huizen kopen

• mathijs

Mijn vraag is of een tweede huis kopen op kreta over 5 a 10 jaar nog aantrekkelijk is.

Ik heb afgelopen week tijdens mijn vakantie gezien dat de huizen op de eilanden zo in prijs zijn gestegen.

vrijstaand huis met 3 slaapkamers €270.000.nu

Ik sprak met een nederlander die had in 2004 voor dit zelfde huis 185.000

En hier zat nog een zwembad bij €20.000 bij in begrepen.

• Tom

over het algemeen zijn de vraag prijzen 20 a 30 hoger dan de verkoop prijzen

Alleen al tussen de verschillende makelaars zie je al 20 % verschil soms voor hetzelfde huis.

Het laat zich uitzien dat Kreta nog een stijgings potentieel heeft in de komende jaren, dit in tegenstelling tot vele andere Mediterane landen (bv Spanje)

Dat houdt natuurlijk ook in dat de huizen in Kreta nog duurder worden.

Goed nieuws voor wie er een heeft

Met name op de Englse sites zie je veel waardevolle informatie over het aankopen van een huis.

Een advies: laat het schatten door een expert, liefst een die je locale bank aanraadt ingeval van hypotheek, Dan heb je de beste kans dat je weet wat het huis werkelijk waard is.

• Xander

Mijn overburen hebben 40% meer voor hun (identieke) huis betaald dan ik.

Zij hebben het 2,5 jaar later gekocht dan ik. Van dezelfde aannemer.

Op dit moment zou ik alleen een nieuw huis kopen op Kreta, en geen ‘tweedehands’ huis omdat die relatief duur zijn, en er een overschot aan nieuwbouwhuizen op de markt is.

Dat komt mede doordat veel projectontwikkelaars bouwgrond bezitten en ook huizen op voorraad hebben gebouwd. De vraag was veel groter dan het aanbod, en dus bleven ze maar bouwen.

Een andere reden om een nieuw huis te kopen is dat de nieuwere huizen een betere kwaliteit hebben dan de oudere. Vroeger werden bijvoorbeeld veel huizen gebouwd met eensteens buitenmuren. Tegenwoordig bouwen ze bijna allemaal tweesteensmuren die een veel betere (vocht)isolatie hebben.

Nu is de crisis ook op Kreta doorgedrongen. De Engelse pond t.o.v. de Euro is fors gezakt. En de Engelsen hebben nu ineens niet meer zo'n grote koopbereidheid.

Daarnaast zitten er genoeg Engelsen op Kreta die hun pensioen in Ponden uitgekeerd krijgen. En voor die ponden kunnen ze nu dus ineens veel minder kopen.

Ik heb Engelsen gesproken die hun budget keurig hadden afgestemd op hun inkomen (in ponden). Die kunnen nu dus niet meer rondkomen van hun pensioen, en moeten noodgedwongen hun spaargelden aanspreken.

En doordat de Engelsen een heel groot deel uitmaken van de expats op Kreta gaat de huizenmarkt nu ineens stroever.

• Peter

Ik volg ook al een tijdje de huizen markt op Kreta,en inderdaad de huizen zijn moeilijk te verkopen.sommige staan al lange tijd te koop.

Is het normaal als je intresse hebt om 20 a30 procent onder de vraagprijs te gaan zitten?

• angelica

Wij hebben wel een tweedehans huisje gekocht, met het idee, klein en niet te duur beginnen en over een paar jaar weer verkopen, omdat inderdaad de prijzen erg hard omhoog gaan. ook van tweedehands hoor.

En het is altijd een goede belegging.

gr. angelica

En als griekenland-liefhebbers is het toch super om er iets te hebben…..Peter schreef:

>

> Ik volg ook al een tijdje de huizen markt op Kreta,en

> inderdaad de huizen zijn moeilijk te verkopen.sommige staan

> al lange tijd te koop.

> Is het normaal als je intresse hebt om 20 a30 procent onder

> de vraagprijs te gaan zitten?