Kees en Ans ik heb jullie verhaal meerdere keren gelezen en het even goed op me in laten werken…..
Ik zie het bijna voor me……. hoe jij het een en ander omschrijft over ‘'jullie’' Mama en Papa… ja, met hoofdletters en van mij mag er nog een goudenrandje omheen!
……….eerst kreeg ik een gevoel van medelijden over me heen van ach…toch… wat triest….die oude mensjes.
Zo'n situatie kan je je in Nederland bijna niet voorstellen dat mensen op die leeftijd nog van de vroege morgen tot de late avond moeten werken.
Dan komt de gedachte bij me op 'hebben ze dan uit al die verschillende zaken waar er in die 30 a 40 jaren toch ook wel tijden geweest zullen zijn dat de zaken goed gingen en ze misschien een centje opzij hadden kunnen leggen voor hun oude dag?
Ik kan niet in een ander zijn beurs kijken….wil dat ook niet…..en mag niet oordelen over een situatie die ik niet ken.
Maar nee, ik moet het denk ik anders zien…
Deze mensen leven op Kreta en zijn niet anders gewend dan hard te werken om in hun dagelijks bestaan rond te kunnen komen.
Ze stellen vast geen hoge eisen en zijn tevreden met wat ze hebben en luxe is hen vreemd.
En……vergeet niet…..het zijn Kretenzers een trots volk die niet snel bij de pakken neer gaan zitten….
Denk ook uit je verhaal op te mogen maken Kees dat Papa en Mama nog vitale mensen zijn ondanks hun hoge leeftijd.
Toch….weer dat gezond oud worden op Kreta…….dankzij de gezonde mediterrane keuken.
Ik zie toch liever deze ouderen in hun dagelijkse ritme bezig met hun winkel waar ze afleiding hebben…onder de mensen zijn en optijd een babbeltje kunnen maken met anderen….
's middags hun winkeltje een paar uur sluiten en een tukkie doen….
's avond als de grootste warmte voorbij is zitten ze buiten voor hun winkeltje en wachten op klanten en als ze hun winkel tegen elf uur sluiten en de kas opmaken hebben ze weer wat geld verdiend……..en ze leefden nog lang en gelukkig….
……..dan die ouderen in Nederlandse verpleeghuizen die bijna nooit meer buiten komen, pyamadagen hebben,een eeuwigheid moeten wachten voordat er iemand tijd heeft om hen naar het toilet te helpen, bijna nooit bezoek krijgen….en zitten weg te kwijnen….
Kees en Ans niemand kan in de toekomst kijken…….maar ik zie in mijn glazen bol….jullie beiden op hoge leeftijd voor de shop zitten in Analipsi en jullie kleindochter die dan inmiddels de zaak overgenomen heeft en nog altijd van die prachtig unieke sieraden ontwerpt en maakt voor in haar winkel…….en jullie zijn trots op haar…..en leefden nog lang en gelukkig…..
Er tikt iemand op m'n schouder en roept….zou je niet eens gaan slapen…..
Kalinichta,
Gerry