Echtpaar

• Andre

Ja, dat echtpaar zal nu wel erg boos achter hun laptopje op hun terras zitten omdat hij op de meest spectaculaire site van nederland rondgaat :?

• Pieter

monique schreef:

> Je foto's zijn prachtig Pieter. Maar zo'n foto van het

> echtpaar had ik niet op internet gezet. Ik woon in een klein

> dorp in Kreta en inderdaad, uiterlijke kenmerken als

> baardgroei bij de dames of bv. een flinke bochel, komen

> hier, in tegenstelling tot west-europese landen nog wel voor.

> Dat je daar dan een foto van maakt. na toestemming te vragen

> , oke. Nu echter, is die foto, zoals Gerrie al opmerkte, door

> iedereen te bekijken , maar daar hebben ze toch geen

> toestemming voor gegeven ? Ook kom ik het woord ‘integer’ in

> dit draadje steeds tegen, De foto zou ‘integer’ zijn etc.

> Hoezo integer ?

Het klopt dat betrokkenen geen toestemming voor plaatsing op internet hebben gegeven. Dat is gewoonweg niet te organiseren, omdat ik de taal niet meester ben, het sowieso wat ingewikkeld is om de betekenis van zo'n plaatsing goed over het voetlicht te krijgen en de spontaniteit van het moment daarna waarschijnlijk helemaal foetsie is. Bovendien plaats ik maar een fractie van mijn (portret)foto's op internet en is het eigenlijk praktisch ondoenlijk om aan iedere geportretteerde toestemming voor zoiets te vragen. Dat zou je als je het echt goed wil doen ook nog eens schriftelijk moeten vastleggen. Voor de goede orde, ik ben maar een amateur.

Maar mijn allerbelangrijkste tegenwerping is dat deze mensen zich niet hoeven te schamen voor hun uiterlijk. Ten eerste omdat ze dit zelf niet doen, ten tweede omdat ik dit ook vind en zij naar mijn mening in het publieke domein dezelfde plaats verdienen als ieder ander. Niet meer, niet minder en uit dien hoofde is er geen enkele reden om te stigmatiseren.

Ik heb de man en vrouw in essentie niet anders gefotografeerd dan anderen van wie ik een portret heb gemaakt. Rechttoe rechtaan, zoals eerder aangegeven niet in een compromiterende houding of situatie. Dat mag je volgens mij integer noemen.

Pieter

• Sophie

Deze discussie is weer zo typisch Nederlands! Wat nou toestemming voor foto op internet? Die mensen weten waarschijnlijk niet eens wat internet is. Ik woon ook in Griekenland en kom gelukkig niet veel in aanraking met vrouwen die een baard hebben…. (vrouwen met een baard noem ik geen dames). Griekse lieve vrouw of niet, het is een uitermate onsmakelijk gezicht. Punt uit. Lijkt me ook erg voor die man als je vrouw enig vrouwelijk kenmerk mist.

• Helga

Nou ja zeg, wat een arrogantie! Die mensen weten niet wat internet is? Denk je nou dat ze achterlijk zijn of zo? En hoezo geen vrouwelijke kenmerken? Het is en blijft een vrouw, in dit geval mét baard. Als ze geld zouden hebben dan ging ze naar de kapsalon om die haren weg te laten halen, net als de Turkse dames hier doen. En als ik die man zo bekijk dan denk ik dat ze het met z'n tweetjes best wel leuk hebben en hij presies weet waar haar vrouwelijke kenmerken zitten hoor!

Dat jij vrouwen met een baard of snor geen vrouwen vindt zegt meer over jou dan over die vrouwen.

Groet Helga

• monique

Dank voor je antwoord. Integer= zonder bijbedoelingen, ik snap het.

• Sophie

“Dat jij vrouwen met een baard of snor geen vrouwen vindt zegt meer over jou dan over die vrouwen.”

Dat klopt!En dat vat ik heel positief op:-)

Ik ken geen (Griekse man) die baardgroei iets vrouwelijks vind en ik woon al heel wat jaren in Griekenland. Over “achterlijk zijn”heb ik het ook niet gehad. Het is mijn mening Helga, dat jij het daar niet mee eens bent, okay. Over het geluk van de twee heb ik het ook al niet gehad misschien zorgt samen in het bezit van een baard zijn wel voor een zeer hechte band.:-) Ik wil het er eigenlijk niet meer over hebben. Fotoos zijn okay Pieter!

• Thomas

Ik moet zeggen dat dit werkelijk mooie foto's zijn.

Volgens mij hebben deze mensen geen zorgen in dat mooie klimaat.

Anders is dat wanneer je hier in Nederland woont en telkens wanneer je de tv aanzet alleen maar allerlei geouweh…. hoort over kleine dingetjes.

Dit maakt het wonen in Nederland er niet leuker op.

Ga zo door met het maken van mooie foto's