Ik kreeg een mail van Elxis( bemiddelaar/jurist in onroerend goed) dat op Kreta onroerend zaak belasting ingevoerd zou zijn/worden. Er wordt gesproken over 1 euro per 1000euro fiscale waarde. Ik heb dat nog nergens gelezen. Is iemand hiermee bekend?
Jawel.
Ze gaan eindelijk een formeel kadaster instellen in GR. Ze draaien er nu al mee in 2 prefecturen op het vaste land. Daarna gaan ze verder uitrollen over heel Griekenland. Over 2 tot 3 jaar verwacht men aan Kreta toe te zijn.
Alsdan moet je jezelf registreren. Een actie vanuit de huizenbezitter dus. Als je het niet doet krijg je een boete.
Daarvoor moet je gaan betalen, en stellen ze meteen de hoogte van de aanslag definitief vast. Dat kunnen ze niet eerder doen omdat ze niet weten wat er precies aan gebouwen en huizen staat in GR, laat staan wat de waarde ervan is.
Dat kunnen ze nu alleen bepalen aan de hand van de aankoop documenten. Maar die liggen nu nog overal en nergens totdat het kadaster op orde is.
Het punt is dat deze documenten daar liggen waar de overdracht van de grond / onroerend goed zijn gedaan. Dus als je een huis in Chania hebt, maar de overdracht heeft in Athene plaats gevonden, dan liggen alle documenten in Athene. Op papier, en niet in een computer. Het zou dus een heidense klus zijn om al die documenten te achterhalen. Daarom hebben ze de verantwoordelijkheid bij de eigenaren gelegd.
Er zijn officiele Griekse websites over deze materie. Ik zal deze nog opzoeken en doorgeven.
Dat is inderdaad en interessante vraag: Wat is nu eigenlijk de fiscale waarde van de grond / het huis.
Dat antwoord heb ik nog niet.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat dat de waarde is die de IKA heeft vastgesteld. Op basis van de door de IKA vastgestelde waarde moeten immers de (loon)belastingen en premies worden afgedragen.
Op het gevaar af te jokken staat me iets in de orde van 70% van de werkelijke waarde bij. Alleen hoe dat dan historisch gezien gaat weet ik niet. Want eenzelfde huis kan 15 jaar geleden een waarde hebben gehad bij stichting van laten we zeggen 50K, en dat kan nu 150K zijn. Voor hetzelfde huis dus. Het lijkt me niet dat het zo zal werken !
Wel wet ik dat de belasting 1 promille van de fiscale waarde zal bedragen.
Daarbij wordt niet gesproken een verdeling tussen echtelieden en dergelijke. Dus gewoon 1 promille van de fiscale waarde. Dat is in NL overigens ook zo.
Registratie in het kadaster zal 35 euro kosten. Uiteraard per grondstuk in bezit. Dus wanneer je met het oog op toekomstige activiteiten je grond hebt laten splitsen in meerdere stukken, dan moet je per stuk registreren, 35 euro betalen en de 1 promille afdragen.
Je moet het ook op tijd doen. Wanneer je de boel laat versloffen (in geval van formele woonplaats in het buitenland) duurt dat 7 jaren. Wanneer woonachtig in GR 5 jaar. Na deze termijn vervalt je bezit aan de Griekse staat.
een riante termijn dus.
Nog wat aanvullende informatie:
De belasting wordt eerst per 2012 geheven
De fiscus bepaalt de fiscale waarde
De grondslag voor de belasting is de fiscale waarde minus 20.000 euro
Wanneer de fiscale waarde lager is dan 20.000 euro is dan hoeft er niet betaald te worden.
De maximaal te heffen belasting bedraagt 900 euro
Een en ander zoals de vlag er nu bij staat. Er kan nog van alles veranderen voordat het 2012 is……
Als eerste moet het kadaster op orde zijn.
En daar hebben de Grieken al meer dan genoeg problemen mee. Per slot van rekening heeft de EU, als sponsor van het project, al 500 miljoen euro van de Griekse overheid teruggevorderd als gevolg van wanprestatie binnen het kadaster project !
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?