Hallo,
weet iemand misschien wat de kilowattprijs op Kreta is? Misschien een gekke vraag, maar ik geloof dat mij een te hoge prijs wordt doorberekend.
gr. Addy
Beste Addy,
Er is niet een vastgesteld tarief voor heel Kreta, dat hangt om af van welk soort gebouw je zit. Ik zal het proberen uit te leggen. Iedereen krijgt een vooraanslag. Daarin wordt berekend wat normaal gesproken wordt verbruikt, en soort norm zeg maar. Dat moet je gewoon betalen. Dan volgt een 2de rekening en die geeft het werkelijke verbruik aan. Op de 2de rekening wordt dan ook het bedrag dat je al betaald had op de eerste in mindering gebracht. Qua tarieven is het over het algemeen zo dat je als je bv in een appartementencomplex woont je meer betaald, omdat daar het verbruik in het algemeen hoger is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders even Ella vragen die weet het zekers.
Max
Op de website van de CIC staat uitleg (in het Engels) over de electriciteitsrekening. Hoop dat dit lukt met deze link:
http://thecic.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=33
Anders moet je even naar www.thecic.eu gaan en doorklikken naar “usefull information” en dan “understanding your electricity bill”
Hoi Addy,
Er worden twee verschillende tarieven berekent, het zg. “toeristentarief” voor toeristische appartementcomplexen en hotels, en het “normale tarief” van elektriciteit voor privé gebruik van woonhuizen.
Rekeningen komen elke 2 maanden, de eerste is een “enanti” (voorlopige) en dus een schatting van het verbruik, na 2 maanden komt de “ekkatharistikos” waarin het precieze verbruik staat en de verrekening van wat er al betaald is en wat er nog open staat.
Problemen met de betalingen van elektriciteitsrekeningen ontstaan vaak doordat er geen aparte elek. meters aangevraagd worden door de eigenaren als ze besluiten hun (toeristische) appartementen voor langere termijn te gaan verhuren.
Er is een meter voor het hele complex! En ze berekenen het verbruik van hun dure stroom incl. buitenverlichting enz. door aan de huurders.
Vraag dus altijd bij het huren voor langere termijn naar een eigen elek. meter, en de officiële rekening (!!), of houd via een ingebouwde meter in je appartement (kun je aan laten sluiten door een elektricien) bij wat je verbruikt.
Als je vragen hebt stel ze gerust hier op het pb, er zijn waarschijnlijk meer mensen die hier iets aan hebben en als ik het niet weet vraag ik het na..)
Groet, Ella
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik woon in een appartementencomplex waar de app. voor langere tijd verhuurd worden. 554 Kw verbruikt (tenminste als de boiler die op de gang zit alleen door mij gebruikt wordt) en nu wordt mij gevraagd E 239,- te betalen. Dit zijn de zomermaanden dus wat wordt het dan de wintermaanden?? Ik heb nu al hier (Stalis) gehoord dat het normaal ong. 0,18 per Kw is, maar zeker weten doe ik dit niet daarom mijn vraag.
gr. Addy
Hoi Addy, ik heb onze rekening erbij gehaald en uitleg gevraagd aan mijn grote vriend de elektricien.
Voor normaal verbruik kost het 0,07621 per Kw.
Nacht tarief is goedkoper.
Houd er rekening mee dat er op de elektriciteit rekening ook allerlei belastingen in rekening worden gebracht, eigendom belasting van het pand (naar m2) en gemeente belasting dat was ik in mijn vorige bericht vergeten te vermelden,
Onze laatste rekening was E 183
We hebben een huis van 113 m2 waar alles de hele dag aanstaat (wasmachine, tv’s, computers, stofzuiger en oven) het normale gebruik voor een gezin met 2 kinderen.
Deze rekening is alleen voor gebruik binnenshuis, er is een aparte rekening voor gebruik van tuin verlichting, elektr. waterpomp en noem het maar op.
Jou rekening lijkt me een beetje aan de hoge kant.
Weet wel dat water boilers stroom vreten en als die dag en nacht aanstaat, kan dat de rekening flink opschroeven.
Uit ervaring weet ik (helaas) dat huiseigenaren een bedrag op een papiertje krabbelen en alles doorberekenen aan hun huurders. We hebben zelf 15 jaar gehuurd en te vaak met dit bijltje gehakt.
Vraag vriendelijk naar de officiële rekening en fax hem eventueel even aan me door dan kan ik je een duidelijker antwoord geven.
Gr. Ella
Hallo allemaal,
er was een“foutje” gemaakt (want ja, mijn vader is al oud…)het bedrag is nu bijgesteld naar E 96,-. Op het moment dat ik nml. het appartement nam had ik geen pen en papier bij mij en i.p.v. een foto van de meters (-standen) gemaakt, dus ze konden niets anders dan toegeven dat het foutief was.
Maar ik wil jullie bedanken voor jullie reacties!
gr/ Addy
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?