rebetika in de buurt van Plakias

• Daniel

Alhoewel ik al jaren een Griekenland-fan ben was het er nog nooit van gekomen daar op reis te gaan. Echter op 14 juli is het zo ver, we gaan voor twee weken naar Kreta. Ik hou enorm veel van oude rebetika muziek en wil daar absoluut een concert of wat dan ook meepikken. We logeren in het plaatsje Plakias (zuid-Kreta), niet zo ver van Frangokastello. Alle tips betreffende het beleven van rebetika zijn welkom. We zullen een auto huren, dus niet al te grote afstanden zijn geen probleem. Dank bij voorbaat.

Daniel

• chris

Dat zal niet meevallen in deze tijd van het jaar. Wintertijd is rebetikatijd.

Wat je wel tegen kan komen zijn aankondigingen van avonden met kretenzische muziek (lyra) Veelal aangekondigd op plakaten aan en paal. Ga er heen, het is fantastisch. (als je er van houdt)

• Daniel

Wel, wel, dat is nieuw voor mij dat rebetika meer in de winter thuishoort. Ik kan natuurlijk doen wat je mij aanraad Kretenzische concerten aan te doen, maar er is toch wel een wezenlijk verschil tussen deze beide muziekvormen. Misschien kan ik de eigenaar van het hotelletje waar we gaan logeren eens contacteren en vragen of hij mij info kan verstrekken. Want ik zou het doodjammer vinden om zo’n lange reis te maken en geen enkel rebetika concert te hebben gezien. In ieder geval dank voor jou antwoordje.

Nog even een paar links waaruit blijkt dat mijn liefde voor Griekenland wel echt gemeend is.

Op mijn oude blog:

http://blog.bobtjeblues.com/?p=1049

Op de huidge website:

http://www.bobtjeblues.com/nl/blog/blues-en-rebetika-op-het-ten-kate-blues-festival-nederland

Daniel

• Nancy

Inderdaad, zoals Chris al zegt, rembetika zul je in de zomermaanden op Kreta niet makkelijk vinden. Dan had je misschien naar een ander deel van Grl moeten gaan. Hier op Kreta hebben ze meer van dat jengelmuziek ;)

Veel plezier alvast: dan ga je toch gewoon naar zo'n lyra-avond? Veel leuker!

• Daniel

Alsjeblief geen jengelmuziek, daar kan ik echt van balen. En dat is nu niet de bedoeling van een vakantie. Dat zo’n lyra-avond best leuk kan zijn daar kan ik best inkomen. Maar leuker dan rembetika?

Ik heb hier heel wat rembetika in huis en kan daar volledig in opgaan. Daaerentegn heb ik deze week Kretenzische muziek voor de eerste maal beluisterd en ben er toch niet helemaal weg van. (ofwel had ik de verkeerde te pakken). Met rembetika is het ook zo dat sommige niet aan te horen is. Ze geven zich uit voor rembetika artiesten maar eigenlijk is het gewoon laika (wat soms wel eens kan meevallen), maar meestal is dat wat ik noem “nepmuziek”.

Er moet daar in die periode toch ergens een concert (of bar/café) zijn waar ze rembetika zullen spelen?

Ben nu aan het luisteren naar Marika Ninou’s album - Sto Kosmo Ton Megalon, gewoonweg prachtig…!

Daniel

• GvE

Beste Daniel,

Plaats je vraag eens op: grieksemuziek.startpagina.nl/prikbord

Heb daar even gelezen en rebetika ingevoerd bij zoekfunctie en daar zitten nog al wat liefhebbers van rebetika en Griekenland.

Daar zit vast wel iemand tussen die jou verder kan helpen.

Succes!

M.v.g.

Gerry

• Petros

Als je echte rembetika wilt horen, dan zit je volgens mij, helaas, dit jaar op het verkeerde eiland. Afgelopen jaar zijn wij met vakantie geweest op Kythira, het kleine eiland tussen de Pelops en Kreta en in het dorpje Plateia Ammos is iedere zaterdagavond originele rembetikamuziek te horen, gespeeld door de eigenaar van restaurant Barkoula himself op bouzouki en de lokale hartchirurg op gitaar. Dit vissersplaatsje ligt helemaal aan de noordpunt van het eiland. Waar het restaurant ligt is niet te missen, want er staat met grote letters op het pand “Rembetika” en “Laika” geschilderd in fraaie letters.

Dus volgend jaar misschien maar een vakantie naar Kythira boeken ? Is een geweldig eiland met zeer vriendelijke bevolking, veel te zien en een zeer mooi wandeleiland.

In ieder geval een prettige vakantie op Kreta. Is ook mooi, vooral “The Wonderful West”.

Groeten

Petros (die nog 10 weken moet wachten (sic!))

• chris

Pardon? Lura/ jengelmuziek? Het is muziek, recht uit het hart. Je moet er echter wel aan wennen om de structuren in deze muziek te leren waarderen Ga er toch mar eens heen. Ontroerend te zien hoe zelfs oude mannen hun dand doen en soms verd. hoog kunnen springen.

in de winter zijn er bijv. in Rethymnon verschillende taverna's waar elke avond rebetika wordt gespeeld .

Op youtube is overiugens veel rebitika en kretamuziek te vinden.

• Natassa

Ik krijg een beetje triest gevoel als iemand die daar woont, dit jengel muziek vindt, het is al zo oud en het hoort bij de cultuur. Dus Nikos Xilouris is voor jou dus ook jengelmuziek??

Er zijn er heel wat die buiten Kreta geroemd worden door deze muziek!

Kinderen krijgen les in het bespelen van de lyra of laouto en met name de lyra is moeilijk te bespelen. Ik hoop dat deze muziekvorm nooit gaat verdwijnen!

• Daniel

Mijn uitlating wat betreft jenglemuziek slaat dus niet op Kretenzische muziek. Maar wel op moderne house en dat soort lawaai. Toestanden die men in elke toeristische badplaats vindt. Ik houd van goede muziek in de eerste plaats (Afro-Amerikaanse blues), en dan rembetika. Maar ik sluit absoluut mijn oren niet of voor bijvoorbeeld Kretenzische muziek. Het is alleen dat ik er niet mee vertrouwd ben….!

Wat ik raar vind is dat er in de zomer bijvoorbeeld in Rethymnon geen rembetika zou te beleven zijn. Maar jullie zullen het wel beter weten, ik ben er nog nooit geweest.

Enfin, volgend jaar trek ik er op uit met de motorhome maar dan wel het vaste land. Ik heb dus ruim een jaar de tijd om tegen dan alles uit te pluizen.

Daniel