Mijn overburen hebben 40% meer voor hun (identieke) huis betaald dan ik.
Zij hebben het 2,5 jaar later gekocht dan ik. Van dezelfde aannemer.
Op dit moment zou ik alleen een nieuw huis kopen op Kreta, en geen ‘tweedehands’ huis omdat die relatief duur zijn, en er een overschot aan nieuwbouwhuizen op de markt is.
Dat komt mede doordat veel projectontwikkelaars bouwgrond bezitten en ook huizen op voorraad hebben gebouwd. De vraag was veel groter dan het aanbod, en dus bleven ze maar bouwen.
Een andere reden om een nieuw huis te kopen is dat de nieuwere huizen een betere kwaliteit hebben dan de oudere. Vroeger werden bijvoorbeeld veel huizen gebouwd met eensteens buitenmuren. Tegenwoordig bouwen ze bijna allemaal tweesteensmuren die een veel betere (vocht)isolatie hebben.
Nu is de crisis ook op Kreta doorgedrongen. De Engelse pond t.o.v. de Euro is fors gezakt. En de Engelsen hebben nu ineens niet meer zo'n grote koopbereidheid.
Daarnaast zitten er genoeg Engelsen op Kreta die hun pensioen in Ponden uitgekeerd krijgen. En voor die ponden kunnen ze nu dus ineens veel minder kopen.
Ik heb Engelsen gesproken die hun budget keurig hadden afgestemd op hun inkomen (in ponden). Die kunnen nu dus niet meer rondkomen van hun pensioen, en moeten noodgedwongen hun spaargelden aanspreken.
En doordat de Engelsen een heel groot deel uitmaken van de expats op Kreta gaat de huizenmarkt nu ineens stroever.