Gelezen op de Radarsite, en jaaaa hoor , Neckerman zit er ook bij.
Consumentenbond publiceert namen foute reisaanbieders 22-05-2007
Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen hebben de Code Reisaanbiedingen ongeveer honderd keer overtreden sinds die op 1 april van kracht werd. Dat meldde de Consumentenbond dinsdag. De bond gaat de namen van de betreffende bedrijven publiceren op de eigen
website.
De code schrijft voor dat reisorganisaties geen reclame mogen maken met uitgeklede prijzen, zonder belastingen of toeslagen. Ook hebben ze
afgesproken dat ze niet stunten met ‘goedkope’ aanbiedingen die in werkelijkheid niet te boeken zijn of met andere lokkertjes.
Volgens een woordvoerster van de Consumentenbond heeft een reeks
bedrijven zich schuldig gemaakt aan schendingen van de code. Het gaat dan onder meer om Ryanair, Vakantiediscounter, Arke, Kras, Neckerman, D-Reizen en Transavia. ,,We zetten alle namen de komende dagen op onze website, zodat consumenten weten bij welke bedrijven ze op hun qui-vive moeten zijn'', waarschuwt een woordvoerster van de consumentenbond.
Meldpunt
Eind maart opende deze organisatie een meldpunt waar consumenten hun klacht over reisondernemingen konden deponeren. Er kwamen 150 meldingen binnen en uiteindelijk bleek in een kleine honderd gevallen sprake te
zijn van schendingen van de Code Reisaanbiedingen.
De meeste klachten hebben betrekking op misleidende prijzen, waarbij toeslagen als luchthavenbelasting niet in de advertentie worden vermeld en pas in een later stadium van het boekings- of informatieproces zichtbaar zijn. Een op de vijf meldingen gaat over de beschikbaarheid
van een bepaalde reisaanbieding. Aanbiedingen zijn dan niet meer, of niet meer voor de geadverteerde prijs beschikbaar. Verder werd er nog geklaagd over reisaanbiedingen met een prijs die alleen geldt als er voor drie personen wordt geboekt of een fly-drive reis waarbij de
vlucht niet is inbegrepen.
,,Het valt ons een beetje tegen van de reisbranche dat de code nog zo vaak wordt overtreden'', aldus de zegsvrouw van de Consumentenbond.
,,Die code was niets nieuws, want er ging een jarenlang traject aan vooraf''. De bond gaat overtreders sommeren om meteen te stoppen met
misleidende reisaanbiedingen. Daarnaast worden de Reclame Code Commissie en de Consumentenautoriteit op de hoogte gesteld van de overtredingen. Deze organisaties handhaven de code.
De branchevereniging ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) laat weten dat haar leden zich doorgaans goed aan de code houden. ,,Wij wijzen de leden op eventuele overtredingen en gaan er vanuit dat ze die dan aanpassen'', aldus een woordvoerster. Ze benadrukt dat rekening gehouden moet worden met een overgangsperiode. ,,Het zal mij niet verbazen als een groot aantal zaken waarover is geklaagd inmiddels is opgelost.''
Bron Anp.nl