Water (nepó)

• Bart

Voor ons noorderlingen is het zo gewoon, kraan open en er is….. water!

Maar……, op Kreta is dit lang zo vanzelfsprekend niet meer. Door klimaatverandering, erosie, en een niet efficiente distributie door een sterk verouderd leidingsysteem, zal steeds vaker de kraan slechts een schamel drupje leveren. Juist nu het seisoen echt is begonnen en veel consumerende gasten het eiland bevolken, zal dit tot onherroepelijk tot problemen gaan leiden.

• Natassa

Een lichtpuntje, de dam in de Amari is klaar, heb vol verbazing 2 weken geleden gezien dat er zich een heus meer heeft gevormd, voor Rethymno o.k. maar voor andere delen van Kreta?????

• Bart

Já Natassa er is hoop!

Ik weet niet of het je is opgevallen dat er momenteel héél veel heftige stalen pijpen (van zeker één meter doorsnede), langs de new road ‘geparkeerd’ liggen. Dus van oost naar west!

• Nancy

Wij hebben er hier in Rethymno nog niet veel van gemerkt hoor…wij zitten regelmatig rond 19.00 uur zonder water…..dan komen namelijk alle toeristen van het strand en die gaan rond die tijd douchen.

Wij schaffen binnenkort maar eens zo'n tank aan.

• Ella

Bart, hoe kom je op het idee dat een water probleem is op Kreta?

Persoonlijk hebben wij er nooit last van gehad (ook al zitten we aan de “droge” oost-kant)

En er is ook nooit iets op tv, of elders in het nieuws over problemen met de watertoevoer. Vanwaar dit bericht??

Gr. Ella

• Monique

Ook hier in West-kreta is er regelmatig een paar uur geen water. En als er wel water is dan is de kwaliteit daarvan slechter dan 's winters. Chloorstank !

• Tom

Ella , geen probleem in het Oosten?

wij krijgen alleen ‘s ochtends vroeg water en dan ’s avonds nog een uurtje of twee.

Als we geen grote tank hadden, zou eht echt problematies zijn.

• Xander

Wij hebben eigenlijk nooit waterproblemen waar ik zit in the beautiful west.

Meer dan genoeg water vanuit de Lefka Ori.

Als er al eens een waterprobleem is, dan is dat doorgaans omdat iemand met een grote truck ofzo het nodig vond een waterleiding stuk te rijden.

Maar da's altijd heel snel verholpen. Dan komt er gewoon iemand uit de buurt met z'n pick up truckje aangereden en zet er een stuk nieuwe flexibele leiding in. Veel bewoners hebben het gereedschap en materiaal daarvoor gewoon standaard achterin hun auto liggen. Ik heb ook zo'n setje liggen, maar meestal merk ik het te laat omdat ik een watertank van 1000 liter in m'n tuin heb staan. Anderen zijn me dus meestal voor.

Water kan je overigens gewoon drinken, prima kwaliteit.

Alleen moet je opletten wanneer er een watertank tussen zit. Dat is stilstaand water, en daarin kunnen bacteriën zich snel ontwikkelen. Nu zal dat in grotere acco's geen probleem zijn omdat daar veel water wordt verbruikt, dus veel doorstroming, maar in de kleine acco's of bij particulieren moet je uitkijken.

Ikzelf heb voor de watertank een extra kraan gemaakt. Uit die kraan kan ik dan voordat het water de watertank inloopt drinkwater aftappen.

• Ella

Hoi Xander, ook wij hebben een grote tank en dus gelukkig nooit gebrek aan water.

Wat zou kunnen (Tom) is dat in sommige acco’s of huizen de druk afneemt op bepaalde tijden van de dag.

Dat is te verhelpen met een elektrische pomp die de waterdruk stabiel houd.

Het is dus niet een probleem van watertekort, maar het aanschaffen van een tank en pomp.

• Xander

Daar heb je gelijk in Ella.

Ik heb ook een waterdrukpomp geïnstalleerd. Werkt super !

Da's trouwens ook genieten onder de douche. Zo'n lekkere harde waterstraal heb ik hier in NL niet ! En als ergens anders in huis iemand tegelijkertijd ook water gebruikt sta ik onder de douche niet ineens in de drup….