Echtpaar

• Pieter

In een kustplaatsje in het zuiden van Kreta, ik meen dat het Plakias was, kwam ik ze tegen. Ze stonden bij hun huis, gelegen in een tamelijk nauw straatje, meer een steeg eigenlijk. Ik vroeg of ze gefotografeerd wilden worden. Geen enkel probleem, ze gingen er netjes voor zitten. Een bijzonder stel, volstrekt vertrouwd met hun uiterlijk en naar mij toe allervriendelijkst.

http://www.pbase.com/piet01/image/96819710/original

http://www.pbase.com/piet01/image/96831406/original

http://www.pbase.com/piet01/image/96832060/original

Pieter

• Wil

Werd je niet nieuwsgierig naar haar bikinilijn ?

• Berry

Daarom willen alle grieken met baar of snor op hun moeder lijken :)

• GvE

Ja……. Pieter deze mensen zijn zeker volstrekt vertrouwd met hun uiterlijk……

En deze vrouw maakt zich niet druk over haar…….gezichtsbeharing in dit geval….

Ze staat vast niet ieder uur van de dag ijdel te wezen voor de spiegel…..en de woorden laseren,waxen,harsen of pincet zijn voor haar vreemd…….

…………..en ook internet denk ik…..ook al hadden zij er geen enkel probleem mee om voor jou te poseren…….wat zouden ze er van vinden als ze wisten dat ze wereldwijd bekeken kunnen worden??

Het moest me even van het hart….Pieter…..ik geniet enorm van je foto's…….maar deze foto van vrouw doet me een beetje denken aan ‘'’komt dat zien…..komt dat zien…….vrouw met baard……'' de attractie van de kermis…….lang geleden….

Als deze foto in een fotoboek zou staan met geportretteerde mensen…..zou ik er geen enkele moeite mee hebben……..maar nou vind ik het een beetje genant.

Ik kijk graag naar foto's vooral in zwart-wit van oudere mensen……..vaak speken de gelaatsuitdrukkingen boekdelen……met hun bijna perkamentachtige huid en getaande gezichten….

Groet,

Gerry

• Pieter

Tja Gerry, ik kijk er toch wat anders tegenaan, anders zou ik de foto natuurlijk ook niet geplaatst hebben.

Mevrouw heeft inderdaad geen allerdaags uiterlijk, maar de kwalificatie kermisattractie lijkt me niet op zijn plaats. Ik exploiteer niemand, de mensen op mijn foto's staan er integer op, zoals ze zijn, dus niet in een compromiterende houding of situatie. Ik vraag als het om portretten gaat altijd om toestemming, waarbij ik -toegegeven- niet telkens vermeld waar ik de foto's vervolgens plaats.

Ok, de betreffende foto kan vervelende, onsmakelijke, zelfs perverse reacties uitlokken, wat mijns inziens in de regel meer zegt over degene die reageert. Dat zou wat mij betreft een reden kunnen zijn om enige terughoudend te betrachten bij de verspreiding van foto's van mensen met een wat bijzonder uiterlijk.

Maar de belangrijkste vraag is: Had je de foto zelf niet willen zien, of vind je toch vooral dat hij anderen bespaard moet blijven? Alleen in het eerste geval heb je een punt.

Hoe het ook zij, de Griekse mevrouw en haar man schaamden zich volstrekt niet, aan plaatsvervangende schaamte doe ik zelf niet en dat wil ik eigenlijk maar zo houden.

Pieter

• Sophie

Piet, ik vind het zeer correct dat je het echtpaar om toestemming hebt gevraagd, zij hadden er dus geen moeite mee. Wat de vrouwelijke helft van het echtpaar betreft; zo te zien zit ze er helemaal niet mee dat niets vrouwelijks meer in haar te bespeuren is. Jammer dat er vrouwen zijn die het zover laten komen! Brrrrrr….

• muddy

Gerry………..vanwaar……….dat ……….gedoe…….. met ………die ……..puntjes…….?

toch ………..niet…….. om……..de ……….spanning……..van……..een………niets………zeggend……..verhaal……….. te ……..verhogen ??

ik vind de manier van fotograferen van Pieter een verademing om naar te kijken ,mooi en integer.

groet Muddy

• Helga

Waarom heeft niemand het nou over die prachtige man? Zulke lieve “ onschuldige” ogen!

Een man die een levensverhaal kan vertellen en volgens mij een stel die het goed met elkaar hebben.

Ik vind ze prachtig!

Groet Helga

• Tal

Ik vind het werkelijk waar een prachtige foto,…!!

Een verademing op dit Prikbord!

• monique

Je foto's zijn prachtig Pieter. Maar zo'n foto van het echtpaar had ik niet op internet gezet. Ik woon in een klein dorp in Kreta en inderdaad, uiterlijke kenmerken als baardgroei bij de dames of bv. een flinke bochel, komen hier, in tegenstelling tot west-europese landen nog wel voor. Dat je daar dan een foto van maakt. na toestemming te vragen , oke. Nu echter, is die foto, zoals Gerrie al opmerkte, door iedereen te bekijken , maar daar hebben ze toch geen toestemming voor gegeven ? Ook kom ik het woord ‘integer’ in dit draadje steeds tegen, De foto zou ‘integer’ zijn etc. Hoezo integer ?