's avonds rijden

• Ine

Hallo allemaal kretagangers

Wij komen ‘s avonds in het donker aan op Kreta en moeten dan van Heraklion naar Agios Nikolaos rijden. Nou zijn we net terug van 2 andere Griekse eilanden en het was geen pretje om daar ’s avonds te rijden, onverlichte wegen in een vreemde streek met haarspeldbochten langs afgronden. Nou denk ik dat het op Kreta iets drukker is en het is ook een redelijke drukke hoofdweg. Kan iemand me vertellen of die weg verlicht is of dat het gewoon een goed te rijden weg is? En hoe lang de rit ongeveer is?

Alvast bedankt !!

• Sylvia

Hoi, vanaf de luchthaven richting Agios is het eerste stuk een nieuw stuk snelweg, deze is dan ook redelijk verlicht. Verderop echter is de weg niet verlicht en lastiger te rijden. Wij komen al jaren op Kreta maar rijden nog steeds liever niet 's avonds in het donker. Op het laatst je meer door de bergen een stuk en of dat verlicht is weet ik niet. Ik denk dat het 45 minuten rijden is…

Veel plezier!! Kalo taxidi! (goeie reis)

• Xander

De weg vliegveld Heraklion naar Ag. Nikolaos is een prima weg. Lekker breed en je kan goed doorrijden. Geen levensgevaarlijke haarspeldbochten of diepe afgronden direct naast het wegdek.

Bedenk wel dat het stuk tweebaans door de Grieken als drie en zelfs vierbaansweg wordt gebruikt !

Ga gewoon met je rechterwielen in de vluchtstrook rijden zodat ze makkelijk kunnen passeren. Dat doen de Grieken zelf ook. En laat je niet gek maken door het wegpiraat achtige rijgedrag van de Grieken. Bumperkleven is daar de nationale sport.

Blijf dus goed in je spiegels kijken zodat je altijd weet wat er achter je aan de hand is.

En als je ze de ruimte kan geven om in te halen, moet je dat vooral doen. Dan ben je weer van een bumperklever af !

Maak je vooral geen zorgen. Het is een gemakkelijke weg om te rijden. De weg is niet verlicht. Alleen af en toe bij een op- of afrit.

• Ine

Dank je wel voor de reacties, ik maak me nu geen zorgen meer als ik jullie berichtjes lees.

• Tom

Ja, Je kunt echt gerust 's avonds ven het vliegveld naar Ag Nik rijden.

Een stuk gaat door Maila, maar verder is alles hoofdweg.

Let ‘s avonds wel goed op met het gebruik van de vluchtstrook. Inderdaad is dat een (goed) gebruik, zeer pragmatisch, maar uit ervaring: doe het ’s avinds alleen als je een goed recht stuk voor je hebt, de weg is voor het grootste stuk onverlicht en de vluchtstrook wordt daar ook wel eens voor gebruikt. En als er net voorbij de bocht eentje onverlicht stil staat, heb je wel een probleem.

Persoonlijk vind ik niet dat de Grieken meer plakken dan de 'ollanders en ze rijden zeker minder agressief. :)