Manolis in Zenia

  • Martine Prest

    Afgelopen oktober ben ik eindelijk bij Manolis geweest. Ik had jaren geleden een foto van hem gezien in het schitterende panoramaboek van George Meis. Toen ik deze keer hoorde hoe oud Manolis is, is het een wonder dat de man nog leeft. Hij is 102 jaar oud en zijn vrouw is dik in de 90. Ze wonen in Zenia. Hij maakt, zelfs nu nog met de hand en eenvoudig gereedschap, houten lepels. Ik heb een soort van slabestek bij hem gekocht. Ze kostten € 6,– per stuk, maar dat was mij het geld meer dan waard. Ik was zo blij dat ik hem eindelijk een keer ontmoet heb.

    Wie is ook een keer bij Manolis geweest?

  • Harry

    Goed in beeld gezet !!!!!

    Prachtige kop en gestoken scherpte.

  • Martine Prest

    Ja, trotse griek in hart en nieren. Maar ook heel aandoenlijk, met dat plukje pluis (z'n haar) dat nog net boven zijn band om het hoofd komt uitzetten.

  • Anita

    Hoi Martine,

    wij zijn afgelopen jaar alweer bij hem of beter zijn vrouw geweest (hij lag te slapen).

    Wij hadden nog spatels nodig die wij dus gingen kopen.

    Wonder boven wonder herkende zijn vrouw ons en vroeg, of die andere al stuk waren (wat natuurlijk niet kon).

    Ons antwoord was natuurlijk NEE, maar onze schoondochtes wilden ook deze spatels.

    Zij vertrok naar binnen en kwam met een doos vol koekjes naar buiten die wij aan de meiden moesten geven.

    Dat is dus Kreta.

    groetjes,

    Anita

  • Anouska

    Ik loop al heel wat jaren rond op Kreta maar van Zenia heb ik echt nog nooit gehoord. Waar ligt dit? Zeker ergens in het oosten?

  • Martine Prest

    Ja, het ligt tussen het Lassithi plateau en Neapoli in. Mooie kronkelende weg met heel veel schattige dorpjes, waar lokale produkten verkocht worden.

  • Arthur

    Martine prachtige foto wij hebben Manolis 15 jaar geleden al eens ontmoet samen met Stathis (is ook nog ergens familie),kijk eens naar zijn handen en zijn vingers op de foto hoe ze gevormd zijn na een leven lang werken, dit zie je toch 1000 keer liever dan dat gezwam uit Rethimnon

  • Anouska

    Gezwam uit Rethymno? Pardon? Zo'n 60% van de Nederlanders die hier prikt en op Kreta woont, woont in of rond Rethymno….omdat Denim nu toevallig de boel aan het opstoken is? Kom op zeg Arthur…

    of gaan we nu alweer zeggen dat ik Denim ben? Berry, Dik, en al die anderen die de laatste tijd prikken vanuit Rethymno…, het is echt niet zo dat alleen Denim uit Rethymno komt hoor. En trouwens, oorspronkelijk komt ie uit Heraklion, toch Denim? ;)

  • Kreta onderzoeker

    Sorry maar heb jij iets verkeerds gedaan in Rethymnon vorig jaar dat je onder een

    andere naam schrijft, Janneke?

  • Anouska

    Ik ben Janneke niet maar ken haar wel. Trouwens, daar had Denim vorig jaar toch nog een heel verhaal over, over dat drankje toen ie naar de wc ging?