Platanias

• René

In mei waren wij op Kreta in de buurt van Malia.

Op mijn vraag daartoe kreeg ik van Harry tips voor de oostkant van Kreta.

Veel gezien. Gerry adviseerde mij toen om de volgende vakantie “gewoon” de westkant te doen.

Dat doen we dan nu; v.a. 22 september vertoeven wij in Platanias.

Kan iemand mij tips geven over die plaats en over de omgeving? Is voor ons de eerste keer aan de westkant, dus ben benieuwd naar wat men wel de “wonderfull west” noemt.

Bij voorbaat dank.

René

• Harry

Wil je mij rechtstreeks een mail sturen, want ik heb veel meer tips over The wonderful west dan over het oosten (ook mooi trouwens !!)

• GvE

Je hebt echt de smaak te pakken René en gelijk heb je!

Doe Kreta stapje voor stapje en geniet van al het mooi's wat het fantastische eiland te bieden heeft.

Neem Harry zijn aanbod met beide handen aan, hij is een Kreta kenner bij uitstek.

Wat Harry ons tijdens de vakantie op Kreta heeft laten zien ook vorig jaar in september daar teer ik nog elke dag op…..The Wonderful West daar zal je geen spijt van krijgen!

Het wachten is op………Helios

Ik wens je alvast een fijne vakantie.

En we lezen je ervaringen graag als je terug bent.

Met vriendelijke groet,

Gerry

• Wilma

Wij zijn in Mei in Platanias geweest.

Om te beginnen, the wonderful west is qua ,,het natuur het allermooist,,Groener! en mooiere bergen.

Platianes is een echt toeristisch dorp met een hele drukke verkeersweg in het midden en aan weerszijde vele eettenten en winkeltjes.

Als je uit eten wil gaan neem dan de eettentjes die NIET direkt aan de middenweg zitten !! (daar zitten ook die vervelende proppers) Ga maar lekker het ,,oude stadje,,in …omhoog dusss…

(die zijn stukke goedkoper!!) en eigenlijk ook veel leuker.

Je zit in een mum van tijd in Chersonissos ca 20 a 30 min. ! Er gaan bussen ca om het half uur en de buskaartjes koop je in een supermarkt, vlak bij een busstation a.1.60 heen en 1.60 terug.

Als je een auto of quad huurt zijn er leuke tochtjes te doen !! zoals het sinaasappelvalley bij Fournes richting Meskla, of richting Kissamos = ook mooi en niet te vergeten het schiereiland richting Stravos, (kan je ook ff naar Henk zwaaien:) )

Kortom het natuur ,,vinden wij ,,daar stukken mooier en Chania is een geweldige stad om meerdere malen te bezoeken

GA de bergen in!! Helemaal geweldig is dat!!!!!!!!!!!

Heel veel plezier daar en:

Groetjes Wilma

• Wilma

Je zit in een mum van tijd in Chersonissos ……. DAT was natuurlijk een foutje !!ordat moest CHANIA zijn ;) bedtijd dussss.

• jolanda

Leuk om over Platanias te lezen. Ik ben er ongeveer 30 jaar geleden geweest. Er was toen alleen de hoofdstraat en er waren twee restaurantjes en misschien 2 winkeltjes en een supermarktje. Hotels waren er niet, alleen kamers bij particulieren. Het “oude stadje” omhoog was er toen niet. Echt alleen de hoofdstraat (waar zo nu en dan een auto of een bus voorbij kwam) en wat verspreide bebouwing.Wij hadden een kamer bij particulieren, 50 meter tussen de schapen en geiten door lopen en we waren aan het strand, helemaal voor ons alleen. Als we gingen eten in een van beide restaurantjes werden we steeds uitgenodigd om bij Griekse families aan tafel te komen zitten en met hun mee te eten en te drinken. Ook overdag, als we langs het terrasje kwamen moesten we steeds aanschuiven en er eentje meedrinken. Er komen bij mij allemaal prachtige herinneringen boven. Ik ga de fotoalbums maar eens uit de motteballen halen. Rene, ik wens je een hele prettige vakantie (al wordt het een totaal andere dan de onze).

• Wilma

Jolanda zei:

Het “oude stadje” omhoog was er toen niet. Echt alleen de hoofdstraat (waar zo nu en dan een auto of een bus voorbij kwam)

Nou Jolanda , hihi, je moet nu springen voor je leven als je de weg over wil steken!!!

Op de trottoir's lopen is ook een hele belevenis vol met (letterlijk en figuurlijk) valkuilen en hindernissen.bv vele putdeksels eraf, stroomtoevoerdraden die zomaar 40cm omhoog steken en een stuk of wat afgrondjes van een halve meter diep zonder een markering. sávonds als het donker is moet je extra goed uitkijken waar je loopt.

(Het oude stadje boven waar de dorpelingen zelf wonen is prachtig bestraat.)

De winkeliers en dorpelingen zijn hierover al jaren aan het bakkelijen met de burgemeester om het te verbeteren, hoorde we van een bewoonster.

Desondanks die paar hindernissen hebben we daar evengoed een fijne vakantie gehad.

• Albert

Juist de trottoirs zijn allemaal nu netjes in Platanias! Allemaal vervangen met leuke straatlantaars. Ziet er een stuk beter uit.

• GvE

Tja…..Jolanda, es war einmal…

Heerlijk dat jullie die ‘'onbedorven’' sfeer in Platanias hebben mogen proeven.

mia forá ki énan kero(eens in een andere tijd)

Kan me Platanias alleen voor de geest halen van toen we er 's avonds doorheen reden op weg naar het schiereiland Akrotiri waar het Chania International Airport Daskalogiannis ligt.

Veel mensen, flitsende neon reklame , je zal er niet omkomen van honger of dorst want er zijn taverna's en terrasjes bij de vleet.

………maar wil je na deze gezellige drukte wel een rust en van de ruige natuur en cultuur genieten ga dan naar het schiereiland Akrotiri en breng 'n bezoek aan de kloosters aldaar.

Agia Triada: de indrukwekkende kloostergebouwen uit de 17de eeuw met prachtige gerenoveerde kerk.

Je komt bij de gebouwen via een laan van oude bomen en eenmaal daar proef je direct al de serene stilte die binnen de muren hangt en dat alles krijgt nog meer sfeer door de prachtige bomen en bloemen die je daar aantreft.

Neem plaats op een van de bankjes en kom tot rust…..

Zo kan ik nog wel even doorgaan……

Ga zelf maar kijken het is er zó mooi….

Fijn zonnig weekend!

Gerry

• Wilma

Mooie foto's Gerry! die sla ik even op omdat we daar ook geweest zijn :)