olijven plukken op kreta

• jos boelsma

Beste,

Op 8 september vetrek ik naar Kreta om daar mee te helpen met het binnenhalen van de olijfoogst. Nu is het zo dat ik dit op de bonnenfooi ga doen. Ik ben 63, goede conditie en wil graag een aantal maanden op Kreta verblijven.

Heeft iemand tips, suggesties of informatie voor mij?

Alvast bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groet,

Jos

• Gradus

Olijven worden pas in de maanden december ,januari geoogst. En je kunt maar beter in goede conditie zijn ook want het is erg zwaar werk. Je huid word er wel lekker soepel van want aan het eind van de dag zit je van onder tot boven onder de olijfolie :-) . Maar met een leuk team is het wel leuk om te doen.

• jackie

druiven worden augustus/september geoogst, misschien kun je daar iets in vinden?

• K&A

Beste Jos

Ik neem aan dat je wat onderzoek hebt gedaan anders is het vrij naief om zomaar naar kreta te komen om even olijven te komen plukken.

Inderdaad je bent zeker 3 maanden te vroeg en als je al een griek vind waar je mag helpen dan moet je er op rekenen dat je dit tegen een hongerloontje moet doen zonder dat er enige sociale premies betaald worden en je bent volledig illegaal bezig.

Als je geen verblijfsvergunning hebt en je werkt ook nog eens zwart dan is er geen verzekering die je ziektekosten dekt als er wat gebeurd ik denk zelfs dat je nedelandse verzekering moeilijk gaat doen.

zo kan ik nog weleven doorgaan, ik zou nog maar eens goed nadenken voordat je een definitief besluit neemt maar gezien dat je 8 september vertrekt heb je dat al genomen.

fijne dag verder

Kees

• Tom

Ik wil niet onaardig doen,

Maar als je besloten hebt in september te vertrekken om olijven te plukken, ga je grote teleurstellingen tegemoet, omdat dat duidelijk een slecht voorbereide reis is.

Beter naar de Bourgogne om druiven te plukken en de oliijf pluk een jaar uit te stellen voor volgend jaar. Hoe sit het met het Grieks, de lokale bevolking, die eind december begint met olijven te plukken, spreekt vaak (meestal) niet genoeg (geen) Engels.

• Xander

Afgezien van het feit dat je veel te vroeg bent, is het van belang dat je mensen kent. Zo ongeveer iedereen op Kreta heeft wel een olijvengaard(je), en die moeten worden geplukt. Wanneer je mensen kent heb je een ingang om in het circuit te komen.

Circuit, omdat het een wereldje van ons kent ons is, en iedereen helpt elkaar de olijven binnen te halen. Je moet er dus tussen zien te komen.

En dan zijn er nog de (voornamelijk) Oosteuropeanen die met busjes rondtrekken en zich overal verhuren om in de (grotere) olijfgaarden (en de druivenpluk) te werken. Dit is echter een nogal rauw wereldje waar (ik althans) niet graag in zou willen zitten.

Wil je hiermee kennis wilt maken, ga dan 's ochtends heel vroeg bijvoorbeeld in Chania naar het 1866 Square, en wacht daar met vele anderen op Olijfgaard eigenaren die daar mensen komen zoeken/halen om in de pluk te werken.

Je kan je hier ook opstellen om te wachten op mensen die druivenplukkers zoeken, waarvoor het nu meer het juiste jaargetijde is.

Op het 1866 Square kan je ook mensen vinden die werklieden voor allerhande werk in de bouw zoeken.

Weinig verdienen, keihard werken, lange dagen, en geen sociale voorzieningen. Dat is bijna altijd het verhaal.

• GvE

……Dus…..achter de olijf gaat een hele wereld schuil die niets heeft uit te staan met romantiek zoals ik vaak in boeken lees….

Je denkt er niet bij na als je op Kreta tijdens de vakantie langs al…….die olijfgaarden rijdt (ik las eens wel 30miljoen bomen) en even stilstaat bij vooral die echte overlevers met hun soms wel respectabele leeftijd van 1500 jaar waar het binnenste hout van de stam helemaal afgestorven is en er bijzonder schilderachtig uitzien.

Denk nog vaak terug aan mij eerste kennismaking met Griekenland waar het tijdens de siësta heerlijk luieren was aan het zwembad in de schaduw van de oude olijfbomen en de zon kiekeboe speelden door het zilvergrijze bladerdak boven m'n hoofd en ik mijn ogen tot pleetjes dichtkneep en weg droomden bij zachte geluiden van het ritselen van de blaadjes door de wind….

En pas overeind sprong als manlief een ijskoude frappé tegen mijn warme huid drukte….

Zal voortaan als ik oliifbomen zie er altijd even bij stilstaan dat voor het kostelijke vloeibare goud in de fles zit er dagen van zware arbeid aan vooraf gegaan zijn……

• jos boelsma

hartelijke dank voor de hulpvolle informatie!

Met vriendelijke groet,

Jos Boelsma

• K&A

geen dank hoor Jan, maar gezien het uitroepteken zal je er niet veel mee doen denk ik

mijn moeder zaliger zei altijd wie niet horen wil moet maar voelen, hoop dat de klap niet te hard aankomt fijne tijd op mijn geliefde Kreta toegewenst.

fijne avond verder Kees