Foto's van mooie plekjes

• Monique Talsma

Begin dit jaar verschenen op dit pb leuke foto's al dan niet met “raadsels”, wie heeft er nog mooie foto's van bijzondere plekjes die we in september kunnen gaan opzoeken, met dank aan o.a. Harry. Een soort van “fotopuzzeltocht”, leuk om te doen met kids haha.

Vele zonnige Schierse groeten,

Monique

• Inge

Ik heb er hier 1 voor je..

• Martine Prest

Ik weet hem, maar ik zeg eerst nog niets. Ik gun de anderen eerst ook een kans.

• willem

Geen idee!!

• Martine Prest

Tip: Het is in Heraklion.

Maar wie/wat is het….?

• lizaki

Het grafmonument van Nikos Kazandzakis in Heraklion. Mijn lievelingsschrijver, vooral het boek“Verantwoording aan El Greco”. Het staat op een berg en je hebt er een prachtig uitzicht. Als je goed kijkt is er in de verte een berg die de vorm heeft van het hoofd van Zeus (heb ik me laten vertellen).

• Monique Talsma

Ga het opzoeken in september. Leuk wie heeft er meer foto's?

• Martine Prest

Ook mijn favoriete schrijver. Ik lees zijn boeken in het engels en ik vond vooral het boek “freedom and death” erg goed.

Dit is inderdaad het graf van hem in Heraklion.

• Wilma

Op interner (google) is helemaal niets te vinden van het graf van Nikos Kazandzakis

• Martine Prest

Het is wel in het engels, maar zie hier:

http://www.crete.tournet.gr/Nikos_Kazantzakis_Grave-si-117-en.jsp

En bij Wikipedia vind ik dit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/N%C3%ADkos_Kazantz%C3%A1kis

Met hierin het stuk tekst:

Kazantzakis overleed op 74-jarige leeftijd in Freiburg im Breisgau, op 26 oktober 1957. Het grootste deel van zijn leven had hij buiten Griekenland doorgebracht. Vanwege zijn kritiek op de Grieks-Orthodoxe Kerk en zijn ongehoorde standpunten in verschillende boeken, werd hem een begraafplaats op een kerkhof geweigerd, hoewel hij niet ongelovig was. Kazantzakis rust nu op zijn eigen verzoek in zijn geboortestad Iraklion in Kreta, waar een houten kruis zijn graf siert. Op zijn eenvoudige grafzerk staat een citaat uit zijn Askitiki. Salvatores Dei: “Ik hoop niets. Ik vrees niets. Ik ben vrij.” / “Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.”