Paulus

  • Freek

    Zeg ik vroeg me af: Zijn er ook nog resten te vinden van de reizen van de apostel Paulus, die ook op kreta kwam. Misschien is er wel een kerk ofzo te bezichtigen. Weet iemand meer??????

  • Isa

    Dag Freek,

    Ik ben het niet 100 % zeker, maar ik denk dat het kerkje dat in Kali Limenes op de hoogte gebouwd is, opgedragen is aan de apostel Paulus.

    ('k heb wel een foto van het kerkje, maar niet van het opschrift ervan - ik zal later eens kijken of ik de foto kan plaatsen, want dat heb ik op een forum nog nooit gedaan)

    Kali Limenes ('Goede Haven' cfr Handelingen 27) is de plaats waar Paulus op weg naar Rome, omwille van storm,aan land gekomen is op Kreta. (de haven waar de antieke stad Lasea gelegen was)

    Hoewel de plek nu totaal niet toeristisch is, en in de meeste reisgidsen ofwel niet vermeld is, ofwel als onaantrekkelijk (omdat de haven nu vooral door olietanklers gebuikt wordt) beschreven wordt. straalt ze voor ons toch een bepaalde rust uit.

    Als je achter het strand oostwaarts omhoog klimt kom op op de hoogte op een vlak terrein waar een kerkje gebouwd is.

    Verder is er wel meer te vinden van Titus, leerling van Paulus die er door hem achtergelaten werd en benoemd werd tot eerste bisschop van Kreta.

    In Gortys zie je de ruines van de Titusbasiliek, die ongeveer in de 6e eeuw gebouwd werd ter nagedachtenis van Titus.

  • Wilma

    Hi Isa,

    Als je een foto of plaatje wil plaatsen is hier een aanwijzing hoe je dat kan doen

    Succes.

    http://www.tinypic.com/

    Dit is de handleiding:

    Ga naar : www.tinypic.com/

    Zoek met “bladeren ” de foto die je wil plaatsen.

    Klik op “upload”.

    Nu even wachten tot de foto ge-upload is.

    De hele regel die nu in het scherm achter “HTML” verschijnt kopieer je en plak je in je bericht op de prikpagina.

    Klaar !

  • Isa

    Dit zou het kerkje op de hoogte in Kali Limenes moeten zijn.

    Als er niets te zien is, mijn excuses, maar ik ben een leek in foto's plaatsen.

  • Isa

    Wilma, bedankt voor de tip !

  • Isa

    Dit is een zicht vanop de hoogte in het oostelijk deel van Kali Limenes genomen.

    Er is vooral rust, en aan die kant heb je geen last van het ‘lelijke zicht’ op de olietankers.

    Dit is het zicht dat je bij het naderen van Kali Limenes hebt op de olietankers.

    Nog een vooraanzicht van het kerkje.

    De Titusbasiliek in Gortyn.

    En de Tituskerk in Heraklion.

  • Isa

    Sorry, op de plaatsen waar ik ‘oostelijk deel van Kali Limenes’ schrijf bedoel ik westselijk deel.

  • Wilma

    Leuk hoor , je hebt de smaak te pakken;) Mooie foto's!

  • Ella

    Hoi Isa,

    Wat een mooie foto's!

    Als je net als Harry, Gerrie, Arthur, Henk en anderen het leuk vind om mooie foto's te plaatsten dan maak je daar veel bezoekers blij mee.

    Bedankt voor de info!!

    Gr Ella

  • GvE

    Op zoek naar Paulus kwam ik deze foto tegen

    Kerkje wat opgedragen is aan Apostel Paulus

    Manaria Listaros

    vanuit Lentas naar Gortys

    Heb foto even geleend uit de fotoreportage van Aschwin…..

    ………….die ik in elk geval erg mis op dit Pb…… lang niet gelezen… met zijn altijd boeiende informatie en mooie foto's in het verleden.