien, dan moet je er op een goede manier vanaf zien te komen, of zodanige actie nemen dat het wel winstgevend wordt.

Echter wanneer je het huis hebt, en het wel interessant vindt dat het iets opbrengt omdat het anders alleen maar kost. Dus zeg maar mede ter bestrijding van je kosten, dan is het een ander verhaal.

Veel mensen met een vakantiehuis zeggen dat. Ze willen er zelf naartoe wanneer ze er zin in hebben, en in de overige tijd mag het in de verhuur. De opbrengst draagt dan bij aan de bestrijding van de kosten, en dat is dan mooi meegenomen.

Iets is dus beter dan niets.

Dit soort verhuur is doorgaans niet de permanente verhuur. Maar kan wel de markt zijn voor mensen die een aantal maanden willen overwinteren op Kreta in een huurhuis.

Of inderdaad de vakantieverhuur.

Aan vakantieverhuur kleeft een nadeel, en dat is dat je je huis moet managen. Er moet schoongemaakt worden voor, na, en tijdens de verhuur, er moet schoon beddegoed zijn, er moet sleutelbeheer zijn, het eventuele zwembad moet (dagelijks) onderhouden worden, er moet controle zijn, reparaties moeten gedaan worden, aanspreekpunt voor de huurders, en ga zo maar door.

Dit soort verhuur stuur je vanuit NL niet aan. Je moet in dit geval iemand hebben ter plaatse die een en ander voor je regelt.

En daar zijn bureautjes voor. En die doen het werk niet voor niets. Dat gaat dus van de omzet af.

En in GR moet je voor de vakantieverhuur een vergunning hebben om te mogen verhuren. Een dergelijke vergunning kost duizenden euro's en je huis moet bovendien aan allerlei eisen voldoen. Die Euro's moet je ook terugverdienen.