Kleine Sarakina

  • Sjoerd en Antje

    Wij gaan binnenkort naar Kreta en wij lopen graag door een kloof. Helaas is het zo dat Antje na een bestraling en chemokuur een zeer slechte conditie heeft. Is de kleine Sarakina goed te lopen? Is dit vermoeiend? Kan deze ook in mei gelopen worden? Moeten we aan het einde van de kloof weer teruglopen of kunnen we ook een bus pakken naar het beginpunt? Hoe lang is het lopen?

    Als iemand een andere kloof weet in de regio AgiosNikolaos-Heraklion-Matala-Ierapetra die niet al te vermoeiend is, horen wij dat graag!

  • kriti

    Persoonlijk ken ik de kleine Sarakina niet, maar wat voor elke kloof geldt is dat je toch wel over een redelijke conditie moet beschikken. 2 uur lopen in een kloof is nou niet bepaald hetzelfde als 2 uur lopen door het bos in Nederland…. Daarbij komen de temperaturen die in mei toch al behoorlijk warm kunnen zijn.

    Als u zelf al zegt over een zeer slechte conditie te beschikken kunt u misschien beter ter plaatse kijken of er een kortere, gemakkelijkere wandeling mogelijk is (ik woon aan de westkant en ken het wandelgebied aan de oostkant eerlijk gezegd niet)

  • GvE

    Wat voor de een een makkie is…..daar kan een ander als een berg tegenop zien…ook in goede gezondheid….

    Als jij zelf al schrijft Sjoerd dat Antje een zeer slechte conditie heeft….mag en kan een kenner van de Kleine Sarakina kloof dan wel inschatten of het voor Antje wel of niet te zwaar zal zijn?

    En dan zal het nog van dag tot dag verschillen hoe zij zich voeld en zal het ook op Kreta afwachten zijn of haar energie toerijkend is om een kloof te lopen.

    Waarom ga jij niet eerst alleen de kloof lopen…..en kijken van hoe en wat….en zo kan je daarna uit eigen ervaring beter inschatten of het voor Antje te doen is…

    Tijdens onze voorbereidingen naar West-Kreta vorig jaar heeft mijn man ook in dubio gestaan…of hij met zijn conditie na een operatie wel of niet de Imbroskloof zou kunnen lopen….

    Hij is de uitdaging aangegaan samen met Harry van dit pb die wel een dosis ervaring heeft met lopen en klimmen in kloven en bergachtige gebieden…..dus hij had een goede gids aan zijn zijde die aanwijzingen kon geven.

    Hij heeft zelf de beslissing genomen om de kloof te lopen.

    En heeft het gehaald……een ervaring rijker….een overwinning voor hem….en ik vind het een hele prestatie….en ben trots op hem.

    Ik hoop dat jullie samen gaan genieten op dat mooie eiland en Sarakinakloof lopen of niet…..er zijn vast nog veel meer mooie wandelingen te bedenken….en een volgende vakantie zit het er misschien wel in….

    Sto Kalo!!

    en fijne vakantie gewenst.

    Gerry

  • Ivan

    Hoi Sjoerd en Antje,

    Misschien bedoelen jullie wel de kleine Samaria (lazy way)..want de kleine Sarakina ken ik ook niet.

    The Lazy way is ok en je kan zo ver wandelen als je wil.

    Deze kan je boeken bij iedere touroperator of travel agency.

    Roumeli is trouwens ook leuk om er te vertoeven, te zwemmen etc…

    Alleen de bootreis van sfakia tot roumeli is reeds de moeite waard.

    Leuke vakantie gewenst !!

    Ivan

  • GvE

    Heb ff gegoogled

    www.bergwandelen.be/kretasarakina

    www.voetstappen.nl/buitenland/griekenland/kreta/kretawand

  • argos

    De kleine Sarakina tocht staat wel op internet beschreven. De grote is best wel pittig. Mijn schoen ging stuk, dus ben ik terug gegaan. Waarom niet ergens gewoon een berg op klauteren ? Bijvoorbeeld tussen Kritsa en Kroustas. Je hebt dan ook mooie vergezichten, denk daarbij aan Mirabello. Soms kun je het beste op geitenpaden lopen, is wat makkelijker. Na een chemokuur is je weerstand lager en kost alles je veel meer energie. Moeten jullie voorlopig toch maar rekening mee houden. Gewoon wandelen op Kreta is ook mooi! Zijn jullie al eens in de buurt van Sitia geweest? Vooral Russa Eklissia is een leuke plaats. Als je het dorp in komt, kun je 2 kanten op wandelen. Vandaar heb je mooie vergezichten. In de Taverne kun je lekker eten en er is ook een kleine kafenion.

    Veel gezondheid en wandelplezier toegewenst!

  • Wilma

    Mischien ook even leuk om naar te kijken .

    http://nl.youtube.com/results?search_query=Samariakloof&search_type=

    http://www.grieksegids.nl/kreta/samaria.htm