Huurauto 3 dagen Kreta ontdekken

  • Xander - Moderator

    Klopt, dan heb ik een doel en dan rij ik inderdaad over de Snelweg.

    Wanneer je door het binnenland gaat lukt dat op 1 dag eigenlijk niet met goed fatsoen.

    Als ik een rondje via Agios Nikolaos, dan naar het zuiden, en langs de zuidkust via Mires, Kalamaki/Pitsidia, Agia Galini, Spili, Rethymnon met de nodige tussenstops weer terug naar huis rijd neem ik daar twee dagen voor met de overnachting in bijvoorbeeld Mirtos (en dan aan het einde van de 1e dag in Tertsa wat ga drinken en zwemmen).

    Leuk tripje!

  • Wilma

    Kitty,

    Je kan ook even op https://maps.google.nl/maps?hl=nl&mid=1403299362 kijken….

    Daarop kan je routes uitstippelen en kan je bekijken hoeveel km het is en ook de rijtijden zien…

  • Kitty

    Klinkt goed dat toch bijvoorbeeld Chania te bezoeken is, dat is wel favoriet op mijn lijst om te bezichtigen. En dan bijvoorbeeld dagje omgeving Matala en ander dagje langs Agios, Plaka enz. Preveli had ik willen combineren met Matala maar dat is dus toch misschien te ver weg..

  • Mick62

    In een reisgids van de Anwb staan per deel van Kreta diverse tips en ook autoroutes voor een dag vermeld. Mogelijk heb je hier wat aan. Wij hebben er in ieder geval veel plezier van gehad en zijn op plekken geweest waar je als toerist normaal gesproken niet vaak komt.

    Veel plezier.

    Michiel

  • thomas

    Het ligt mede aan je gezelschap maar gewoon wat rondrijden op Kreta kan heel erg leuk zijn. Veel verassingen, kleine dorpjes, bergen. Als je perse een bepaalde bestemming wilt bereiken kan het frustrerend zijn, en dan mis je alles wat er onderweg allemaal op je pad komt.

    Het is te overwegen om toch één overnachting onderweg te maken? Lijkt me veel relaxter, niets terugscheuren naar je eigen plek maar die dag alleen maar verder je neus achterna…

  • Finanda

    Matala en Elafonissi zijn zeker niet in 1 dagtocht te combineren, dat ligt best ver uit elkaar. En langs de Zuidkust rijden (van Matala naar Elafonissi) zal nog langzamer gaan dan langs de Noordkust, omdat er langs de Noordkust een snelweg loopt, waar je iets sneller kunt doorrijden. Wij zitten altijd in Rethymnon en gaan vandaar uit wel eens een dagje naar Elafonissi. Dan zijn we ongeveer 1,5 a 2 uur onderweg. Voor ons geen probleem, want de route is schitterende vooral als je het eiland van Noord naar Zuid doorkruist. Dan rijdt je over het algemeen bergroutes en die zijn werkelijk prachtig. Dus wij genieten ook al van de rit en dan is 1,5/2 uur enkele reis geen probleem. De Grieken zelf verbazen zich vaak wel als we vertellen wat we in 1 dag aan afstand afgelegd hebben :D Ook zijn we eens een keer een dag naar Matala geweest, vanuit Rethymnon ook een flinke rit (denk ook dik 2 uur), maar onderweg stoppen in een klein dorp voor een Frappe of een ander drankje helpt dan ook goed mee, gecombineerd met een mooie route: no problem voor ons. Dagje Rethymnon moet wel te doen zijn vanaf Koutoulofari ik gok dat je dan ongeveer een uur en een kwartier a anderhalf onderweg bent. Ter plekke vragen naar mooie routes in de buurt kan ook, mensen zijn erg hulpvaardig op Kreta en wie weet kom je dan op verrassende plekken. Ikzelf vind ook de tochtjes naar het Zuiden via Spili (even stoppen, doorheen lopen een een drankje of lunch doen) en dan door naar Plakias of Agia Galini ook een aanrader. Zijn beide leuke plaatsjes om een paar uur te spenderen. Dagtocht naar Agios Nikolaos kan ik je ook aanraden en moet goed te doen zijn vanuit Koutoulofari en dan is dat ook nog te combineren met Elounda (wat luxer badplaats boven Agios Nikoloas, charmant dorp) en dan via een binnendoor route door de bergen terug naar Koutoulofari. Moet je maar even op de kaart kijken daarvoor. Overigens is rondrijden over het eiland gewoon leuk en kun je overal stoppen, in de kleinste dorpjes, overal zijn de mensen even lief, gastvrij en hulpvaardig. Gewoon doen en over je heen laten komen. Veel plezier alvast in ieder geval, wij mogen weer op 1 september. Wij zijn 6 jaar geleden compleet ons hart verloren aan dat gekke eiland en zijn geweldige bewoners….

  • Kitty

    Zou graag wat highlights willen weten van mensen die in de buurt hebben gereden, wat zijn dingen die je niet mag missen met een huurauto bijvoorbeeld ? Mooi klooster, opgraving o.i.d. .. Gewoon een leuke mooie route dus vanuit Koutouloufari !

  • Kitty

    Super bedankt voor deze informatie, we zaten zelf ook al te denken om richting Agios Nikolaos en Elounda te gaan met de auto ! Is het ook de moeite waard om vanuit Plaka de boot te pakken naar Spinalonga ? Hoe lang spendeer je bijvoorbeeld op dit eilandje ? Of is het zonde van de huurauto die we bij ons hebben. Hoor wel dat het korter varen is vanuit Plaka. Ik vind het heerlijk om lekker rond te touren en van alles onderweg tegen te komen maar ben ook bang dat als ik zomaar op weg ga misschien ook wel mooie dingen zal missen die ergens anders liggen, misschien begrijp je wat ik bedoel. Bij Rhetymnon schijnt in het binnenland ook een mooi klooster te liggen, zo'n 20 minuten rijden ongeveer. Lijkt me ook prachtig. En we houden van vergezichten op zee … Heeft iemand hier mooie plekken voor ?

  • Arthur

    Kitty, je kan van Agios, Elounda en Plaka, de eerste 2 met begeleiding,. van Plaka vaar je even naar Spinalonga en bepaal je zelf hoelang je daar wilt blijven.

    Dan is er nog een kleine vissersboot die rond Agios vaart en die op plaatsen aanlegt waar de grote niet kunnen komen om wat te zwemmen, met hoeveel personen ben je?

  • Kitty

    Wij zijn met zijn tweeen ! Vanuit Plaka lijkt ons wel wat omdat de oversteek dan het kortste is. Je kunt dan ook op ieder moment van de dag weer terug naar Plaka neem ik aan ?