Brood

• GvE

Afgelopen week verbleef ik in een ander….. Wonder Ful West.. de Westhoek van Vlaanderen met zijn dromerige dorpjes tussen de hopvelden.

In Veurne bezochte wij het bakkerijmuseum waar de geschiedenis van graankorrel tot brood wordt voorgesteld.

In vele vitrinekasten liggen de broodsoorten van over de hele wereld ook Griekenland ontbrak niet in de rij.

Ik maakte een foto van broodsoort op Kreta (wat meer op soepstengel lijkt)

Wordt dit broodje heden ten dagen nog op Kreta gebakken en wie weet de naam?

Misschien heeft er iemand mooie foto's van broodsoorten of van die typische bakkerijtjes waar de takkenbossen van olijvenhout voor de deur liggen waarmee de oven wordt gestookt.En waar 's morgens in alle vroegte het gerezen deeg met de ouderwetse broodschieter in de steenoven geschoven wordt.

Laat ons meegenieten……en plaats die foto met verhaaltje erbij a.u.b.

(niet al te beste foto's, flitsen,glasplaten enz.)

Fijn weekeind!

Gerry

• Diana

Ik kom effe niet op de naam, maar hij wordt nog steeds verkocht. En lekker dat ie is.

Prettig weekend.

Diana

Ga maandag voor een weekje met collega

• wies

hallo volgens my is dat een kouloraki ze soppen het in thee en koffie

• Pieter

Gerry, ik heb geen idee van de naam van het broodje. Bijgaand wel een foto van een man met naar ik kan waarnemen hetzelfde broodje in zijn hand. Dus ik zou ook wel willen weten hoe dit stukje gebakken deeg heet. De foto is in april jl gemaakt in Gonia, dan wel in een dorpje in de buurt daarvan, dus ergens ten zuidwesten van Rethimnon.

http://www.pbase.com/piet01/image/99339006/original

Pieter

• wies

hallo heb jullie net de naam gegeven trouwens je maakt prachtige fotos pieter

• Pieter

wies schreef:

> hallo heb jullie net de naam gegeven trouwens je maakt

> prachtige fotos pieter

Dank je, ik heb op mijn site het onderschrift van de betreffende foto aangepast.

Pieter

• roelie

En wie kan meer vertellen over het brood dat de kerkbezoekers zondagsmorgens meekrijgen?

Dit kregen we van eenoudere Griekse in Oud chersonisos.

Gr. Roelie

• GvE

Aan de nog enigsinds ronde vorm van het stukje brood te zien wat deze man in zijn hand heeft gaat het hier duidelijk om een ring van zacht wit brooddeeg met een krokante korst ,bestrooid met sesamzaad.

Die in veel landen rond de middellandse zee worden gegeten als ontbijt of tussendoortje.

Koulouria(Grieks) Simit(Turks)

Vaak zie je in Turkije de simitverkopers op straat venten met op hun hoofd een grote schaal met deze heerlijk geurende ringen, koop ze dan bij degene met de hoogste stapel…….dat is hét bewijs dat de verkoper pas nieuwe heeft gehaald en die zijn nog vers een beetje warm en krokant…….jammie!!

Op Kreta zag ik die straatventers niet met hun heerlijke waar.

Als ik hier bij de Turkse super ben koop ik vaak zo'n broodje en geloof me het is op voor ik thuis ben.

……….maar de broodjes op mijn foto hebben geen ringvorm, zijn het dan toch koulouria's?

(even een geleende foto van internet)

• Ella

Hoi Roelie,

Deze koulourakia zijn zoete broodjes die ter nagedachtenis aan overleden personen in de kerk uitgedeeld worden.

Het ene broodje is van de familie van ene Angeliki Moudraki die 40 dagen geleden begraven werd. Het ander broodje is van familie van Konstantinos Blaxaki die een jaar geleden overleed.

Deze mensen worden op verzoek van de familie op het graf en in de kerk herdacht.

Gr Ella

• Ine

Wij hebben ze in Chania wel gezien op de fiets met fietsmand vol broodjes. We moesten er wel zo'n heerlijk broodje kopen.