kapper

  • Isa

    Hallo,

    1) Misschien een beetje een stomme vraag, maar wij vertrekken 1 mei naar Kreta,

    en omdat de gewone kapster van mijn man in verlof is, zou hij graag de eerste dagen in Kreta naar een lokale kapper gaan.

    Kent iemand in Chania of Paleochora of de weg ertussen, een typische lokale ‘ouderwetse’ herenkapper (eventueel in één of ander dorpje) (dus niet de moderne kapperszaken die je inderdaad ook op Kreta overal tegenkomt) ?

    2) Nog een praktisch vraagje hierbij:

    Κούρεμα = bedoelt men hiermee het knippen of de brushing (blazen)?

    Of met andere woorden: Hoe vraag je in het grieks om je haar te laten knippen?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord(en) !

  • ://people.zeelandnet.nl/cpmosa

    De lokale mannen en vrouwen gaan niet naar de “grote” std om te knippen.

    Dat wordt handen en voetenwerk.

  • Sytze Vliegen

    Ochhh wat erg dit!!!!

    Gaat het dan echt niet ophouden hier die onzin ????

    De Kapper???????

  • Isa

    Sytze Vliegen schreef:

    >

    > Ochhh wat erg dit!!!!

    >

    > Gaat het dan echt niet ophouden hier die onzin ????

    >

    > De Kapper???????

    Bedankt voor uw antwoord, meneer of mevrouw Vliegen,…………..

    Maar wees gerust, ik zal nooit meer iets vragen op dit forum.

    Gelukkig is het overgrote deel van de Kretenzers, die we de voorbije jaren mochten ontmoeten, veel vriendelijker en beleefder, anders zagen ze er ons niet meer.

  • Xander

    Tja, je krijgt weinig antwoorden.

    Ligt er misschien aan dat maar weinig mensen wanneer ze op vakantie gaan naar de kapper willen gaan.

    Ik de buurt waar jij naar de kapper wil gaan zou ik er werkelijk geen eentje weten te vinden. Hoewel ik vaak genoeg langs een kapper kom als we ergens wandelen. Maar omdat ik een kapper wanneer ik op vakantie ben niet interessant vind, onthoud ik ook niet waar ze zitten.

  • René

    inderdaad een wat vreemde vraag; als je op 1 mei naar Kreta gaat, kun je dan tussen 18 april en 1 mei in heel België geen kapper vinden omdat net die ene van jou in verlof is??? Kom dan naar Nederland, daar weet ik er nog wel een paar, dan hoef je op vakantie op Kreta niet naar een kapper te zoeken.

  • Gradus

    Die vliegen is ook geen griek maar meer een oude ………. nederlander. Helaas weten die griekenland ook te vinden en dan overal over te klagen

  • Ella

    Waarom word er op zo’n vraag nou zo lullig gereageerd door sommigen?

    Ik vind het helemaal geen rare vraag!

    “Weet iemand een ouderwetse barbier in de buurt van Chania/ Paleochora en hoe vraag je hem je haar te knippen en je te scheren”

    Een bezoekje aan een echte ouderwetse Kretenzer barbier is hartstikke leuk en ze knippen met een precisie waar de moderne “hairstylisten” vaak nog een puntje aan kunnen zuigen.

    Er word druk ontsmet met alcohol (nee da’s niet te drinken!!) en gepoederd en ouderwetse brillantine gesmeerd als je dat wilt natuurlijk.

    Scheren gebeurt nog met kwast en scheerzeep en zo’n echt scheermes.

    Ze zijn er nog, de echte barbiers Isa.

    Ik hoop tenminste dat je dit nog leest en je niet hebt laten ontmoedigen.

    Wat betreft een Griekse vertaling had ik wel een bijdrage verwacht van de enige echte Griek op dit PB, Denim!

    Maar die heeft het waarschijnlijk te druk met foto’s maken van zijn eiland..;>)

    Isa, ik kan je niet aan een adres of naam helpen omdat ik in het oosten woon maar als je in de dorpjes vraagt naar “o koureas” (klemtoon op de e) dan helpen ze je zo op weg naar de plaatselijke barbier.

    Koureas is barbier, kommotis is kapper (dus de moderne kapper)

    Kourema is knippen en Xirisma is scheren.

    Zo simpel is het en ik wens jullie ontzettend veel plezier op Kreta tijdens jullie vakantie!

    Groetjes, Ella

  • Wim

    Je vergeet nog de hoofd,nek en schouder massage.Groetjes,Wim.

  • Ella

    Ook dat hoort erbij Wim..!

    En je hoeft er niet eens om te vragen.

    Spreek twee woorden Grieks en laat je waardering blijken en dan ben je in de wereld van het echte Kreta!

    Een ouderwetse lokale barbier, glaasje raki erbij en proberen te communiceren met de lokale bevolking!

    Ik denk dat ze onder de indruk zijn van die snor van je!!!

    Groet, Ella