Vanmorgen liep ik de tuin in, om wat uit de auto te pakken, en zag ik hele mooie exemplaren van krekel-jasjes vastzitten op de autohoes. Ik ben toen toch maar gaan uitzoeken hoe die vliegende violen dat allemaal doen. Het blijkt dat hun jasje niet meegroeit. Die moeten ze dus een aantal keren uittrekken voordat ze hun uiteindelijke afmeting hebben bereikt.
Hoe werkt dat; het vrouwtje wordt zwanger gemaakt, krekelman klimt er bovenop en rammelen maar. Na al dat sjirpen heeft ie dat dan ook wel verdient. Het vrouwtje heeft een soort van legbuis en boort daarmee een gat in de grond. Hup eitjes de grond in en verder geen omkijken meer naar. Niks borstvoeding en kinderopvang. Die krekelouders doen dus geen enkel moeite om te zorgen voor hun nakomelingen.
Dat kleine krekeltje komt uiteindelijk uit dat eitje en gaat groeien. In z’n pubertijd zal hij z’n jasje dus diverse malen moeten uittrekken omdat dit niet meegroeit. Die oude jasjes zie je dus overal liggen in de tuin of vastzitten op de autohoes.
Ook nog even een plaatje toegevoegd van een krekel die op de muur vlak bij de voordeur zat. Die bleef gelukkig even zitten en kon ik daardoor ook mooi inflitsen.
Kortom….het is weer krekeltijd op Kreta
Tjirpse en jasoeoeoe, Henk