EK 2004 - EK 2008

• Harry

Vier jaar geleden had ik dë “eer” te mogen genieten van enkele wedstrijden van het tournooi van het Europees kampioenschap voetbal.

Het werd uiteindelijk een feeest voor de Grieken.

Bij een overwinning van hun nationale elftal vierde men feest, was er vuurwerk en schoot men alles leeg, wat aan wapens in huis was: ik verbleef op een klein dorp in de buurt van Georgioupoli.

Nu, vier jaar later, zal de euforie getemperd zij door de vroegtijdige uitschakeling…

Hoe beleeft men dit nu op Kreta ???

Hebben jullie signalen hiervan opgevangen ??

nb

dit alles los van de grote tv schermen met andere wedstrijden en omzetverhogende acties !!!!!

• K&A

4 jaar geleden heb ik het genoegen gehad om het europese kampioenschap met diverse Griekse vrienden te mogen beleven op Kreta.

de roes waarin ze toen van af de eerste gewonnen wedstrijd t/m de gewonnen finale heeft eigenlijk 4 jaar geduurt, en terwijl ze diep in hun hart beter wisten waren ze eigenlijk al weer kampioen tot de eerste wedstrijd verloren ging en de tweede uitging als een kaars, als er ooit een natie in rouw was dan was dat Griekenland.

Maar goed het Nederlands elftal heeft er weer vele supporters bij want wat waar is is waar het verlies is verwerkt en ze hebben meteen een nieuwe favoriet en zoals gewoonlijk is dat wederom Nederland, dus Marco en de boys ze hebben al een vreselijke kater moeten verwerken zorg ervoor dat het geen dubbele word.

En Harry wat die omzet verhogende schermen betreft, ze leveren eigenlijk niets meer op er staan er duizende verspreid over Kreta en dan is de room er echt wel af hoor en ja wat mij betreft is het morgen over zien we eindelijk eens wat toeristen komen, gelukkig besta ik niet alleen van de toeristensector want degen die dat wel moeten hebben het erg zwaar.

Fijne avond verder, ik hem hem zowiezo want ik zit om 11.15 uur op de veranda draadloos te internetten bij een temperatuurtje van zeker 20 graden wat wil een mens nog meer, een goed glas lokale wijn misschien ook dat heb ik naast me staan.

• Ella

Hoi Harry,

Natuurlijk allereerst van harte met je verjaardag die je morgen viert heb ik begrepen..:>)

Nog vele jaren in gezondheid en vele Kreta bezoeken!!

Wat betreft het EK weet ik nog dat we 4 jaar geleden na de overwinning de boel de boel lieten en de auto pakten om Agios in te gaan waar het zwart zag van de mensen en wildvreemden elkaar omhelsden en er groot feest was, toeterende auto’s, Griekse vlaggen overal, alles stond op z’n kop en het was hartstikke gezellig, chaos alom, blijdschap, trots.

Grieken kunnen feesten, maar dit sloeg natuurlijk alles!!

Manlief is een voetbalfanaat en houd letterlijk elke wedstrijd bij, weet alle uitslagen nog van 100 jaar geleden en ook waarom “er nog een doelpunt werd gescoord in de verlenging” van bla bla wedstrijd door dat en dat team, wie de goal scoorde en welke trainer ze toen hadden.

Als ik ‘m vraag wat we gisteren gegeten hebben weet ie het niet meer, maar voetbal staat in zijn geheugen gegrift.

Het gaat allemaal langs me heen want ik kijk nooit naar voetbal..(behalve nu natuurlijk!!)

Nu Griekenland in dit EK bedroevend presteerde werd er gemopperd, verwenst en tenslotte berustend de schouders opgehaald.

Wat ik hoorde van manlief en Griekse vrienden was, “ti na kanoume?” ze hebben er een zooitje van gemaakt (ik houd het maar ff netjes..hahha)

Enthousiaste voetbalfanaten blijven het wel, de Grieken. Nederland dwingt respect af en Grieken kunnen het sowieso goed met Hollanders vinden dus ze hebben een nieuwe favoriet.

Hoewel ik gisteren wel weer hoorde dat ze Italië (nu ze door gaan) ook een kans geven?

Het is leuk om te luisteren naar al die beter-weters en hun oplossingen over de opstellingen van de teams…

Ik heb ooit een foei lelijke knal oranje jurk gekocht bij Lidl voor de gein, (zo’n doorknoop ding) gewoon omdat ie oranje was.

En die komt me nu toch leuk van pas..!

Veel voetbalplezier en oranje boven!!

Gr. Ella