Op vakantie smaakte de yoghurt van het merk Total ons heel goed. Wie weet of die in NL ( of vergelijkbare kwaliteit) te koop is. We haalden al eens zo"n emmertje yoghurt bij de Turk maar die kon er niet aan tippen.
Ben het bijna helemaal met je eens Gradus…….
…………honig van een Kretenzer imker:D
Nou….geef mij maar een potje honing ;-) rechtstreeks van de imker.
Ik heb eens tijdens een rondreis in Zuid-Oost Turkije bij een imker de honing zo uit de honingraten gesnoept en dat was lekker!!
Honing is altijd een natuurproduct het is zo complex door de specifieke enzymen dat het niet door de mens kan worden nagemaakt.
Maar toch kan er veel verschil zitten in kwaliteit en smaak .
Onderweg naar de bergdorpen op Kreta zie je vaak aan de kant van de weg een tafeltje staan waar de bewoner van het huisje zijn zelf geoogste waren te koop aanbiedt bijv.kersen.noten, olijven in plastic zakken en potten honing.
De potten zijn meestal van plastic en kunnen in een badhanddoek gewikkeld makkelijk in de koffer mee naar huis.
Die honing is vaak van een sublieme kwaliteit.
En zo'n pot met die heerlijke honing staat hier in de keuken altijd binnen handbereik en voor zóveel dingen te gebruiken, ook als huismiddeltje tegen kwaaltjes, lepeltje in beker warme melk voor goede nachtrust, schepje honing bij hete kwast als je wat snotterig bent of ter verzachting van een zere keel.
(KINDEREN ONDER 1 JAAR GEEN HONING GEVEN!)
in de natuur komt overal de bacterie Clostridium botulinum voor en kunnen via de pootjes van bijen in de honing terecht komen en kan bij jonge kinderen de infectie ziekte infantiel botulisme ontstaan.
Om nog even terug te komen op zuivelproducten: tijdens een trip in The Wonderful West met Harry nam hij ons mee naar Taverna Kastanofolia ik meen dat het in Elos was en daar bestelde hij een hele jonge korrelige kaas overgoten met honing wat geserveerd werd op een schoteltje en ik heb dat heerlijke goedje opgelepeld……had het bordje wel kunnen aflikken zó lekker……het deed me denken aan de ricotta in Italie.
Wie weet hoe die kaassoort heet die ik toen gegeten heb?
Kan het soms Mizithra zijn?
Groet van Gerry met als achternaam Ambrosius ( Sint Ambrosius is schutspatroon van de imkers altijd afgebeeld met een bijenkorf aan zijn voeten)
Bij ons in het dorp is geen AH, maar ik heb weer goede ervaringen met het merk Minos griekse yoghurt van de Super de Boer. In een ronde witte halve liter verpakking met blauwe letter opdruk.
Ik gebruik het om tzatziki mee te maken maar ook als toetje met honing .
Het is een heel dikke, romige, niet zure , yoghurt. Gelukkig maar want die slappe zure troep die ze hier in nederland verkopen is daarvoor niet geschikt.
Zeker wil ik yoghurt niet kwalificeren als slappe zure troep.
Het is al meer dan 4000 jaar een gezond zuivelproduct
Maar dat roeryoghurt totaal niet geschikt is om er tzatziki van te maken klopt helemaal.
Of yoghurt dik,dun,slijmerig,romig/vet of juist mager is zit hem in het produceren.
Wikipedia uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Yoghurt
Maar er is veel meer mee te maken dan Tzatziki….
Kwam toevallig hier bij uit………jammie!
http://www.totalgreekyoghurt.com/site/recipes_147.aspx
or just click go to view all our recipes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?