Krab

• Pieter

Met de auto op een stille weg, ongeveer 10km ten zuiden van Rethimnon, toen schuin voor ons een beest de weg overstak, althans het kroop met wat merkwaardige bewegingen voort op het asfalt. Te klein om gemakkelijk te herkennen, daarvoor reden we bovendien wat te snel. “Hé een krab”, riep mijn vrouw. Ik begon te lachen. “Natuurlijk, die heb je volop midden op Kreta”, was mijn reactie. Een kleine discussie en een kilometer verder besloten we de auto te keren. We vonden het wezen tot onze verrassing terug en verdraaid het bleek inderdaad om een krab te gaan. Het beest maakte een actieve indruk, richtte zich vervaarlijk op toen ik met de camera nogal dichtbij kwam. Snel een paar kiekjes geschoten. Onze conclusie was dat de krab van een vistransport afkomstig moest zijn, van de auto gevallen o.i.d.

http://www.pbase.com/image/99283664/original

Pieter

http://www.pbase.com/piet01/crete

• Martine Prest

Geweldig verhaal!! Dat is inderdaad wel het laatste dat je verwacht midden op Kreta.. hahahahaha

• Patrick van Zundert

Leuk verhaal. Je zult inderdaad hebben staan kijken zo midden op Kreta!

• Diny

Hallo Pieter

Wij hebben 2 jaar geleden hoog in de bergen vanaf Rethymnon ook een krab gezien waarop ik tegen mijn man zei stoppen er loopt daar een krab hij dacht omdat we in de bergen waren dat ik ze zag vliegen en inderdaad het was er een.

Ik kan helaas de foto,s niet laten zien omdat ik toen nog geen digitale camera had.

Maar het is wel een raar gezicht zo in de bergen.

groetjes Diny

• Heleen

Wij hebben een aantal weken geleden tientallen van deze zelfde grote krabben gezien in de myli kloof bij Rethymon. Helaas geen foto's ervan maar we hebben het wel gefilmd, anders geloof je zoiets niet. Het zijn dus gewoon zoetwaterkrabben volgens ons

• GvE

Als ik zo'n waargebeurd verhaal lees en dan ook nog met mooie foto erbij laat het me niet meer los en wil ik meer aan de weet komen hoe het zit met krabben.

Krabben leven in water of in de directe nabijheid van water.

Zeekrabben komen alleen voor in kuststreken, terwijl landkrabben en mangrovekrabben in zoet water leven. Voor de voortplanting echter zijn vrijwel alle krabben afhankelijk van oppervlakte water. Slechts enkele soorten leven in woestijnen en houden zich in leven met dauwdruppels.

bron:wiki.

Laatst las ik op een Duits forum dat op Kreta door hevige regenval, overstromingen en aardverschuivingen de rioolbuizen gebroken waren en mensen hadden waargenomen dat vele krabben uit de buis kropen opzoek naar een veilig onderkomen.

Dus……dan is het niet zo vreemd landkrabben op Kreta……

ik zoek nog even verder…..ook bij Googleplaatjes of ik zo'n zelfde exemplaar tegenkom voor de naam.

• Wil

Niet echt bijzonder.In de buurt van kloven waar beneden nog water stroomt kom je ze best wel vaak tegen.

• Theo

Hallo Heleen,

Ik ga in september weer naar Kreta en zit dan 6 Km ten oosten van Rhethymnon.

Kan jij me vertellen waar de Myli kloof zich ongeveer bevindt?

• Heleen

Hoi,

De myli kloof zit vlak onder Rethymon.

Je kunt info vinden op kreta.nl Dan ga je naar natuur en dan naar kloven.

Succes.

Groetjes Heleen

• DutchFog

Dank je