Tja Gerry, ik kijk er toch wat anders tegenaan, anders zou ik de foto natuurlijk ook niet geplaatst hebben.
Mevrouw heeft inderdaad geen allerdaags uiterlijk, maar de kwalificatie kermisattractie lijkt me niet op zijn plaats. Ik exploiteer niemand, de mensen op mijn foto's staan er integer op, zoals ze zijn, dus niet in een compromiterende houding of situatie. Ik vraag als het om portretten gaat altijd om toestemming, waarbij ik -toegegeven- niet telkens vermeld waar ik de foto's vervolgens plaats.
Ok, de betreffende foto kan vervelende, onsmakelijke, zelfs perverse reacties uitlokken, wat mijns inziens in de regel meer zegt over degene die reageert. Dat zou wat mij betreft een reden kunnen zijn om enige terughoudend te betrachten bij de verspreiding van foto's van mensen met een wat bijzonder uiterlijk.
Maar de belangrijkste vraag is: Had je de foto zelf niet willen zien, of vind je toch vooral dat hij anderen bespaard moet blijven? Alleen in het eerste geval heb je een punt.
Hoe het ook zij, de Griekse mevrouw en haar man schaamden zich volstrekt niet, aan plaatsvervangende schaamte doe ik zelf niet en dat wil ik eigenlijk maar zo houden.
Pieter