Hoi,
Ik zit in groep 8 en heb mijn werkstuk over Kreta gedaan, omdat ik Kreta ook zo leuk vind.
De plaatjes/fofo's kon ik niet op het prikbord krijgen maar ik had ze wel in mijn werkstuk.
Ik had een goed voor dit werkstuk
Inhoud:
• Blz. 1 Inhoud
• Blz. 2 Inleiding
• Blz. 3 en 4 Over Kreta
• Blz. 5, 6, 7 en 8 Provincies
• Blz. 9 en 10 Het eten
• Blz. 11 en 12 Het weer
• Blz. 13 en 14 De kloven
• Blz. 15 De taal
• Blz. 16 Nawoord en bronvermelding
Inleiding
Ik doe mijn werkstuk over Kreta omdat ik er heen ga op vakantie en er meer over wil weten.
En omdat het er erg mooi en leuk is.
Ik hoop dat het een mooi werkstuk is geworden.
Over Kreta
Kreta is een eiland wat bij Griekenland hoort en het ligt in de Middellandse Zee. Het eiland is 250 km lang en hij is 60km breed. Het is het grootste Griekse eiland. Kreta ligt 300 kilometer van Afrika en het ligt 100 kilometer van het Griekse vasteland.
Kreta betekent: Krijt.
In de zomer is de temperatuur boven de 30 graden en in de winter is het ongeveer 18 graden.
Er zijn veel hoge bergen op Kreta. De hoogste berg is ongeveer 2500 meter, dat is de berg Idi. Op het topje van die berg is bijna altijd sneeuw te zien. Die bergtop heet Psilorítis en is vanaf alle kanten van Kreta te zien.
Er zijn miljoenen olijfbomen op Kreta. Ook groeien er sinaasappels, mandarijnen, citroenen en druiven op Kreta.
Van de druiven wordt lekkere Griekse wijn gemaakt.
Er wonen ongeveer 600.000 mensen op Kreta. De meeste mensen op Kreta zijn meestal boer of visser, maar ze verdienen ook hun geld door het toerisme. In de zomer zijn er veel toeristen: Nederlanders, Duitsers, Belgen, Engelsen, Italianen en Fransen. De toeristen komen in april en gaan eind oktober weer naar huis.
De mensen van Kreta houden veel van muziek en dansen. Er wordt op Kreta veel gespeeld op een soort kleine viool, die heet lyra. Er wordt op Kreta heel veel gedanst, bijna alle kinderen leren volksdansen. Er zijn veel volksdansgroepen die dragen mooie klederdracht.
Kruiden kun je in de bergen vinden, bijvoorbeeld salie, marjolein, tijm en dragon. De meeste bossen op Kreta zijn verdwenen. Er werden veel bossen gekapt voor het bouwen van schepen en ook de geiten hebben veel kaal gevreten.
Van tijm word veel honing gemaakt.
Provincies:
Er zijn 4 provincies op Kreta:
Chania, Rethymnon, Heraklion en Lasithi.
Provincie Heraklion: (Iraklion) In het Grieks Ηράκλειο
De hoofdstad van Kreta is Heraklion. In het Grieks zeg je Iraklion.
Er wonen 292.000 inwoners en ligt aan de noordkust van het Kreta. Heraklion heeft nog een 3.5 km lange stadsmuur en een burcht uit de Venetiaanse tijd.
Ook is er een vliegveld en een haven in Heraklion.
Heraklion is de grootste stad van Kreta.
Provincie Rethymnon: In het Grieks Ρεθύμνου
In de provincie Rethymnon wonen ongeveer 82.000 inwoners. De hoofdstad van de provincie is Rethymnon.
De oude stad van Rethymnon bestaat uit super veel straatjes en steegjes, waar gezellige restaurantjes en leuke Griekse winkeltjes zijn. Er zijn gebouwen uit de 16e eeuw.
Rethymnon heeft net als Heraklion nog een burcht uit de Ventiaanse tijd. Die Burcht heet: Fortezza.
Er is een lang en breed strand en een gezellige boulevard
Provincie Chania: (Hania) in het Grieks Χανίων
Het ligt helemaal in het westen van Kreta en ligt aan een mooie baai. De hoofdstad van de provincie is de stad Chania.
Het is na Heraklion de grootste stad van Kreta.
Er wonen ongeveer 150.000 inwoners. Net als Rethymnon heeft Chania ook smalle straatjes en steegjes
Aan de haven langs de boulevard staan nog grote Venetiaanse huizen.
Stranden zijn er zat te vinden in de buurt van de stad Chania.
Chania heeft een militair vliegveld, hier landen wij als we op vakantie gaan. We mogen dan geen foto’s maken op het vliegveld.
De provincie Lassithi: In het Grieks Λασιθίου
Dit is de provincie die helemaal in het oosten van Kreta ligt.
De hoofdstad is de stad Agios Nikolaos.
Er wonen 76.000 inwoners in de provincie Lassithi.
Agios Nikolaos is een toeristenplaats met in de zomer heel veel restaurants, hotels, bars en winkels. In de winter is bijna alles gesloten. Het ligt aan een haven.
De naam Agios Nikolaos betekent Sint Nikolaas, of Heilige Nikolaas. Dit is de beschermheilige van de vissers.
Het ontbijt:
De Grieken ontbijten niet maar drinken alleen een kop koffie. Als je op vakantie bent krijg je in het hotel wel een ontbijt maar dat is anders dan bij ons.
