Karterosravijn

• Andre

Heeft iemand hier misschien enige info over?

• Bart

Misschien heeft onderstaand hier iets mee te maken………!

In het noordwesten van Griekenland ligt het Pindos-gebergte. In de zomer wordt de warmte er gemilderd door de hoogte, geven bomen en bossen schaduw. We volgen hier een origineel, door buitenlanders weinig gelopen traject, door weidse berglandschappen en langs bergdorpen met een unieke, eeuwenoude architectuur. Na een bezoek aan de Meteoren ronden we af met Griekenlands letterlijke ‘hoogtepunt’, de beklimming van de Olymposberg (2917 m), het ruige en ongenaakbare ‘huis van de goden’.

Vanuit Ioannina rijden we het hart van het Pindos-gebergte binnen. In het authentieke dorp Monodendri staan we vóór de monumentale Vikos-canyon, waarin we diep afdalen over een trappenpad. Volgt dan een rustige wandeling langs de rivierbedding tot het dorp Mikro Papingo. Onderweg nodigt een natuurlijk waterbekken ons uit tot een frisse zwempartij. Op dag 4 trekken we naar de berghut van Astraka (1950 m) en maken vandaar een luswandeling naar het prachtig gelegen Drakenmeer, op de top van de Tymfi-berg (2100 m). ‘s Anderendaags dalen we langs de Gamila-piek af naar Tsepelovo.

Bij Vradeto, het hoogste van de 44 typische Zagori-bergdorpen, overschouwen we al wandelend de Vikos-kloof en het prachtige berggebied waar we de vorige dagen doorheen trokken. We dalen af langs de ‘trap van Vradeto’, een zeer oud, in de rotsen uitgehouwen pad. Bij het dorp Kipi verrassen ons de harmonische boogbruggen uit de 17de en 18de eeuw. Op dag 7 gaat het opnieuw de hoogte in: van Tsepelovo naar de Tsouka Rossa-pas, op 2315 m. De flanken van de Megala Litharia en de Karteros, begroeid met alpenweiden en pijnboombossen, leiden ons naar Vrissochori. ’s Anderendaags klimmen we tot de Smolikas-berghut, op 1650 m hoogte, en verder tot het Drakenmeer. Wie wil klimt vandaar met de begeleid(st)er naar de Smolikas-top (2637 m), de 2de hoogste top van Griekenland.

• Ine

Ik snap het verband niet helemaal Bart, jouw info gaat over Zagoria en de Karterosravijn ligt op Kreta bij Heraklion.

• Anouska

Ach…hou toch op met die onzin

• Andre

Ja dat kopt Ine dus Bart bedankt voor de info maar ik kan die van jou niet gebruiken.

Heb jij geen info voor mij Anouska?

• Anouska

Zit je alweer onder mijn naam te prikken? Wat lullig….

• Anouska/Reth

Ik weet niet of je Grieks kunt lezen? De kloof/grot wordt ook wel Neraidospilios genoemd. Misschien dat je met dat woord even kunt googelen.

• Andre

Dank je wel Anouska/Reth,

Ik heb dit gevonden en daar moet ik me eerst maar mee weten te redden;

Voor vandaag raden we een mooie tour naar de ten zuidoosten van Heraklion gelegen regio Episkopi aan. Hier bevindt zich de geïsoleerde Astraki-kloof, een ideale plek voor een prachtige wandeling over smalle veepaden en langs het kabbelende stroompje. U geniet onderweg van de unieke flora en fauna en staat stil bij de fascinerende oude aquaducten en de Neraidospilios grot. Door wijngaarden en valleien vol olijfbomen bereikt u het plaatsje Astraki. Van hieruit kunt u per taxi terugkeren naar het beginpunt. U kunt na een welverdiende pauze in het dorpje natuurlijk ook te voet terug naar uw huurauto. Wandeling (enkele reis) ca. 5 km, ca. 3 uur

Gr Andre

• Arthur

Jou vriend de spijkerbroek de zogenaamde zielige onze piloot henk