Foto's van mooie plekjes

• GvE

Hallo Monique,

Mag ik uit je reactie opmaken dat je tijdens de vakantie in september in de prefectuur Heraklion verblijft?

Als je echt geïnteresseerd bent in Nikos Kazantzakis lees ik dat er 20km ten zuiden van Heraklion in het dorpje Vavaroi een museum over hem gevestigd is.

www.kreta2005.nl/kazantzakis.html

Of het ook de bedoeling is om een bezoek te gaan brengen aan The Wonderful West met zijn vele prachtige bezienswaardigheden??

Dit is althans voor mij het mooiste plekje in de prefectuur Chania:de baai van Kaap Tigani op het schiereiland Gramvousa.

Deze vlakke baai die ‘Tigani Balos’ (braadpan) omdat het er nog al heet kan zijn in de zomer) wordt genoemd.

Vanuit Kaliviani, het laatste dorp in het noordwesten van Kreta loopt een ongeveer 6km lange steenslagweg tot bijna aan de punt van het schiereiland Gramvousa, (met een beetje stuurmanskunst)……. en een mooi pad met prachtige vergezichten brengt de wandelaar in een uurtje erheen.

Vanuit Kastelli kan je met de boot naar het onbewoonde eiland Imeri Gramvousa en de woestere en grotere buur Agria Gramvousa.

• Monique Talsma

Hallo,

Wow wat een beelden, fantastisch. Wij gaan voor het eerst in onze herfstvakantie (12/9-26/9) naar Kreta en zien zoveel mooie foto's voorbij schieten in dit PB, dat ik het idee heb opgevat om de mooiste plekken te gaan opzoeken. Voor kids is dat ook leuk. En heeft de foto een geschiedenis is dit natuurlijk helemaal leuk. We verblijven in Agia Pelagia en willen eigenlijk een gedeelte van Kreta gaan bekijken. Het is te groot(s) om alles te berijden neem ik aan.

Aan de hand van de foto's kunnen we ook een “richting” zoeken die we dan gaan rijden.

Ben op vele eilanden (Kos, Rhodos, Tinos, Andros, Mykonos, Santorini, Samos, Naxos, Paros en in juni voor het eerst naar Corfu) geweest, maar Kreta leek me altijd te groot. Hebben nu afgesproken dat we max 100 km links rechts en zuidwaarts gaan, wel zo overzichtelijk.

We hebben er ontzettend veel zin in en zijn al aan het aftellen, ja je moet toch ergens beginnen.

Zonnige Schierse groet,

Monique

• GvE

Whaw…..wat een lijst…..maar er zijn ook zoveel Griekse eilanden.

Een heel goede keuze Monique dat jullie het mooie eiland Kreta daar aan toe gaan voegen.

Voorpret en aftellen……times fly when you have fun…..en het is snel september.

Wij waren vorig jaar in de zelfde tijd op het eiland in de prefectuur Chania ‘'The Wonderful West ’' en verbleven in Rapanianá(Kolymbari)

Geweldig jaargetijde om je vakantie door te brengen het is niet meer zo bloedheet, het zeewater is lekker warm en de avonden zwoel…

Nee, Kreta in één vakantie van 2 weken doen is onmogelijk!!

Wij hadden het grote voordeel Harry in ons midden te hebben die heel veel weet van Kreta en de weg op zijn duimpje kent waardoor wij in korte tijd best veel gezien hebben van de vele mooie plekken waar Harry al zo vaak was.

Hij had me gevraagd een lijstje te maken wat we zeker wilden zien…….toen ik hem de lijst toonde moest hij lachen en vroeg ‘ wil je tot Kerst blijven?’

Achteraf begrijp ik zijn vraag héél goed, op Kreta doe je over een aantal kilometers heel wat langer dan in Nederland (moet er geen file zijn ;-))

Goed idee van jou Monique van die 100km maar hou er rekening mee je moet ook weer terug….en dat is op Kreta een aardig eindje sturen…… ‘s avonds als het donker is kan je beter weer ’'thuis'' zijn. de wegen zijn bijna niet verlicht en om elke bocht kan een landbouwwerktuig rijden of een kudde schapen en geiten midden op de weg liggen.

Kom terug zoals je gegaan bent!!

Alvast veel vakantie voorpret gewenst!

Groeten uit het Brabantseland waar het leven goed is.

Gerry

• Monique Talsma

Wat een ontzettend leuk bericht, dank daarvoor. Idd de voorpret is al fantastisch en de zin om naar Kreta te gaan wordt elke dag groter, heerlijk vooruitzicht. Nu eerst de zomer “overleven” hier op Schiermonnikoog.

Vele groetjes van een zomerachtig paradijs :-)

Monique