Water (nepó)

• Andre

Vlakbij Chersonissos zijn ze ook bezig met het aanleggen van een groot stuwmeer wat dit jaar gereed moet zijn, dus het zal allemaal wel een beetje meevallen Bart

• Bart

Ja, het zal wel…….., meevallen Lees dan dit artikel d.d. juni 2008 eens!

There are two pre-existing water issues, and both of them end up with the same result: Not enough water for locals and tourists.

One issue concerns the western part of the township encompassing Anopolis, Ellia, Kato and Ano Vathia, Kokkini Hani, Gournes and Karteros. These areas get their water from the Association which, in turn, gets its supply from Episkopi.

The other issue concerns the township’s eastern part that is Gouves, Koxari, Kalo Horio, Voritsio and Harasso, where there is a relative self sufficiency as the water is drawn from the villages themselves.

However, within the entire township there is a severe water shortage, especially during the summer months, not only because there is an increased demand but also because there are no new water drawing sources.

According to Vice Mayor Yiorgo Merambeliotaki, “our municipal council has approved the amount of 100.000 euros to drill five research water wells in Elia, Pano Vathia, Koxari, Kalo Horio and Harasso, hoping to reinforce existing water conditions.”

When asked how he perceives the Water Association’s future, Episkopi Mayor, Mr. Rothitakis noted: “the Association must seriously re-evaluate and regroup so that the water I know exists is better distributed to the people.”

Gouves Mayor Yiorgos Nikolakakis labeled the water issue as “perhaps the most crucial matter” in the township.

“It demands correct management, economy and a great deal of attention,” he stated. “Our water networks were constructed in different and older eras; they are not uniform and need extensive repairs which we try to do. However, in most cases a completely new network is needed.”

However, he concluded by saying: “Unfortunately, all that is codependent to the city planning application effort in our demos, especially in the beach front areas. Farmland irrigation water as well as potable water networks have about the same problems.”

While everyone in local government is acutely aware of this critical problem, the bottom line is, for now at least, we’re in for another season of “dry” days – so let’s conserve!

• Bart

Hallo Ella,

Ja, maar wel betrekkelijk, ‘ Wij hebben een grote tank, en dus nooit gebrek aan water ’. Is dit niet het z.g. Struisvogel Senario? Want het is toch zo dat wanneer de toevoer aan water stopt jullie het door de luxe van zo'n grote watertank het een beetje langer kunnen ‘uitzingen’. Het probleem wordt in jullie situatie even uitgesteld, maar is er nog wel……., toch?

Wat als jullie met die grote tank twee weekjes geen suppletie hebben?

• Andre

Beste Bart,

Je moet niet alles geloven wat in de krant staat ;-) Maar leg mij eens uit wat nu eigenlijk je probleem is?

Gr Andre

• Ella

Hoi Bart,

Om te beginnen doe ik niet aan struisvogelpolitiek want natuurlijk raakt die “grote tank” leeg als er geen toevoer is.

Het is een praktische aanwijzing, een water reservoir (en pomp) is bijna een must hier.

Watermisbruik doen we ook niet aan, want water is een kostbaar goed waar we overal ter wereld van afhankelijk zijn.

Wat mij trof was de toon van je eerste berichtje, alsof de wereld (Kreta) vergaat door watergebrek.

Dat is namelijk niet zo!

Ik zou graag willen weten uit welke krant je bovenstaand berichtje hebt gekopieerd, het gaat over een aantal dorpjes tussen Heraklion en Chersonissos waar waarschijnlijk wat achterstallig werk te doen is wb de watertoevoer.

Georgos Merambeliotakis is de verantwoordelijke persoon voor hygiëne in die omgeving en dus bezorgd over gezond drinkwater en de toevoer ervan.

Dat is zijn werk.

Het hele verhaal gaat dus over een aantal dorpen tussen Heraklion en Chersonissos, niet over heel Kreta.

En het gaat ook niet over watergebrek, maar over achterstallig onderhoud van de waterleidingen, of misschien een overlast door veel nieuwbouw.

“When asked how he perceives the Water Association’s future, Episkopi Mayor, Mr. Rothitakis noted: “the Association must seriously re-evaluate and regroup so that the water I know exists is better distributed to the people.”

“It demands correct management, economy and a great deal of attention,” he stated. “Our water networks were constructed in different and older eras; they are not uniform and need extensive repairs which we try to do. However, in most cases a completely new network is needed.”

Om een lang verhaal kort te maken Bart, hiermee schuif ik jou berichtje niet van tafel, want het is een interessant onderwerp en niemand zou “water uit de kraan” voor normaal moeten nemen want er komt heel wat voor kijken voor we die douche kunnen nemen en de wc door kunnen trekken.

Ik wil alleen het “probleem” even in perspectief trekken.

Gr Ella

• Bart

Andre,

Vooropgesteld…., ik heb écht geen probleem. Maar de Kretenzers wel!

Ik kan niet inschatten of jij (als harde kern van dit medium), contact hebt met de bewoners van het eiland en hun verhalen m.b.t. dit onderwerp hebt aangehoord. In dát soort conversaties gaat het namelijk niet over een lekkere harde straal bij het douchen……., maar wél over hun noodzakelijke broodwinning!

In de wintertijd moeten de akkers/velden op Kreta regen absorberen, genoeg om de zomer door te kunnen komen en vervolgens….., oogst te produceren. Oogst, die hen wéér een jaartje muntjes oplevert om hun relatief sobere leven te kunnen bekostigen. Maar als die regen in de wintertijd niet valt, zijn ze in de zomer aangewezen op de waterleiding die door de toeristen (jij en ik), behoorlijk worden belast.

Quote: ‘Je moet niet alles geloven wat in de krant staat’……., Duhhhhhhhh!

• K&A

Bravo Bart, ik woon er nu voor de tweede maal en van de harde kern op dit prikbord win je niet hoor, het stukje uit de krant ken ik en het word wel degelijk een steeds groter probleem, kijk naar de huidige situatie het is nu al weeer bijna 2 maanden droog met geregeld temparaturen ruim boven de dertig graden en dat is zeer uitzonderlijk voor de tijd van het jaar, maar ja ze zullen het allemaal wel weer beter weten

met een vriendelijke groet

• Ella

K&A en Bart, wat heeft de term “harde kern” en “winnen van” nou te maken met waar deze draad over gaat?

Wij hebben het over water toevoer en eventuele problemen daarmee.

Niet over wie wat wel weet en wie niet en over het winnen van een discussie.

Gr Ella

• Bart

Hallo Kees&Ans,

Het is toch niet een kwestie van……, winnen. We hebben samen met de Kretenzers denk ik zo maar een gezamelijk belang: Het welzijn van ‘t eiland. Of je nauw een ferme straal uit je douchekop verlangt, óf dat de olijfbomen genoeg water krijgen…. Ieder z’n prioriteit(jes). Prima!

• Bart

André………?