Ik heb me laten vertellen dat de prijzen in Kreta sinds vorig jaar enorm zijn gestegen? Klopt dat verhaal?
Groetjes
Jos
Jos,
Ja, de prijzen voor goederen en diensten zijn behoorlijk gestegen. Griekenland heeft ongeveer de grootste inflatie van de EU.
Met name is dit een probleem aan het worden voor de eigen bevolking (de Grieken en zij die daar wonen en werken zoals ik). Het probleem zit hem met name in de eerste levensbehoeften zoals brood, melk, groenten, benzine enz..
Uit voorgaande reacties (o.a. Andre) begrijp ik, dat dit voor de Nederlanders, Belgen, Duitsers nog niet helemaal begrijpelijk is. Maar dat klopt ook wel, gezien men een godsvermogen verdient (?) in eigen land. Als hier de benzine 2 cent omhoog gaat is dat meer in %-jes van het inkomen dan van de mensen in genoemde andere landen. Een netto-aanslag op het salaris dus.
Voorbeeldje:
Aanbieding bij AH: kratje bier Amstel, 0,33 cl. 6,69 euro. Ik betaal voor het zelfde kratje hier bij de groothandel 13,46 euro.
Nog een??????
1 lieter verse melk bij de supermarkt…… 1,43 euro.
In de horeca is ook een verandering gaande. De gasten (met name Nederlanders en Duitsers) geven geen tip meer. Ik zie en hoor dit over het hele eiland. Natuurlijk vraagt dit om een reactie. Ik ben zeer terughoudend in het geven van “een drankje van de zaak” Jammer, maar het kan er niet meer van af.
Begrijp mij goed; dit is geen klaag zang, maar de tijden veranderen OOK op Kreta.
Mooie zomer en geniet van al het moois
Sytze V.
Ps. ook de groeten van mevrouw Vliegen.
Ik vind het dus persoonlijk nog wel meevallen met de prijsstijgingen. Ik vind de prijzen niet super gestegen maar ik snap wel dat dit voor de gemiddelde griek wel een forse kostenstijging is.
Hier stijgen de prijzen ook Sytze.
Zie mijn voorbeeld:
kratje mythos op Kreta: lekker goedkoop
zelfde kratje in nederland: onbetaalbaar
;-)
Gr Andre
ps al die prijsstijgingen ….. we doen er toch niks aan
Het is triest, 3 op de 5 Grieken heeft moeite rond te komen elke maand en dat is niet zo gek als je weet dat ze met een baan 600 tot 700 euro max. per maand verdienen! De kosten voor o.a. medischezorg zijn gigantisch voor die mensen en in de supermarkten is het soms nog duurder dan hier!
Ik heb veel Griekse vrienden die daar wonen, niet alleen op Kreta maar ook op het vasteland een paar van hen werken zich kapot op 2 banen om maar redelijk te kunnen leven.
Een hoop elementaire levensbehoeften zijn wel met 300% gestegen de afgelopen tijd!
Ik heb het er gewoon niet meer over.
Natuurlijk wordt het in GR steeds duurder. Een drankje op een terrasje kost in de toeristencentra net zo veel of zelfs meer dan in Scheveningen.
Ik kocht laatst een pakje boter bij de lokale supermarkt op Kreta: 3,85 euro !
Maar als ik een pakje boter nodig heb koop ik dat gewoon.
Je ziet ook dat steeds meer mensen (OOK de Grieken zelf) naar de Lidl gaan voor boodschappen. Ter vergelijking: een pakje boter kost daar 1,97 eurootjes.
Maar ja, daar verdienen de lokale Grieken niets aan, maar ze verliezen wel heel veel omzet aan de Lidl (en Champion).
Ik koop nog steeds ruim 80 % van de boodschappen bij de lokale supermarkt. Ik loop alleen bij de Lidl binnen als ik er toch langs kom. Wanneer ik speciaal naar de Lidl toe moet, rij ik bij elkaar 50 km. En dat kost ook geld (en tijd die ik liever ergens anders doorbreng).
Ik zag laatst zelfs een eigenaar van een café in het dorp ook bij de Lidl zijn boodschappen doen voor de zaak. Goedkoper dan de groothandel zij hij mij.
Als graadmeter houden wij voor de lol ieder jaar de prijs van een vers brood bij. Ieder jaar tussen de 15 en 20 % duurder dan het jaar daarvoor. En een frappeetje is ook ieder jaar iets van 25 tot 50 cent duurder dan het jaar ervoor. Dat zijn forse prijsstijgingen.
Maar ja, brood moet je hebben, en ik wil het niet zonder mijn frappeetje doen.
Als ik Kreta te duur vind, moet ik gewoon niet meer naar Kreta gaan.
Maar ik blijf gewoon komen hoor.
De Grieken mogen wat mij betreft ook verdienen (ja, jij ook Sytze).
En dan liever de lokale zaken dan de grote bedijven zoals de Lidl wat mij betreft.
Wij wentelen ons met z'n allen in luxe problemen: Ons druk maken over de prijzen op Kreta !
Terwijl we makkelijk duizenden euro's uitgeven aan onze VAKANTIES.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?