Het middageten:
De Grieken eten tussen de middag bijna hetzelfde als ’s avonds, alleen wat minder. Ze eten ’s middags ongeveer om 2 uur.
Het avondeten:
De Grieken eten pas ’s avonds om 9 uur. Ze eten dan een voorgerecht en een toetje.
Voorgerecht:
*zatziki met brood dat is gemaakt van knoflook, yoghurt en uien.
*tomaten en komkommer salade.
Hoofdgerecht:
Dat is meestal van schapenvlees want op Kreta heb je geen koeien omdat er zoveel bergen zijn.
*giros, dat zijn reepjes vlees het lijkt wel wat op shoarma.
*souvlaki, dat is een spies van kippen of schapenvlees.
Ik vind zelf kippen souvlaki het lekkerst, daar zit dan ook tomaat, komkommer en patat bij.
*vis, inktvis,garnalen en zwaardvis
Nagerecht:
*Griekse yoghurt met honing
Verder drinken ze wijn of water bij het eten.
Als wij in een restaurant waren kregen we op het eind een ouzo (oezo). Ik vind het stinken. Maar alleen volwassenen krijgen dat.
Het weer
De zomer begint in april en duurt tot eind oktober.
Het kan in de zomer erg warm worden. Ook zijn er vaak middagtemperaturen van 40 graden in de schaduw.
Op Kreta schijnt de zon 300 dagen per jaar.
Er zijn regelmatig hitte golven op Kreta in juli en augustus.
De warmste maanden zijn juli en augustus. In deze maanden is het vaak te warm om wat te gaan doen. De temperatuur is dan heel goed voor een strandvakantie.
In de winter is het vaak niet kouder dan 10 graden.
Soms valt er wat sneeuw wat blijft liggen, maar op de toppen van de bergen ligt wel vaak sneeuw.
Regen op Kreta
In Nederland regent het vaak een hele dag. Op Kreta zijn er vaak alleen maar buien en daarna is het weer erg mooi weer.
Maand Gemiddelde
dagtemp.
in °C Gemiddelde
nachttemp.
in °C Zonuren
per dag Dagen neerslag
per maand Temp. zeewater
in °C
Januari 15 9 3 11 16
Februari 16 9 5 8 15
Maart 17 10 7 8 17
April 20 12 8 4 18
Mei 24 15 10 2 19
Juni 27 19 12 1 22
Juli 29 22 13 0 24
Augustus 28 22 12 0 25
September 26 19 10 2 24
Oktober 23 16 6 5 23
November 20 13 5 6 20
December 17 11 4 10 17
Dit is de klimaat tabel van Kreta.
De kloven
Er zijn veel kloven op Kreta er is
*De Samaria kloof
*De Imbros kloof,
en er zij er nog een paar maar die zijn niet zo bekend.
De Samaria kloof
De Samaria kloof is de langste kloof van Europa en begint bij de Omalos hoogvlakte en stopt in het plaatsje Agia Roumeli.
De kloof is ontstaan door een rivier.
Je moet aan het begin van de kloof een kaartje kopen en bij de uitgang van de kloof word je gecontroleerd zo kunnen ze zien of er geen mensen zijn achter gebleven.
De Samaria kloof is 18 km lang. De kloof kun je alleen lopen
van mei tot oktober want als je er anders heen gaat staat het water in de kloof te hoog. Er ligt een riviertje, daar kun je uit drinken. Op sommige plaatsen is de kloof maar vier meter breed met rotsen van 500 meter hoog.
Het smalste stuk heet de IJzeren Poort.
De Imbros Kloof
nu ga ik iets over de Imbros kloof vertellen. De Imbros kloof begint in het plaatsje Imbros en stopt in het plaatsje Comitades. De Imbros kloof is ontstaan door aardverschuivingen.
Hij is niet zo lang als de Samaria kloof maar het is wel de moeite waard. De route is 8 km lang en de kloof is 300 m hoog en sommige stukken zijn 2 m breed.
Ik heb zelf de Imbros kloof gelopen.
Als je die kloof loopt moet je sterke schoenen aan doen.
Het duurde wel 3,5 uur.
Toen we hem liepen was het snik heet.
En je loopt ook nog op stenen en als je verzwikt komt iemand je met de ezel ophalen.
De Taal
Het Grieks is een hele oude taal.
Het word al vanaf de 15de eeuw voor Christus gesproken.
Op Kreta spreken ze Grieks maar sommige mensen kunnen een beetje Engels en Duits.
Grieks is een moeilijke taal om te schrijven en te zeggen.
Het Griekse alfabet heeft 24 tekens.
Dit zijn een paar Griekse woorden
Goede dag :kali mera
Goede middag :kali spera
Goede nacht :kali nichta
Goed :kala
Slecht :kako
Hallo :jassou
Geld :lefta
Tot ziens :adio
Alstublieft :parakalo
Dank u wel :efcharisto
Een :ena
Twee :dio
Drie :tria
Vier :tessera
Vijf :pende
Zes :exi
Zeven :efta
Acht :ochto
Negen :ennea
Tien :dekka
Honderd :ekato
Nawoord en bronvermelding
Ik heb zelf van dit werkstuk veel geleerd.
Het was leuk om het werkstuk te maken.
Bronvermelding: ik heb informatie van internet en uit informatie boekjes van Kreta.
Ik heb foto’s van ons zelf gebruikt en ook plaatjes van Google gehaald.