Meskla

• Harry

Op de fraaie route van Chania naar Omalos op het Plateau van Omalos (startpunt Samaria wandeling) ligt het doprje Fournes.

Ik sla hier midden in het dorp af naar Meskla, waar twee kerken staan.

Door Meskla, over het bruggetje, iets omhoog en dan staat aan de rechterkant van de weg deze 14-de eeuwse Byzantijnse kerk

Hoe heet deze kerk ????

• GvE

Harry moeten wij raden of weet jij het niet? Wat ik me bijna niet kan voorstellen ;-)

Ik weet het wel…..

Nog enkele detail van deze kerk die toen wij er waren jammer genoeg gesloten was.

• Wilma

We zijn er geweest en hebben voor het gebouw gelopen, en bijna aangeraakt ! de zon stond TE verkeerd om er een foto van te nemen… dusssss maar niet gedaan! we hebben daar heerlijk gegeten .(vlak bij die kerk)

ik heb een site gevonden… mischien heb je hier iets aan?? kijk onder:

,,Chania - Omalos - Samaria (44 kms),,

daarin stond :,, A trip from Fournes to Meskla, a prosperous village amidst greenery. is worth the visit for its Church of Christ the Savior, ………..enz

kijk maar ff.

http://www.ellada.net/exc-car/exc13.htm kijk maar ff

• Wilma

http://www.crete.tournet.gr/all-im-0-en.jsp?retType=ar&retId=414&showType=ar&showId=414

• GvE

Ook daar in Meskla dit klokkentorentje wat zelfs nog ouder is dan de 14-de eeuwse Byzantijnse kerk.

• GvE

Ik weet het wel………?

Maar ik weet het niet zeker……

Ben van mening dat het hier om de 14-de eeuwse kerken: Panagia(Maria Hemelvaart) en de Sotiras Christos kerk gaat.

Maar in mijn Nellesgids staat:In het nabijgelegen Fournes buigt een weg linksaf en kronkelt zich dan tussen sinaasappelboomgaarden omhoog naar het bergdorp Meskla(21km van Hania). De twee kleine 14de-eeuwse kerken behoren tot de belangrijkste van Kreta:de Transfiguratiekerk en de Verlosserskerk.

Wie o wie helpt mij? A.U.B.

En Harry wil het ook graag weten.

Het gaat om deze twee gebouwen.

Op het lage gebouw staat het klokkentorentje van mijn andere foto in deze draad.

Groet,

Gerry