Blauw...

• Harry

Een eenvoudige compositie:

Helemaal op het puntje ten noorden van Elounta, Plaka vind je het windmolenpark bij kaap Ioannis.

Ook een kapel……..

De onverharde weg erheen is goed berijdbaar

• GvE

In The wonderful West op het schiereiland Rodopou iets ten noorden van het vissersdorp Kolimvari ligt het prachtige klooster Moni Gonia.

Achter de kerk is aan de rechterkant een kleine deur neem daarachter eens een kijkje en geniet van een magnifiek uitzicht over de baai van Chania.

• Wil

Op Samos.

• Franzi

Wow, wat een prachtige (blauwe) foto's allemaal. En, wat ben ik een bof-kont. Wij gaan a.s. zondag al naar Kriti!!

En ook, geldt niet voor ons allemaal: Kreta-blauw past bij jou?

Nog een mooie zomer avond.

Groeten van Franzi

• GvE

Hallo bof-kont, bij mij past Kreta blauw in elk geval wel……er is geen vierkante meter in m'n huis waar je geen blauw tegen komt.

……Zou ik me daarom zo thuisvoelen op Kreta?

Er is al zoveel geschreven over ‘'blauw’' ik citeer een stukje van internet : blauw is een koele, rustige en neutrale kleur. Het werkt kalmerend en verzachtend. Het opent de geest voor intuïtie,het is de kleur van sprookjes en fabels.Blauw is de kleur van de hemel. In alle tijden en alle culturen is de blauwe hemel de verblijfplaats van de goden en de godinnen.

In de klassieke oudheid was blauw de kleur van de oppergod en dus een bovenaardse kleur. Later werd dit dan de kleur van de adel, omdat iedereen vond dat deze verheven waren boven het gewone volk. En er zou ‘'blauwbloed’' door hun aderen stromen.

Vroeger dacht men dat blauw ook de kracht had om kwade machten te verdrijven, daarom zie je in Zuid-Europa nog veel blauw aan de huizen, maar dit is om de vliegen buiten te houden, want deze vervelende diertjes houden echt niet van blauw.

Nachtblauw is het meest donkerst denkbare blauw. Het is het geheimzinnigste van alle kleuren, het is daarom de kleur van pure romantiek, maar ook van de dood.

Donkerblauw is een prima kleur voor uniformen van gezagdragers en voor maatpakken van de zakenman, omdat deze kleur een serieuze en afstandelijke sfeer oproept.

Blauw wordt over de hele wereld gebruikt als kleur voor openbare mededelingen, pictogrammen en verkeersborden. Wit op blauw is de allerbeste combinatie voor teksten en mededelingen die op afstand gelezen moeten kunnen worden.

Blauwe luiken aan een van de oude huizen in het dorp Polyrinia even ten zuiden van Kastelli (Kisamós) waar overblijfselen te vinden zijn uit de Minoische ,Byzantijnse en Romeinse tijd

Fijne vakantie Franzi!!!

En geniet van al het mooi's op Kriti.

ps vergeet je niet om voor Harry te informeren hoe ver het staat met de restauratiewerkzaamheden van Moni Kapsa.

Hij staat ons prikkers ook altijd bij met raad en daad en goede tips en trips.

Met vriendelijke groet,

Gerry

• Franzi

Yep, doe ik Gerry.

Bedankt voor je wensen en de ‘blauwe’ info.

groetjes van Franzi

• Laura