Krekels op Kreta

• Henk

Vanmorgen liep ik de tuin in, om wat uit de auto te pakken, en zag ik hele mooie exemplaren van krekel-jasjes vastzitten op de autohoes. Ik ben toen toch maar gaan uitzoeken hoe die vliegende violen dat allemaal doen. Het blijkt dat hun jasje niet meegroeit. Die moeten ze dus een aantal keren uittrekken voordat ze hun uiteindelijke afmeting hebben bereikt.

Hoe werkt dat; het vrouwtje wordt zwanger gemaakt, krekelman klimt er bovenop en rammelen maar. Na al dat sjirpen heeft ie dat dan ook wel verdient. Het vrouwtje heeft een soort van legbuis en boort daarmee een gat in de grond. Hup eitjes de grond in en verder geen omkijken meer naar. Niks borstvoeding en kinderopvang. Die krekelouders doen dus geen enkel moeite om te zorgen voor hun nakomelingen.

Dat kleine krekeltje komt uiteindelijk uit dat eitje en gaat groeien. In z’n pubertijd zal hij z’n jasje dus diverse malen moeten uittrekken omdat dit niet meegroeit. Die oude jasjes zie je dus overal liggen in de tuin of vastzitten op de autohoes.

Ook nog even een plaatje toegevoegd van een krekel die op de muur vlak bij de voordeur zat. Die bleef gelukkig even zitten en kon ik daardoor ook mooi inflitsen.

Kortom….het is weer krekeltijd op Kreta

Tjirpse en jasoeoeoe, Henk

• Bart

Hoi Henk, heel mooie foto's!

Maar zijn dit niet (alleen) in de zomer, luidruchtige cicades (“cigale's”), die vaak met krekels of sprinkhanen worden verwisseld?

• sieta

Ja Bart dit zijn idd die schreeuw beesten die in de zomer zo n herry maken.

Groetjes Sieta.

• Pat

Complimenten met de foto's. Mooi werk, en nog leerzaam ook. Aan het geluid ben ik na zeven jaar Kreta wel gewend.

Vriendelijke groet,

Pat

Kreta.

• Diny

Ik hoop dat het gelukt is hier twee krekels die wat aan het doen waren.

groet Diny

• Diny

Hier was hij of zij nog alleen

• irmanda

ook van mij de complimenten ….mooie foto's

groetjes

• Annelies

Wij zijn net twee dagen terug van Kreta ( snik ) en.hebben daar een gekke ervaring opgedaan. Mijn man , fervent hobbyfilmer, wilde oh zo graag het krekel geluid opnemen. Tijdens een van onze rond ritten was er een geweldig hels kabaal van deze beestjes, dus auto stop en opnemen. Maar wat bleek, zo gauw als de motor stopte hielden de beestjes zich ook stil, als je dan even met het portier klapte begonnen ze weer te zingen.Is dit bij iemand van jullie bekend?

Groetjes Annelies

• Henk

Hallo Annelies,

Dat klinkt bekent.

Zodra ze bemerken dat er personen in de directe omgeving aanwezig zijn stoppen de krekels met tjirpen. In de tuin hoor ik ze b.v. in de boom die ik benader. Sta ik naast de boom dan is het stil. Zodra ik naar de volgende boom loop hetzelfde, alleen de vorige boom is dan weer vol herrie. Slimme rakkers toch???

Ik heb deze week nog wel een . avi flimpje opgenomen van een krekel met geluid. Als je mij je e-mail adres even geeft dan stuur ik het filmpje wel toe.

Ik hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad op het mooie Kreta.

Henk

• Henk

Hallo Diny,

Dat is inderdaad ook een hele apparte foto.

Zowaar een romantisch moment tegen een paal. Je ziet dit echter zelden.

Terwijl ik dit schrijf staat het raam open, vanwege de warmte, en gonst het tjirpen door het huis. Heerlijk geluid.

Groetjes,

Henk