Spel van licht en schaduw (foto)

• Pieter

Bijgaand een foto, waar ik redelijk tevreden over ben, vanwege de compositie, maar vooral door het grote lichtcontrast, waarmee het dynamisch bereik van de camera als het ware wordt getart. Het ging net, geholpen door in de post processing het maximale uit de pixels te halen. Het is maar de vraag of deze foto op dit prikbord goed tot zijn recht komt. Klik anders eens op de link.

Genomen in Chania, in de wijk Topanas, doch de precieze plek (naam van het straatje) zou ik nog graag weten. Leuk hè, die eenzame duif…

http://www.pbase.com/piet01/image/96473191/original

Pieter

• Harry

Ik verlaat Chania en ben in Arkadi: zeker een bezoek waard vanwege de pracht van het klooster en de geschiedenis hierachter

Dit is een analoge dia: contrastverschil dus niet te overbruggen, je moest veel exacter belichten en de belichtingsruimte op positief film was bijna niet aanwezig.

Een typisch voorbeeld van de overwinnnig, de legio mogelijkheden van de digitale fotografie

• Pieter

Mooie foto, goed gezien. De kloosters en andere religieuze bouwwerken op Kreta zijn dankbare objecten, in verschillende opzichten. Probleem is dat het er zoveel zijn. Het is dan niet altijd de beste keuze om af te gaan op de namen die in de reisgidsjes staan. Minder bekende bouwwerkjes zijn vaak net zo interessant, in ieder geval nog niet verpest door de toeristische aandacht.

Je hebt gelijk, in het huidige digitale tijdperk heb je meer mogelijkheden om contrastrijke foto's te redden. Maar ik heb de techniek nog lang niet onder de knie.

Pieter

• GvE

Om alle kloosters die Kreta rijk is te bezoeken zal ik nog vaak die kant op moeten….heb er tijdens mijn eerste bezoek aan Kreta en wel in The Wonderful West verschillende kunnen bezichtigen….zoals Agia Triada op het schiereiland Akrotiri, de indrukwekkende kloostergebouwen met de prachtig gerenoveerde kerk uit de 17de eeuw moet men zonder meer bezoeken.

Verder in noordelijke richting staat het Gouverneto-klooster(gesloten in de middaguren toen wij er waren)

Een wandeling voert naar het verlaten Katholiko-klooster en naar de grot van de Panagia Arkouditissa, gewijd aan de Maagd Maria.

Halverwege naar het klooster passeer je het ‘'berenhol’', een druipsteengrot met een kleine Mariakapel aan de ingang.

Volg je de kloof naar het noorden nog verder bereik je de stenige kust met prachtig uitzicht over de baai

Toen ik deze foto maakte was ik niet bezig met het spel van licht en schaduw op de gevoelige plaat vast te leggen…..was al blij als ik m'n pas nieuwe camera stil kon houden…

………..Maar heb er wel veel plezier in….en stel niet zo'n hoge eisen aan mezelf ;-)

Dan kan jij wel schrijven Pieter dat je de techniek nog lang niet onder de knie hebt….maar ik geniet toch al dagen van je prachtige foto's en val van de ene verbazing in de andere….

Van Harry ken ik al veel geweldig fotografisch werk, o.a. op Kreta.

…………….en zie wel….als ik jullie foto's bekijk…..dat ik de gene ben die nog veel moet leren!!

Nog veel plezier met jullie fotografie!

en laat me meegenieten…..

Gerry

• Pieter

GvE schreef:

> Toen ik deze foto maakte was ik niet bezig met het spel van

> licht en schaduw op de gevoelige plaat vast te leggen…..was

> al blij als ik m'n pas nieuwe camera stil kon houden…

Goed verhaal over dat klooster, leuk te lezen. Bij het volgende bezoek aan Kreta (maar dat zal nog wel even duren) staat hij op mijn lijstje.

Met die foto van jou is weinig mis hoor! Je zou misschien willen dat die witte vlakken op de grond wat minder uitgebeten zijn, maar dat is een verdraaid lastige zaak. Lukt haast niet met één opname. Er is een techniek, genaamd HDR, waarmee je zo'n probleem te lijf kunt gaan. Drie tot zeven opnamen maken met verschillende belichtingstijden en die daarna op een bepaalde manier samenvoegen. Nogal ingewikkeld, succes niet altijd verzekerd en bij de opname heb je eigenlijk een statief nodig. Zelf heb ik nogal een hekel aan het zeulen met zo'n ding, dus die laat ik dan ook vrijwel altijd thuis.

Pieter

• Harry

Steevast in m'n rugzak: een klein statief, tafelstatiefje !!

Weegt niks, kost (bijna) niks en is de reddende engel

Zeker met beschikbaar licht fotografie (lange sluitertijden) een onmisbaar hulpmiddel

Heb het ook veel gebruikt, als de flits niet mocht (kerk, klooster, tempel)

• Pieter

Harry schreef:

> Steevast in m'n rugzak: een klein statief, tafelstatiefje !!

> Weegt niks, kost (bijna) niks en is de reddende engel

> Zeker met beschikbaar licht fotografie (lange sluitertijden)

> een onmisbaar hulpmiddel

> Heb het ook veel gebruikt, als de flits niet mocht (kerk,

> klooster, tempel)

Yep, dat is de oplossing. Eh….soms.

Pieter

• bas

prachtige foto's van een prachtige stad