Zoals elders op dit prikbord beloofd hierbij een onberkte en een bewerkte foto, in dit geval van het Kourna Lake, naar ik meen het enige zoetwatermeer van Kreta.
Eerst de foto die rechtstreeks uit mijn Canon 400D komt, zonder enige vorm van nabewerking. Dit klopt overigens niet helemaal. Mijn camera spuwt een RAW-formaat foto uit van pakweg 15MB. Een RAW-bestand bevat in principe alleen de helderheidswaarden van iedere pixel. Je hebt een zogenaamde RAW-converter nodig om de boel om te zetten naar een kleurenbestand. Ik gebruik de converter binnen Photoshop, maar zou het gratis exemplaar van Canon evengoed kunnen benutten. Vervolgens maak ik er een jpeg (jpg) bestand van. Het klinkt misschien wat ingwikkeld, maar het is slechts een kwestie van een handvol muisklikken en zoiets is in seconden gepiept.
Dan de tweede foto. Met een beetje RAW-converter kun je automatisch of handmatig alle basisbewerkingen uitvoeren, zoals het aanpassen van de belichting, de helderheid, het contrast, de kleurverzadiging en het verscherpen. Ik gebruik de vergelijkbare opties die in Photoshop zitten, een kwestie van smaak, maar ook vanwege de talloze andere mogelijkheden die dit programma biedt. Photoshop zet het RAW-bestand eerst om naar het eigen psd-formaat, dat in mijn situatie al gauw 30MB groot kan worden. Meestal beperk ik mij tot de basisbewerkingen. Altijd extra contrast, heel vaak licht ik de donkere delen wat op en worden de lichte plekken wat donkerder gemaakt, een tikje extra kleurverzadiging, trek zo nodig de horizon recht, een enkele keer ruisreductie (minder korrel) en wanneer zinvol maak ik een betere uitsnede (“croppen”). In de tweede foto ben ik wat verder gegaan. De gans achter de rechterboom zie je in de tweede foto niet terug. Foetsie na een paar muisklikken. Sinds kort beschik ik over een professionele filterset, die als een plugin in Photoshop een plekje heeft gekregen. Daarmee kun je een foto opleuken, dan wel heftig verknallen, wat sowieso het gevaar is van uitbundig gebruik van nabewerkingsoftware.
In de bewerkte foto zijn via de filterset de kleurcontrasten fors neergezet, is de lucht nog een gradatie blauwer gemaakt en is het polarisatie- en skylightfilter in beperkte mate gebruikt. Voor deze demonstratie heb ik e.e.a. wat steviger aangezet dan wat ik anders zou doen. Je moet er wel van houden….
Als laatste stap is de foto omgezet naar het jpg-formaat, tegelijkertijd een stuk kleiner gemaakt en is de kwaliteit wat teruggeschroefd. Zo bleef er van de ruim 27,5MB nog maar een bestandje van 193KB over…. De versie op dit prikbord is nog kleiner.
Op mijn pbase site komen de verschillen wat beter tot hun recht. Klik daartoe op de volgende links. Als je beeldscherm het formaat niet aankan zit er onder de foto een optie om het beeld te verkleinen. Klik op full exif als je de opnamegegevens wil zien. Veel genoegen.
http://www.pbase.com/piet01/image/99180205/original
http://www.pbase.com/piet01/image/99128070/original
Pieter
http://www.pbase.com/piet01/crete