wandelen op kreta

• kiela

eind oktober hebben we nog een weekje vakantie en hebben we het geluk om nog een weekje kreta te kunnen meepikken….joepie!!!

we verblijven in agios nicolaos

voor ons is het de eerste maal kreta, de eerste maal griekenland zelfs…

wij zijn vijftigers en gaan heel graag wandelen.

kan je op kreta goed wandelen op aangeduide wandelpaden…???

of is het op goed geluk af…zonder aanduidingen…???

we willen ook een autootje of scooter huren en uitstapjes maken…iemand nog tips? Leuke rustige strandjes?

naakstrandjes in de buurt van agios nicolaos…???

bedankt voor jullie tips

• jan

wij gaan begin okt wandelen op zuid-kreta.ik heb heel veel wandelingen gehaald uit het boekje oost-kreta van sun flowers.staan er erg gedetailleerd in.ik weet dat er ook wandelingen in de buurt van agios nicolaos in staan.in de meeste bibliotheken is dit boekje aanwezig.

• elounda

http://www.sjwalks.interkriti.org/0070010.htm

• marianthi

ook ik ben met aanhang in Kreta in oktober.

Je moet zeker het bergdorpje Kritsa bezoeken.Vandaar kun je de kloof van Kritsa bewandelen.Kritsa ligt niet ver van agios Nikolaos.

een van de mooiste kloven van kreta.wel niet zo lang als de samaria maar qua schoonheid de moeite waard.

de mooiste stranden heb je aan de zuidkust van kreta.daar heb je het helderste water , geen aangespoeld vuil en vele kleine prive strandjes.

Vanaf agios nikolaos ga je 10 km oostwaarts richting Istro.

de hele weg al prachtige uitzichten.Bij Istro sla je rechtsaf richting kalo horio.

Na 6 km kom je in Kalamafka,een heel mooi dorpje in de bergen waar je met vele trappen een berg op kunt alwaar een klein kerkje.Prachtig uitzicht alhier.

En dat niet alleen op ongeveer dit punt zie je achter je de middelandse zee en voor je de lybische zee.

vlak voor de kust ligt het mooi dorpje Anatoli.hier verblijven Engelsen die het leuk vinden om voor een kleine vergoeding met gasten met de ezels de bergen intrekken met een picknickmand en een lekker flesje wijn.

daarna kom je uit bij de stad Ierapetra.Dit tochtje is alles bij elkaar vanuit agios nikolaos zo`n 30 km. Dan ben je meteen aan de zuidkust met zijn prachtige stranden.

Zou je vanuit ierapetra nog een boottocht kunnen houden naar het onbewoonde eiland chrissy met echte bounty-stranden.

• Ine

Hoi Marianthi

Gaat er een pontje of zo naar Chrissy of kun je alleen met zo'n excursieboot mee?

En weet je toevallig ook hoe vaak die boot op en neer gaat?

En hoelang is die kloof bij Kritsa ongeveer?

• marianthi

ik geef je een reisverslag van een wandelaar die de kloof gelopen heeft.

Hij heeft het ook over de Serakinakloof , die ligt aan de zuidkust bij Myrtos.

Ben je met een auto ook zo.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/165868

De boot naar Chrissy gaat regelmatig op en neer naar het eiland.Ik geloof dat er ieder uur wel 1 gaat.De overtocht duurt zo`n veertig minuten.

Hou je van luxe souvenirs, Kritsa is een dorp waar veel kunstenaars zich gevestigd hebben.Er zijn glasblazers,houtsnijders,ikonenschilders enz.

Prijzig wat er soms tussen hangt maar echt heel mooi.

Het allermooiste plekje van Kreta vind ik persoonlijk oost-Kreta.

Je gaat van Agios Nikolaos oostwaarts richting Sitia.Je komt voorbij Istrion, Geniet hier maar vast van het adembenemende uitzicht.

Na Pachia Amos ga je met de auto een klim maken de bergen in.

Niet lang hoor , na ongeveer 10 km zie je de plek ‘'Panorama’' Neem een pauze hier en maak de mooiste foto`s ooit gemaakt.

Iets verder krijg je een afslag naar links.Mochlos.Je gaat naar een vissersdorpje beneden waar je goede taveernes hebt waar je voor 10 euro per persoon je buik vol eet aan de heerlijkste gerechten.

Je zit dan met je tafeltjes een meter of 2 van zee met het uitzicht op bergen en waar je een prachtige zonsondergang krijgt te zien.

Je ziet de bergen verkleuren van oranje naar paars. Prachtig!

• Ine

Kijk dat zijn nou eens tips waar je wat aan hebt, Marianthi bedankt.

Ik print dit uit en neem het mee. Dat vinden wij alletwee ook zo heerlijk om 2 meter van zee te zitten met ons tafeltje met fantastisch uitzicht. Wat zullen we genieten.

• Arthur

Marian ik kan met pre pensioen als ik dit lees, ik hoef helemaal niks meer te schrijven jij weet precies wat hoe en waarom in het oosten.

Als je gaat kalo taxidi en we horen ons.

Groetjes Danka & Arthur

• Ine

de link naar de foto-impressie werkt bij mij niet, de rest wel

• Ine

sorry, dit antwoord moet naar het kythira-prikbord. Dat krijg je alsje zo druk in de weer bent met allerlei prikborden.En Arthur jij had voor mij de tip over het wandelpadvan Agios Nikolaos naar Istro, ook een goede tip toch?