Olympic Airways

  • Bart

    Ik las vandaag dit bericht in een Nederlandse ochtendkrant, ik citeer:

    MINDER VLUCHTEN OLYMPIC AIRWAYS

    De Griekse luchvaartmaatschapij OA staakt midden in het hoogseisoen enkele van de dagelijkse vluchten naar onder meer Amsterdam. Officials van de maatschappij noemen als oorzaak technishe problemen met de vloot, waardoor minder vliegtuigen beschikbaar zijn.

    In de reiswereld bestaat over die reden onrust en grote verbazing.Het vermoeden bestaat dat de ernstige financiele problemen waarmee OA al langer kampt, alleen maar verder zullen escaleren door de sterk gestegen brandstfprijzen. Al lang bestaat het vermoeden dat OA door staatssteun op de been wordt gehouden. Er wordt officieel nog geen onderzoek gedaan naar verboden leningen. Verder heeft zich voor het zwaar noodlijdende OA nog geen enkele koper gemeld.

    (einde citaat)

    Ben écht benieuwd naar jullie reacties!

  • kaaskop

    Vandaag op Heraklion gezien dat medewerkers allemaal dozen aan het inpakken waren op een kantoortje van OA.Alle computers gingen weg.

  • Andre

    Spannende tijden dus voor mensen die bij oa geboekt hebben

  • Natassa

    Dit gebeuren speelde al langer, mij werd afgeraden, door een medewerker van OA, toen ik mijn ticket boekte in november 2007 voor kerst en nieuwjaar om voor de zomer 2008 maar niet te boeken!

  • Rien

    Wij zouden met OA vanaf A'dam naar Chios vertrekken tot ik vorig week van een medewerkster van de reisorganisatie te horen kreeg dat OA haar vluchten vanaf A'dam, vertrek 12.35 uur, had gecanceld. Het alternatief is nu een charter van transavia.

  • Mieke

    Ik heb daarom gewacht en in december nog niet geboekt. Uiteindelijk pas een paar weken tevoren geboekt. Toen waren de tickets al wel duurder maar het heeft me wel een hoop zorgen en zenuwen bespaard of het wel goed zou zijn.

    Sterkte voor de mensen die nu in spanning zitten of het allemaal wel doorgaat. Ik hoop dat het allemaal goedkomt met OA, zeker voor de wintermaanden zou het een enorm verlies zijn.

  • Martine Prest

    Wij gaan in November met de auto. Leek ons wel een keer leuk om te doen. En nu ik dit hoor, ben ik blij dat we niet bij OA geboekt hebben, zoals we anders in de winter nog wel eens doen.

  • Wil

    Deze kwestie speelt al jaren . OA heeft staatssteun ontvangen en de EU heeft al jaren geleden gezegd dit te gaan aanpakken, het is dus een wonder dat ze nog zolang gevlogen hebben.Een West Europese maatschapij zou allang failliet zijn verklaard.

  • Xander

    Het belang van GR ligt ook iets anders dan in vele andere landen.

    Griekenland hangt aan elkaar van de eilanden, die (vrijwel) allemaal met elkaar zijn verbonden via Olympic (en Aegean, maar da's ook van Olympic).

    Gooi je Olympic plat, dan ligt de hele infrastructuur in GR ook meteen plat, en moeten ze weer terug naar de boten. (Athene - Kreta is al gauw 9 uur met de boot).

    Dat wil GR niet, en dus subsidiëren ze OA stiekem.

    Ik moet nog zien wat de EU daaraan denkt te gaan doen, want ik denk dat GR niet zomaar bakzeil zal halen !

  • Henk

    Wellicht dat een forse herstructurering van de OA organisatie soelaas kan bieden.

    Daarnaast samenwerking (code-sharing) met een grote Europese partner, waarbij een reorganisatie moet gaan zorgen voor een gezonde bedrijfsstructuur. En erg belangrijk…minder overheidsbemoeienis!!

    Aan de bezettingsgraad zal het bij OA niet liggen, het is meer de vorm van bedrijfsvoering en mentaliteit.

    Aansluiting zoeken bij hedendaagse luchtvaart ontwikkelingen is dan ook van levensbelang om OA in de lucht te houden. Low-cost aanbieden, klantvriendelijkheid en een platte organisatie. Snijden in middenmanagement lagen zal absoluut noodzakelijk zijn om de nodige flexibiliteit naar de toekomst te kunnen waarborgen.

    Een uitgekiend kwaliteitsbeheersingssysteem en de naleving daarvan zijn van absoluut levensbelang, in meerde opzichten. Financiën en luchtwaardigheid slapen in de luchtvaart op een kussen. Alleen een gezonde financiële bedrijfsvoering kan een luchtwaardig product voortbrengen. Een verstoring in deze balans leidt vaak tot snoeien op onderhoud aan de vloot.

    Henk.