autonavigatie en outdoornavigatie met geocaching

• marianthi

Ik heb nog gezocht naar een autonavigatiesysteem met de kaart van Griekenland erin.

Tom tom kun je vergeten.Op oudere software ging de map tot en met Italie ongeveer.Maar zat er onofficieel nog wel de kaart van Griekenland op.Nu ook dat niet meer.

Zocht toch naar een nieuw autonavigatiesysteem en kwam uit bij de Navigon PNA.

Heeft sowieso veel mogelijkheden en is ook nog veel goedkoper dan andere vergelijkbare navigators.En….met de kaart van Griekenland en goedkoop voor de komende twee jaar een wegenupdate van heel Europa inclusief Griekenland.

Mijn broer heeft een outdoornavigator.Is dolenthousiast hierover.Heeft als hobby geocoaching. Met de computer stippel je een route uit.Die lopp je dan en markeert de coordinaten.Je houdt een logboek bij voor wat je onderweg voor interessants tegenkomt en markeert de coordinaten. Je verstopt een ‘'schat’' in een waterdichte doos.Hierin ook een logboek met de naam van maker en wat over de persoon,eventueel een foto.

een voorwerp erin doen voor de vinder kan ook.

Deze routes worden gemaakt door mooie natuurgebieden.

Voor sportieve wandelaars maar ook voor kinderen worden routes gemaakt.

De vinder van ‘'schat’' mag een voorwerp eruit nemen.Vaak zit er een traceerbaar nummer aan op een aluminum plaatje.Dat is voor jou en je stopt er weer een nieuw voorwerp in en schrijft wat over jezelf in het logboek.

Als jezelf verder gaat naar een andere route stop je het gevonden voorwerp weer in de volgende ‘'schat’'

Zo reist je voorwerp de hele wereld misschien wel rond.Dat is op internet te traceren.

Mensen stippelen met de navigator hele mooie en leuke routes uit die de moeite waard zijn om zelf ook te lopen.

Of ben je zelf de initiatiefnemer en plant de route , maakt foto`s vertelt anekdotes, zet ze op internet met de tocht in coordinaten.

Ook in Kreta zijn deze schatten, nog niet veel, maar misschien een nieuwe dimensie om Kreta weer anders,avontuurlijker te ervaren.

www.geocoaching.be

• marianthi

sorry website is uiteraard www.geocaching.be

• Xander

Voor een Garmin Nuvi is wel een kaart van Griekenland te krijgen.

Ook Kreta staat er goed op (voor zover dat kan, want in de dorpjes zijn vaak geen straatnamen).

Ik gebruik deze kaart, en het werkt goed.

• Tom

Ik gebruik MioMap.

is redelijk, in ieder geval beter dan de gratis kaarten. Er staan ook veel onverharde wegen op, (dus meer wegen)