Olie en azijn

• Harry

Je kent ze wel: die setjes op de terrastafeltjes.

Flesje olie, flesje azijn en soms nog wat middelen om de toch al lekkere Griekse eetwaar NOG lekkerder te maken.

Die olie geloof ik wel, maar ik proef altijd enorm veel verschil in de azijn.

En daar gaat het me nu om: ik zoek een bepaald soort azijn, een echte zure (weet, dat azijn zuur is……) en dit dan weer voor speciaal gebruik.

Wie heeft “ervaring”, kan daar wat over vertellen, weet iets, etc. ???

• Tom

Precies weet ik het niet,

Maar azijn kan van allerelei gistings processen gemaakt worden.

En als je de verschillen in wijn proeft op Kreta, (een Eufimisme voor het soms ondrinkbare goedje dat wordt aangeboden) Denk ik dat je daar het verschil in azijnsmaken moet op Kreta moet zoeken.

Maar de olie…. dat is pas interressant, wat een veschil in heerlijke smaken.

Wist je dat de Olie van Kritsa, (ja, uit het fantastische oosten) een paar jaar geleden op de Spaanse wereldbeurs voor olijf olie als beste ter wereld werd gekozen.

ER zitten laalerlei smaken in die olie, noten, fruit, en het verandered met de tijd van diepgang. Nog 10 dagen en ik kan er weer van proeven

• GvE

In de menagestelletjes die op de tafeltjes staan in eetgelegenheden op Kreta kan de smaak van azijn enorm verschillen is mijn ervaring…..van zeer slechte tot zeer goede kwaliteit.

( net zoals met wijn en whisky ;-) )

Je ziet het al aan de kleur met wat voor azijn je te maken hebt.

Helder: natuurazijn is een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën. Het mag wettelijk azijn heten wanneer het 4 tot 15 % azijnzuur bevat, anders spreekt men van edik, hoe meer azijnzuur hoe zuurder.

Rood of wit: wijn azijn als bij de rijping van wijn lucht in het vat komt kan de alcohol worden omgezet in zuur en ontstaat wijn azijn.

bruin: balsamico azijn traditioneel geproduceerd op Kreta van de rode druiven van het Romeiko ras.

Maar of dit daadwerkelijk ook altijd in die karafjes zit???

Harry vertel me waar je de azijn voor nodig hebt en ik kan je wellicht verder van advies dienen.

Groetjes,

Gerry

• Harry

Het moet heel zure, sterke azijn zijn: wil er mijn pen ook eens in gaan dopen.

• Wilma

Heb je al gedaan hihi: :)

• Xander

Qua olie:

Tegenwoordig moet je uitkijken.

Er zijn taverna's die voor het frituren en bakken zijn overgegaan op zonnebloemolie omdat die veel goedkoper is….

Dat gaat natuurlijk ten koste van de smaak.

Helaas kom je daar pas achter als je het eten al hebt geproeft.

Zonnebloemolie hoort (wat mij betreft) in ieder geval NIET in een Griekse keuken thuis !

• Gradus

Kan je geen azijnzuur gebruiken? Is niet alleen heel zuur maar bijt ook nog :-)

• Harry

Af en toe moet je je pen in azijn dompelen en als ik sommigen lees, is jouw oplossing nog beter !!

Bijten, van je af bijten in dit geval: de gave in je hebben om in je postings oud zeer op te roepen vraagt simpelweg om zo'n reactie.

In alle redelijkheid vraag ik me dan af: wanneer zou dat vaatje nu eindelijk eens leeg zijn ??

• k&a

Hallo Harry

In jouw geval zal het vaatje waarschijnlijk niet gauw leeg zijn, je antwoorden roepen nu eenmaal vaak azijnzure reacties op, maar ja dat zal je zelf ook wel weten.

je kan nu eenmaal niet velen dat anderen ook nog wel eens een mening hebben en als die dan niet aansluit op de jouwe dan reageer je regelmatig nogal bot, geeft niet hoor harry doe ik ook regelmatig alleen ik weet het van mezelf

groetjes vanuit een zeer warm kreta, het is 12.30 uur en de temperatuur is hoger dan in nederland om 12 uur in de middag

dit was een azijnzure opmerking

slaap lekker ik doe het in iedergeval wel.

kees

• Harry

Je begrijpt dus perfect, wat ik bedoel: chapeau !!