1001 vragen...

  • Jose

    Beste prikkers,

    Jullie weten altijd zoveel dus hier mijn vragen:

    Wij hebben recentelijk een vakantiehuis gekocht in de buurt van Ierapetra. We moeten nu van alles gaan aanschaffen m.b.t. de inboedel en inrichting. Dit varieert van keukenspullen en keukenapparatuur tot bedden, kasten, electrische apparatuur enz. enz. maar ook bijv. een “portable” zwembad. We hebben er bewust voor gekozen dit niet in NL te kopen en te verschepen maar lokaal aan te schaffen. Ik heb me laten vertellen dat er een Makro is in de buurt van Heraklion, is deze met een Nederlandse makropas toegankelijk? Is dit als winkel aan te raden voor al deze spullen of weten jullie betere en betaalbare leveranciers in de buurt? (Het moet natuurlijk ook nog op de plaats van bestemming zien te komen…).

    Daarnaast zoeken we een tweedehands (of weet ik hoeveelste ;-)) quad, tegen een betaalbare prijs.

    Ook willen we graag weten tot wie we ons het beste kunnen wenden voor levering van een schotel (en hoe we NL tv kunnen ontvangen) en aansluiting van ADSL (heb begrepen dat dat in onze omgeving beschikbaar is).

    Kortom, allerlei vragen waar we jullie hulp voor inroepen. Wie kan ons helpen???

    En wellicht hebben jullie nog andere tips voor ons?

    Alvast heel hartelijk dank!

  • Henk

    Hallo Jose,

    Even in volgorde;

    1. Voor de meubels heb je hier mogelijkheden voldoende, ook in prijs,

    2. En ja, met je Nederlandse Macro pas kan je hier een dag-pas aanvragen,

    3. Nederlandse TV is mogelijk door in Nederland een Canal Digitaal een abonnement te nemen op een Nederlands (familie) adres. Vervolgens neem je de kaart hier mee naar toe en je hebt TV. Je hebt wel een flinke schotel nodig om de Astra satelliet op te pikken. Wij hebben hier in Chania een heel goed adres voor dit soort zaken,

    4. ADSL hebben wij via Ote en dat bevalt goed. Geen wereldsnelheden, maar ruim voldoende voor het normale werk.

    Succes,

    Henk

  • Xander

    Ik heb ook bewust geen mauels, elctrische apparaten, gereedschap, etc uit NL meegenomen. Alles heb ik op Kreta gekocht.

    Wat meubels betreft ben ik naar de vele (lokale) meubelmakers gegaan. Helemaal goed. Je zoekt bijvoorbeeld een bed uit dat een beetje lijkt op wat je wilt hebben, en bespreekt dan de dingen die je allemaal anders wilt aan dat bed. Allemaal geen probleem, het wordt gewoon zo voor je gemaakt. Dat kost doorgaans ook niets meer dan het ‘standaard’ bed.

    Zo heb ik tafels helemaal op de afmetingen laten maken die ik wilde. Meestal heb ik de spullen met een weekje thuis bezorgd.

    En voor de prijs hoef je het niet te laten. Die is meestal overigens ook nog ‘bespreekbaar’.

    Ik heb dit tot nu toe zo met drie verschillende meubelmakers gedaan, en altijd tot volle tevredenheid.

    Net zoals Henk zit ik in ‘the beautiful west’, dus adressen doorgeven heeft in dit geval geen zin. Gewoon even op zoek gaan en/of wat rondvragen.

    Een Ikea hoeft voor mij niet op Kreta te komen, als je alles toch volgens je eigen voorstellingen kan laten maken.

    En, in tegenstelling tot Ikea, gebruiken de meubelmakers op Kreta vaak nog echt hout in plaats van gefineerd spaanplaat en dergelijke.

    Electrische apparaten koop ik meestal bij de kleine zaakjes in Rethymnon en Chania of in een van de dorpjes in de buurt. Niet duurder dan bij de grote jongens, en ze komen alles keurig thuis afleveren en installeren. En garantie is geen enkel probleem. Als er wat is komen ze gewoon even langs.

    Ook de airco's heb ik door een plaatselijke laten installeren. Perfecte apparatuur (Toshiba) en installatie, en voor een prijs waar de grote jongens niet tegenop kunnen. En niks rommel achterlaten. Alles hebben ze opgeruimd en weer schoongemaakt.Toen ik (een jaar later) even niet wist hoe ik iets moest programmeren kwam de man gewoon even langs om dat te laten zien. Gratis.

    Er is gewoon geen enkele reden om je spullen uit NL te laten komen. Alles is op Kreta ook te koop. En als het niet bestaat (bepaalde meubels enzo), maken ze het gewoon voor je. En snel en tegen leuke prijzen !

    Aardig neveneffect is dat je ook veel goodwill opbouwt bij de plaatselijke bevolking.

  • Berry

    In Rethymnon kan je bij een speelgoedzaak een intex zwembad kopen diameter 550cm hoog 122 cm met een metalen frame en pomp voor ong. 1400 euro